Herkeuring wao naar wia

Voor alle reuma gerelateerde zaken die echt niet in een ander forum thuis horen. Eventueel verkeerd geplaatste berichten worden door de moderators verplaatst.

Moderator: Martijn

Herkeuring wao naar wia

Berichtdoor monkey » di jun 20, 2006 9:59 pm

Hallo :!:

Ik zou heel graag van mensen willen weten of ze na herkeuring weer volledig arbeidsongeschikt zijn verklaard. Mijn herkeuring komt eraan en ik maak me daar nogal zorgen over. Is dit terrecht? Laat mij in een reactie van jullie weten hoe het in zijn werk ging.
Ik zou absoluut niet kunnen werken en kan dit ook goed onderbouwen. Ik ga zeer goed voorbereid naar het gesprek met de arts. Ik zit nu twee en half jaar in de wao.
Groetjes Monkey en alvast bedankt voor de reactie!! :lol:
monkey
Lid

Berichtdoor jolijn » wo jun 21, 2006 3:43 pm

Hoi Monkey,

Ik weet je geen tips te geven, kan wel vertellen hoe het bij mij gegaan is. Ik zit in de WAO ( niet vanwege de reuma) en ben vorig jaar opnieuw afgekeurd voor 100 %. Waarschijnlijk kan ik over een aantal jaar weer aan het werk als het om de reden van afkeuring gaat. Er werd echter niet naar de reuma gekeken en toen ik vroeg aan ze om dat wel te doen omdat ik alvast kan kijken wat de mogelijkheden in de toekomst zijn werd er gezegd, de reuma is geen reden voor volledige arbeidsongeschiktheid, misschien wel voor een gedeeltelijke. Ik heb ook behoorlijke beperkingen maar ze gaan bij een keuring vooral uit van wat je nog wel kunt, eventueel met aanpassingen op de werkplek.
Ik weet niet welke argumenten je hebt om niet te kunnen werken,ik weet ook niet welke beperkingen je hebt maar ze kijken vooral naar wat je nog wel kunt,
Succes
gelukkig is er meer in het leven dan reuma
jolijn
Lid

Berichtdoor manja » wo jun 21, 2006 4:23 pm

Ik zit al zo`n jaar of 19 in de WAO, en heb niet met de nieuwe herkeuring te maken gehad. De laatste keer is vorig jaar januari, toen werd ik niet opgeroepen maar naar aanleiding van het formulier wat ik had moeten invullen opnieuw volledig afgekeurd. En ik heb "alleen" reuma!
Omdat ik over de 50 ben heb ik alleen met de oude regels te maken.
manja
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Janine Gramser » di maart 20, 2007 12:03 pm

Hallo ik wil graag ook nog ff reageren.
Ik ben vorige week bij je arbeidsdeskundige geweest bij het uwv.
Die heeft mij voor een jaar afgekeurd.
Maar die dokter van het uwv wilde me voor 40 uur aan de slag hebben.
Nou ik snap niet waar ze dat vandaan haalt dat ik dat kan. (ben echt wel ff beginne te flippen en in tranen uitgebarsten) hoe kan zo`n dokter zoiets zegge en beweren dat je het wel kan. terwijl het heel slecht gaat. maar ja aan de buitenkant zie je niets.
Ik hoop als het beter gaat dat ik weer voor ong. 20 uur aan de slag kan
maar wie wil mij nu hebbe met mijn beperkingen.
ik probeer nu wel 1 x per week naar een reintegratie bureau te gaan.
maar nu 2 weken al weer niet, omdat ik het niet aan kan om een anderhalf uur onderweg te zijn om daar dan werk te gaan zoeken.
terwijl ik helemaal niet kan werken
mijn huistaken zijn al zwaar.
wil wel graag weten hoe jullie hier mee omgaan?
ben wel blij dat ik voor een jaar ben afgekeurd maar ik kan niet snappen dat de dokters reuma patienten gewoon weer full time aan het werk willen hebben.
Ik denk dat er niet veel reuma patienten zijn die smorgens kunnen gaan werken. En die het kunne die hebbe geluk want met hun gaat het goed.
zo einde van het lange verhaal ik hoop op reacties.
groetjes Janine :wink:
Laatst bijgewerkt door Janine Gramser op za maart 24, 2007 7:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Hallo ik ben Janine en wil graag met mensen praten over hun ervaringen met reuma. AP
Janine Gramser
Nieuw lid

