Handige huishoudtips!

Voor alle reuma gerelateerde zaken die echt niet in een ander forum thuis horen. Eventueel verkeerd geplaatste berichten worden door de moderators verplaatst.

Moderator: Martijn

Re: Handige Huishoudtips!

Berichtdoor Lilly » ma nov 01, 2010 5:38 pm

MVW schreef:Heeft iemand ervaring met een wiegemes of mezzaluna? Snijden is voor mij lastig en koken mijn hobby :econfused:

Wij hebben zoiets ook liggen. Ik vind het ideaal, maar geeft bij mij wel een flinke belasting op mijn polsen. Maar het kan zijn dat ik het verkeerd doe :oops:
Wat ook handig is, is een hakding van ikeahttp://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30149250

Edit:
Deze hebben wij in Duitsland gekocht, moest even zoeken, maar ze hebben ze in Nederland ook!!
Super ideaal!!! http://www.fissler.nl/nl/producten/keukenaccessoires/series/finecut.html
Afbeelding
Lilly
Lid

Reumavorm: RA en Bechterew

Berichtdoor mokkie » ma nov 01, 2010 11:08 pm

ow heerlijk, huishoudtips!! :D

ik gebruik ook zeepdispensers voor mijn shampoo en douchegel, bij de ikea hebben ze heel veel keus, ik heb deze, met een grote dop, zo kan je met je handpalm "pompen":
Afbeelding

ik heb geïnvesteerd in een goeie scherpe pizza snijder
Afbeelding
deze kan ik in mijn vuist houden en dan snijden (niet alleen pizza 8) maar ook mijn boterham en komkomkommer en soms ook mijn vlees ) ziet er niet erg charmant uit maar daar ben ik nou wel aan gewend.
('t plaatje is van de ikea als voorbeeld, denk dat deze niet zo heel scherp zijn)

ik heb in een sportwinkel een rol van die tape gekocht waarmee ze handvaten van tennisrackets in tapen. hebben ze in allerlei leuke kleuren. met die tape heb ik bijvoorbeeld het handvat van o.a. mijn tuinschepje, bloemengieter, haarborstel en swiffer-steel lekker dik ingetaped, zo krijgt alles een lekker dik handvat (werkt voor mij heel lekker) EN 't is veel zachter dan een harde houten of plastic steel..
Afbeelding
no guts, no glory
mokkie
Lid

Berichtdoor Lilly » vr nov 05, 2010 6:37 pm

Ik weet niet of het hier onder valt, maar ik denk wel een beetje...
Wij hebben sinds een paar weken een pup, zoals sommigen wel weten.
Ik zat wat rond te kijken in een webshop en kwam een 'hands free lijn' tegen.
Voor tijdens het wandelen, joggen en nog veel meer

Dit kan ook ideaal zijn voor reuma mensen met hond!
Ik denk wel dat je hond al goed moet kunnen mee lopen, dus voor mij is het nog niet handig nu, maar wie weet kan dit voor Jamie...
Ziet er zo uit :
Afbeelding

Afbeelding
(Je hebt verschillende soorten uiteraard)
Afbeelding
Lilly
Lid

Berichtdoor puntje » vr nov 05, 2010 6:52 pm

Waar heb je deze gezien. Heb je een link.
Laatst bijgewerkt door puntje op za apr 21, 2012 1:27 am, in totaal 1 keer bewerkt.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor Lilly » vr nov 05, 2010 6:53 pm

Afbeelding
Lilly
Lid

Berichtdoor mokkie » wo nov 24, 2010 12:42 am

ik pas vaak op hondjes en ik heb een gentle leader...

die moet je wel vasthouden, maar het hondje kan niet echt trekken. het ziet er een klein beetje zielig uit, maar dat is het niet hoor!!! ik gebruik 'm bij een trek-grage golden retriever, zij is niet echt geleerd netjes mee te lopen en volgens mij vindt zij het juist heel fijn zo... ze kan nog gewoon een balletje of een stok in haar bekkie en zo!
maar ieder hondje is weer anders natuurlijk! er zijn veel filmpjes op internet waarin je goed kan zien hoe het werkt en stukjes om er over te lezen als je even googled.

