Hallo, hier Liesbeth63!

Vertel ons even wie je bent en als je reuma hebt, wat voor reuma je hebt!

Moderator: Martijn

Hallo, hier Liesbeth63!

Berichtdoor Liesbeth63 » zo jul 26, 2015 7:46 am

En 63 is mijn geboortjaar, niet mijn leeftijd ;)
Mijn vader heeft sinds kort de diagnose psoriatrische artritis, (en medicijnen die helpen) en dat heeft mij de moed gegeven ook maar een afspraak met de reumatoloog te maken. Tot nog toe werden mijn gewrichtsklachten door de huisarts afgedaan als overgangsrerelateerd, en omdat ze ook steeds weer oevrgaan (min of meer) heb ik dat een paar jaar zo gelaten.
Maar ik heb nu wel erg last van mijn handen en voeten (relatief dan, als ik hier wat in het rondlees kan het veel erger).
Dus ik ga toch maar eens laten onderzoeken of er een diagnose aan te hangen is en me verdiepen in wat ik zelf kan doen en laten om het niet erger te maken.
Ik heb overigens net als mijn vader geen noemenswaardige huidklachten, alleen wat vervellende handen en voeten, dus ik zou er zelf nooit opgekomen zijn om het psoriasis te noemen.
Qua klachten: zere handen, moeite met vingers buigen (gaat soms de hele dag niet) of flesjes opendraaien, of rauwe broccoli snijden (mesje niet goed kunnen vasthouden), of de telefoon vasthouden, of deuren open doen, etc etc. Voeten doen gewoon pijn als ik langer gelopen of gestaan heb, en als ik net wakker ben. Soms ook last van een knie of een heup of een elleboog,(dan voel ik mij net een roestige barbie) en van mijn nek.maar ook periodes dat alles soepel en pijnloos beweegt.
Ik slik er zelden pijnstillers voor, soms 's nachts. Ik beleef het vooral als erg onhandig.
Mijn meest acute probleem is dat ik de verwijsbrief naar de reumatoloog ook zelf wil hebben, den dat ik daarvoor bij de huisarts lamgsmoet maar die is in de vakantie alleen smorgens open en dan werk ik. Eens kijken of ze hem aan mijn dochter willen meegeven.

Tips voor het eerste consult zijn zeer welkom!

Groet,

Liesbeth
Liesbeth63
Nieuw lid

Reumavorm: Onbekend

Re: Hallo, hier Liesbeth63!

Berichtdoor Chantalieeeeeee » zo jul 26, 2015 8:36 pm

Beste Liesbeth,

Vervelend dat je deze klachten hebt en dat je vader artritis psoriatica heeft. Ik heb zelf deze diagnose ook sinds een aantal weken, verder heb ik al jaren klachten.. Ik loop nu anderhalf jaar bij een reumatoloog.

Als ik het goed begrijp ben je al wel doorverwezen naar een reumatoloog? :roll:

Eerste consult is het heel erg belangrijk om alle klachten goed en duidelijk te vertellen. Wat ik heb gedaan bij mijn eerste consult is een grote pop getekend, alle klachten die ik had aangewezen met stipjes. Ik was toen zeventien.. Klinkt kinderachtig. Voor mij toen heel erg helpend en mijn reumatoloog begreep mij meteen. Anders kan je ook altijd alle klachten op schrijven die je ervaart en al je vragen op schrijven. Het is ook belangrijk om de ervaring die je met je huisarts hebt meegemaakt te delen, zo krijgt de reumatoloog een goed beeld.

Ik hoor graag hoe je eerste consult is gegaan!

Sterkte!
Chantalieeeeeee
Lid

Reumavorm: AP

Keer terug naar Wie is wie?