Berichtdoor monkey » di maart 20, 2007 12:28 pm

Hallo Janine

Het is een heel proces zo'n herkeuring ik heb het ook gehad en ben weer volledig afgkeurd. Was het voor jou de eerste keer of een herkeuring ben je nog in dienst van een bedrijf of al werkeloos? Ik ben vorig jaar juni hergekeurd eerst door een arts en later door de arbeidsdeskundige. Ook ik functioneer heel slecht vooral 's morgens dus daar kan ik me heel goed in vinden bij jou. Er zijn dagen dat het heel goed gaat maar er zijn dagen dat het ook heel slecht gaat. Ik gebruik sinds een jaar Enbrel en daar is het goed van opgeknapt alleen de aangedane schade is niet meer te herstellen en dat kan ik nog wel goed vernemen. Daarnaast heb ik nog de pech dat ik suiker patiënt ben. Jij zult vast ook de nodige medicijnen gebruiken. Hoe de artsen reageren is heel erg verschillend hoor ik van mensen met dezelfde aandoening. De ziekte kent een grillig karakter en daar houden ze geen rekening mee ook zijn de artsen vaak niet op de hoogte van de ziekte en hoe deze zicht uit. Er zijn meer dan 130 verschillende soorten reuma dus ze kunnen ze nooit allemaal kennen. Heb je allang de diagnose ap of nog maar net omdat ze je nu voor een jaar hebben afgekeurd. Bij mijn eerste keuring zeiden ze ook er is nog een boel mogelijk ook met medicijnen maar dat viel vies tegen. Ik heb eerst een hele lange tijd methotrexaat gebruikt met een leger aan pijnstillers en gebruik nu nog steeds prednison.
Jij zei dat het huishouden je al moeilijk viel dat heb ik ook alleen mogen ze daar met de keuring geen rekening mee houden dat moet je zelf maar op zien te lossen ook zoiets.
Ik had het geluk een hele fijne arts en arbeidsdeskundige te hebben die alles begrepen wat ik had verteld en ik had een heel uitgebreid verslag gemaakt van wat ik allemaal wel en niet kon en hoe mijn dagelijkse bezigheden eruit zagen. Ook ik heb een traantje moeten wegpinken bij de arbeidsdeskundige toen ik allemaal hoorde wat er met me aan de hand was ik dacht zo dat is het nu dan ik kom nooit meer aan het werk en dat hakte er wel in. Ik wordt dit jaar 45 en zal dan als het goed is nooit meer hergekeurd worden.
Als je nog vragen heb ik beantwoord ze graag :P

Groetjes Monkey
monkey
Lid

Berichtdoor Priscilla© » di maart 20, 2007 3:03 pm

ik ben vorig jaar ook herkeurd. (bah, wat een naar woord eigenlijk, lijkt wel een vleeskeuring!)
Ik heb sinds mijn 18de een Wajong uitkering en in de beginjaren heb ik nog wel een gedeelte gewerkt.
maar sinds een jaar of 10 ben ik volledig afgekeurd en krijg sindsdien een Wajong van 100%

Vorig jaar zag ik er ook als een berg tegenop en heb dat ook tegen de keuringsarts verteld toen ik eenmaal moest.
Hij vroeg waarom ik er zo tegen op zag en ik vertelde m dat ik zulke nare berichten hoorde, mensen die écht niet konden en dan wél moesten gaan werken.
hij stelde me gerust en het was een heel redelijke man.
als je ziek bent, ben je ziek, wij moeten kijken naar wat je nog wél kunt, niet naar wat je niét kunt.
Hij nam me echt serieus en ik was ontzettend blij met hem, ben dan ook goed door de keuring gekomen (voor mij dan, ik wilde ook opnieuw afgekeurd worden om mijn gezondheid)

Hij gaf me nog mee, mocht de uitslag niet naar mijn zin zijn, kon ik m altijd bellen en hij wilde dan kijken wat hij nog voor me kon doen.
de bedrijfsarts kijkt er namelijk niet alleen naar, er zijn meerde mensen die jouw keuring bepalen.
Ik heb niet eens bij de arbeidsdeskundige hoeven komen, mij is verteld dat het meestal alleen gebeurd als ze toch een kleine kans zien dat je nog wel kunt werken of nog niet voldoende weten over je beperking.

Ik denk dat ik toch wel een beetje geluk heb gehad met deze arts, want ik hoor nog steeds af en toe onredelijke berichten, maar ook goede.
Je weet het gewoon niet, het is afwachten.
de tip die ik jou mee zou willen geven is;
wees jezelf en vertel eerlijk waar je mee zit als je daar bent.
Ik wens jou heel veel sterkte!
Priscilla©
Lid

Reumavorm: R.A.

Herkeuring

Berichtdoor Moon » di apr 03, 2007 12:08 pm

Hallo allemaal,

Je kunt niemand van te voren zeggen hoe het uit zal pakken.