het hoofd halstertje gaat achterlangs het hoofdje, achter zijn oortjes zeg maar, en over zijn neusje en de lijn zit vast onder zijn kin. hierdoor gaat ze vanzelf rustiger lopen en niet trekken. er is niks dat pijn doet of strak zit. het enige nadeel is dat sommige mensen denken dat je een hele stoere gevaarlijke hond hebt (grrrrrr :lol: ) omdat ze van een afstandje denken dat het een muilkorfje is of zo

Afbeelding
no guts, no glory
mokkie
Lid

Berichtdoor len@ » za jun 11, 2011 11:54 am

Doordat de humira na een tijd nog niet echt werkt, ben ik 2 keer door de rug gegaan, heel pijnlijk.
Bukken ben ik eigenlijk altijd beu maar nu kan ik het niet goed.

http://www.made2give.nl/Postopvangers-p ... evenbuszak

De post was ik zeker zat om op te rapen.
Hier heb ik een postopvanger besteld, voor mijn verjaardag zogenaamd, in juli.
Gisteren besteld dus ik heb hem nog niet.
Groenig met bloemen.
Hoop dat ik er plezier van heb.
Leny
len@
Lid

Reumavorm: R.A.

Re: Handige huishoudtips!

Berichtdoor wil_mar » za nov 26, 2011 7:49 am

Ramen lappen:

Omdat ik moeite heb boven mijn macht te werken heb ik een tip om de ramen te lappen zonder al teveel inspanning.
Ze verkopen van die ragebollen op een stok, en daar doe ik dan het houtwerk rondom het raam mee en ook nog het raam zelf.
Dan met een wisser op een steel afnemen, en klaar is kees.
In de beperking toont zich eerst de ware meester.
(Goethe)
wil_mar
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor Lilly » za nov 26, 2011 10:59 am

len@ schreef:Doordat de humira na een tijd nog niet echt werkt, ben ik 2 keer door de rug gegaan, heel pijnlijk.
Bukken ben ik eigenlijk altijd beu maar nu kan ik het niet goed.

http://www.made2give.nl/Postopvangers-p ... evenbuszak

De post was ik zeker zat om op te rapen.
Hier heb ik een postopvanger besteld, voor mijn verjaardag zogenaamd, in juli.
Gisteren besteld dus ik heb hem nog niet.
Groenig met bloemen.
Hoop dat ik er plezier van heb.

Door het onderstaande bericht las ik hier weer eens...
Wij hebben (en daar ben ik heel blij mee) een brievenbus in de muur. Dus de klep aan de buitenkant en in de muur een soort kluisje zeg maar.
En dan aan de binnenkant een grote klep. Niet alleen ideaal voor mij zodat ik niet hoef te bukken, maar ook voor de hond, die kan er dus niet bij!
Afbeelding
Lilly
Lid

Berichtdoor puntje » za nov 26, 2011 1:41 pm

Klopt zeer makkelijk.

ook huishoudtip voor het kalk in de wasmachine, een scheutje azijn in het dingetje doen van de wasverzachter en je krijgt veel minder kalkaanslag en hoef je niet van de dure tabletten te kopen.

Als iets goed is aangebrand en je krijgt het met en spons niet schoon. Eerst azijn koken, even in laten trekken en proberen schoon te maken met een spons. Lukt het dan nog niet. Een zacht schuurpapiertje met een zachte korrel pakken en het is er zo vanaf. Niet te hard schuren.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor fab83 » ma nov 28, 2011 7:47 pm

Voor Lilly misschien een tip het bovenste stukje (tuutje)van je lensenvloeistoffles af laten knippen door je man zodat je er niet hoef i
n te knijpen omdat het gat groter is gaat de vloeistof er makkelijker uit.

*Door de Humira en prednison krijg je lage weerstand hierdoor heb ik vaak last van gescheurde mondhoeken dit smeer ik in met calendula creme,Blaasontsteking cranberrysap drinken,schimmelinfectie (voor de vrouwen)Bloem Candiflow Spray,Anders blijf je naar de huisarts bellen,Veel vitaminessupplementen slikken en 1x inde week maak ik groene smootie(bijv. spinazie,sinaasappel,grapefruit,kiwi,banaan,magere joghurt) zodat je goed je groenten en fruit binnen krijgt.

