Tekenbeet

Voor alle reuma gerelateerde zaken die echt niet in een ander forum thuis horen. Eventueel verkeerd geplaatste berichten worden door de moderators verplaatst.

Moderator: Martijn

Tekenbeet

Berichtdoor chelleke » do mei 24, 2018 6:48 pm

Hoi hoi,

Ik ben even helemaal in de rats. Ik heb net een tekenbeet verwijderd. Nu ben ik al een schijtert om gelijk iets te krijgen van zoiets.
Nu heb ik ra en gebruik MTX en Benepali (enzo). Kan iemand mij misschien vertellen of ik stappen moet ondernemen?

Groetjes Angèl
Liefs Angèl
Vanaf febr 1999 diagnose RA
chelleke
Lid

Reumavorm: RA

Re: Tekenbeet

Berichtdoor vrolijkmeisje » do mei 24, 2018 7:11 pm

Ik zou even bellen met de huisarts wat te doen en hem/haar adviseren eventueel ook even met de reumatoloog te overleggen in verband met je medicatie.
Andere optie is om met de reumaverpleegkundige van je reuma-afdeling contact op te nemen voor advies.

Googelend vind ik dit:
Zit de teek waarschijnlijk al meer dan 24 uur in de huid vast? Overleg dan met de huisarts of behandeling gewenst is.
Hebt u de teek binnen 24 uur verwijderd? Houdt de huid rondom de beet 3 maanden in de gaten. Let op het ontstaan van een rode ring of andere klachten die kunnen duiden op de ziekte van Lyme.
Indien een rode kring ontstaat of u klachten krijgt ga dan naar de huisarts en vermeld dat u door een teek gebeten bent.
(https://www.tekenradar.nl/teken/tekenbe ... -tekenbeet)

Ik zou in "ons" geval geen risico nemen, en het telefoontje morgen meteen even plegen.

Hopelijk ben je er mooi op tijd bij geweest!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Arkan » do mei 24, 2018 8:36 pm

Inderdaad Vrolijk meisje, wat je gevonden hebt op het net over de tekenbeet klopt.

Als je hem op tijd verwijdert hebt is er waarschijnlijk niets aan de hand, enkel wanneer er een rode kring verschijnt, en dan moet je normaal gezien aan de AB.
En het kan zeer lang duren eer je van die roodheid en de jeuk af bent, en dan is het ook testen op Lyme.
Maar meestal is er niks aan de hand, dus maak je niet te veel zorgen, die stress kan je missen. Voor zekerheid kan je altijd nog contact opnemen met je huisarts, dat stelt je dan vast gerust.
Sterkte
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor chelleke » do mei 24, 2018 9:24 pm

Hoi hoi,
Dank jullie wel :)
Ik had de hap gebeld en gezien de medicatie moest ik langs komen.
Ik heb nu ab kuur gekregen voor 10 dagen.
Komt goed :ebiggrin:
Liefs Angèl
Vanaf febr 1999 diagnose RA
chelleke
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr mei 25, 2018 3:24 pm

Goed zo Celleke! Was dus toch goed om even contact te zoeken.
Hopelijk niks aan de hand uiteindelijk!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Arkan » vr mei 25, 2018 7:20 pm

Ok, dus meteen aan de Ab, dan ben je zeker. Goed dat je toch contact hebt opgenomen.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Keer terug naar Algemeen