Ik ben zelf in Januari bij de keuringsarts geweest en die vertelde mij dat ze mijn belastbaarheid aan zou passen. Dat ik minder kon dan de vorige arts had aangegeven.
Vorige week moest ik bij de arbeidsdeskundige komen. nou die vertelde me dat mijn wao stop gezet werd. Ik snapte er niets van, hoe kan de arts zeggen dat ik minder kan en de deskundige zeggen dat ik geen wao meer krijg.
Het blijkt te maken te hebben met een berekening. Men kijkt dus niet naar de ziekte maar naar wat je verdiende en kunt verdienen. Alsof je je ziekte/kunnen kunt berekenen.

Wat ik ook niet begrijp is dat er in een aantal landen word gezegt dat FM medisch erkend is. Ik snap niet dat de EU niet 1 regel heeft, dus dat het dan in alle landen erkend is.
Jaren geleden ben ik bij een keuringsarts geweest, die vertelde me dat het wel een erkende ziekte is, dat het in een boekje staat dat hun hebben. Ik weet jammergenoeg niet welk boekje dat was.

Ik las net dat Janine afgekeurd is voor een jaar. Is dat alleen op je Fm??
Net als Janine snap ik niet hoe ze door een computerprogramma kunnen zeggen dat je kunt werken. Het voelt dan net of je niet serieus word genomen met je klachten en dat je het leuk vind om thuis te zitten.

Sorry als mijn verhaal een beetje rommelig overkomt, maar ik schrijf op wat ik dat moment denk.

groetjes van Moon ( die in het Lourdes van nederland is geweest).
Moon
Nieuw lid

Berichtdoor Eigenwijs » di apr 03, 2007 1:52 pm

De verzekeringsarts beoordeelt alleen de medische belastbaarheid voor werk. Hij informeert naar psychische en lichamelijke klachten en zal nagaan wat je ondanks deze klachten nog wél kunt doen. Onderwerpen op psychisch vlak die je kunt verwachten, zijn bijvoorbeeld: omgaan met stress (werkdruk en werktempo), concentratie, omgaan met conflicten en verdelen van je aandacht. Daarnaast stelt hij vragen over je lichamelijke belasting zoals staan zitten, lopen, tillen, etc. Ook activiteiten in de privé-sfeer worden besproken, zoals je hobby’s, dagindeling en contacten met familie en vrienden.

De verzekeringsarts vult op basis van jouw beperkingen een Functionele Mogelijkhedenlijst (FML) in, zie onderstaand artikel. Deze lijst is ontworpen om te onderzoeken wat je mogelijkheden en beperkingen zijn. Daarbij wordt gekeken hoe je functioneert in het dagelijkse leven. Blijkt uit de FML dat je beperkingen hebt? Dan beoordeelt de verzekeringsarts of er medisch gezien nog mogelijkheden zijn om duurzaam te werken.

De FML van de verzekeringsarts vormt de basis voor het bepalen van het arbeidsongeschiktheidspercentage. Deze lijst wordt door de arbeidsdeskundige in de computer ingevoerd. Dit is een geautomatiseerd systeem en wordt het CBBS genoemd: het Claim Beoordelings- en Borgingssysteem, zie het artikel ‘Het CBBS’. Daarin zijn de meeste gangbare functies in Nederland omschreven. Het resultaat kan een aantal mogelijke functies opleveren.

De WIA is een verzekering tegen inkomensverlies. Dit betekent dat wordt gekeken wat je oude salaris was en het salaris dat je nog theoretisch kunt verdienen.

De arbeidsdeskundige berekent het percentage aan de hand van twee vragen.

1. Wat verdiende je toen je nog niet ziek was? Het UWV noemt dit je maatmanloon.

2. Wat kun je met de gevonden functies nog maximaal verdienen? Dit wordt je verdiencapaciteit genoemd.

Een rekenformule levert vervolgens het arbeidsongeschiktheidspercentage op.

De functies die uit de computer rollen zijn overigens geen bestaande vacatures. Het zijn functies die je in theorie met jouw beperkingen zou kunnen uitoefenen.

Als je veel beperkingen hebt, kan het voorkomen dat bij het arbeidsdeskundige onderzoek geen functies voor je uit het CBBS komen. Dat betekent dat je op arbeidskundige gronden volledig arbeidsongeschikt bent. Dan vindt toetsing door een stafarbeidsdeskundige van het UWV plaats. Dit kán leiden tot een tweede beoordeling door een andere arbeidsdeskundige.

Ben je minder dan 80% arbeidsongeschikt? Dan zal de arbeidsdeskundige een reïntegratieadvies opstellen.

Bron: http://www.WAOcafe.nl

Er wordt dus inderdaad gekeken naar je inkomen en hoe waarschijnlijk het is dat je een dergelijk inkomen in de toekomst weer zou kunnen verdienen in functies die jij zou kunnen uitvoeren.
Eigenwijs
Site Admin

Berichtdoor Bart » di apr 03, 2007 4:23 pm

Een fijne site is ook : http://www.waotrefpunt.com/index.htm
Hartelijke groet, Bart
Bart
Lid

Keer terug naar Algemeen