* Verder koop ik zoveel mogelijk aardappels die al geschild zijn en bijv. diepvriesgroente zodat je al broccoli-roosjes klaar hebt. En ik kook in 1x veel zodat je voor de volgende dag ook al klaar bent of dat het in de vriezer kan.

* Ik fiets met mn hond zodat hij al veel energie kwijt is en dan hoef jezelf niet zo hard te trappen en dan stop ik op een grasveld waar hij los kan zodat hij niet trekt en anders met gentle leader.

*Bij de action kan je een lavendel/kersenpitzak kopen die je in de magnetron doen is lekker in je nek/schouders,of afentoe zonnenbanken.
Hoop dat jullie wat aan de tips hebben
fab83
Lid

Reumavorm: artritis/bechterew

Berichtdoor Sarah.vandermeer » di feb 21, 2012 2:34 pm

Ik gebruik een klein handwringertje voor het uitspoelen van mijn keukendoekjes. Dit is als het ware een buis en een stamper die erin kan. De stamper heb ik gevuld met water. Ik doe het doekje in de buis en daarna duw ik de stamper erbovenop om het doekje uit te spoelen. In het begin was ik nogal eigenwijs, want even uitspoelen met de hand gaat toch sneller maar daar kreeg ik dan toch aan het einde van de dag spijt van..... Het is toch een kwestie van jezelf nieuwe maniertjes aanleren!

(ik weet niet of ik reclame mag maken op het forum maar ik heb de handwringer gekocht bij http://www.hulpplus.nl )
Sarah.vandermeer
Nieuw lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor bove » wo feb 22, 2012 3:55 pm

Hoi,
Om wat makkelijker schoon te maken heb ik een speciale emmer met wringsysteem. Hiermee hoef ik doekjes en dweilen niet meer uit te wringen met de hand. Hij wordt ook nog eens bij onze ziekte verzekering vergoed als zijnde een adl hulpmiddel. Kijk maar eens op de site van Ha Ra daar staat hij op.
Groet,
Marianne
bove
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor de kneus » vr maart 23, 2012 10:59 pm

ik heb mijn wasmanden vervangen door boodschappentassen van supermarkten(de stevige die je moet betalen).
Veel gemakkelijker om de trap op en af te gaan als je de was buiten wilt drogen.
de kneus
Nieuw lid

Reumavorm: fibromyalgie

Berichtdoor Ard » do apr 19, 2012 9:50 pm

Een tip die mijn vrouw mij geleerd heeft (ze zit tenslotte in de zorg) is om de vaatdoek om de kraan heen te slaan en met je goede hand (in mijn geval gaat dat dus) uit te wringen.
Dus je gebruikt je kraan als hulpmiddel. Heeft ze ooit geleerd van een oude mevrouw die reuma had en in de tijd dat er nog haast geen hulpmiddelen waren alles op die manier uit kon wringen.

Verder is het ideaal als kinderen er zijn want die kunnen de meeste flessen en pakken die al open zijn makkelijk opendraaien. (de eerste keer is het lastigste vind ik altijd met een nieuw pak.)

Verder heb ik het hele gezin geleerd om de was te sorteren. Anders kan je 20 keer een wasmand leeg maken om te kijken of die soort was er nog bij zit en dat is niet echt ideaal.

Wat koken betreft, ik ben een enorme liefhebber hiervan, scheelt het al dat je scherpe messen moet hebben. Ik heb vorig jaar voor mijn verjaardag een dure set messen gehad. Ik moet zeggen dat ik daarmee alles kan snijden. Dus dat scheelt enorm veel kracht.
Verder heb ik een dure snijplank die je vast kan zetten op je aanrecht waardoor je niet steeds je snijplank hoef vast te houden. Voordeel van deze snijplank is ook dat je er mee kan gieten. (inklappen en in pan doen) Ik vind het vast houden van je snijplank en ondertussen met je andere hand het in de pan gieten waardeloos dus op deze manier gaat het makkelijker.

Vind het wel leuk om al de tips te lezen.
Ziet, Ik maak alle dingen nieuw. Openbaring 21: 5. Wat een vooruitzicht!!
Ard
Lid

Reumavorm: nog niet bekend

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen