Hallo allemaal,
Ik ben Sanne en ben 24 jaar oud. Op mijn 6e is bij mij jeugdreuma ontdekt. In die tijd heb ik ook 4 weken in het ziekenhuis gelegen omdat ik niks meer kon. Na jaren van medicijnen slikken/goudspuiten in mijn bil(die niet hielpen)en elke week ziekenhuis in en uit heeft het bij mij uiteindelijk 1,5 jaar rond mijn 17e vrijwel stil gestaan (zonder medicijnen, niet altijd zonder pijn).Op mijn 18e heb ik mijn beide grote tenen laten rechtzetten, die waren erg vergroeid door de reuma. En was na 12 jaar orthopedische schoenen dragen het beu, en wilde net als andere meiden van mijn leeftijd ook mooie schoenen dragen.Helaas is deze operatie niet helemaal gelukt. De ene teen is weer terug krom gaan staan en de andere die de chirurg extra recht had gezet is niet veel beter. Deze teen staan wel redelijk recht alleen is altijd stijf. Ik kan nu gelukkig wel gewone schoenen aan, alleen valt het nog niet mee om goede schoenen te kopen. Ze mogen niet een te hoge hak hebben, geen naden over mijn tenen, niet te smal en ga zo maar door. Dus winkelen voor schoenen vind ik nog steeds niet leuk .
Na die 1,5 half jaar, zonder medicijnen, kreeg ik weer steeds meer klachten en last van mijn gewrichten.Waardoor mijn moeder (die ook reuma heeft) steeds vaker begon te zeggen ga mee terug naar de reumatoloog. Eigenwijs als ik was toch niet meteen luisteren en nog even afwachten. Uiteindelijk toch weer terug naar de Reumatoloog en ja hoor weer aan de medicijnen.Hiermee kon ik het redelijk uithouden. Alleen mijn klachten werden toch weer erger. Nu zit ik alweer 3 jaar terug aan de mtx (deze heb ik vroeger ook moeten slikken). Ik ben ook constant moe waardoor ik niet echt een leven heb buiten mijn werk overdag. Kom na mijn werk thuis en ga eten, douche en op de bank liggen en vanuit daar weer naar bed ga. In de weekenden lig ik ook meestal s'avonds op de bank, heb geen zin/puf om mee op stap te gaan. Ga ik wel een keer mee dan sta ik halve wege de avond van mijn ene been op mijn andere been te wippen of een kruk te zoeken omdat mijn benen zo'n zeer doen.
Ik heb de opleiding dierverzorging gedaan, omdat ik hartstikke gek ben op dieren. Deze opleiding heb ik gekozen toen ik weinig last had van mijn reuma. Maar tijdens deze opleiding heb ik dus weer meer last gekregen. Wel afgemaakt de opleiding. Alleen 2 jaar thuis gezeten voor ik werk heb gevonden. Wel tussendoor vanalles gedaan, alleen veel viel er af vanwege mijn reuma.Nu werk ik met honden van 8 tot half 5. Alleen het probleem is ik moet constant staan of lopen, en ben hierdoor echt bekaf. En sta s'morgens op met pijn, loop de hele dag met pijn en ga naar bed met pijn. Ik ben constant bezig (in mijn hoofd) met ander werk zoeken/bedenken, wat ik leuk vind en dus kan doen. Zoek dus afwisselend zit/staan/loop werk. En heb ook nog een baas die me niet gelooft/geen interesse in me toont.
Ik ben ook van plan om weer te gaan leren, maar weet niet goed wat. Omdat ik al eerder andere opleidingen heb afgebroken vanwege de reuma.
Wat voor werk doen jullie, en is makkelijk te doen met reuma??
En hebben jullie verder nog tips voor mij, wat me helpt makkelijker werk te zoeken??
Alvast bedankt!
Sorry voor het lange bericht!!
Sanne!