Welke stoffen te meten bloedonderzoek voor sle?

In dit forum kun je terecht met vragen over lupus erythematosus (LE) en aanverwante aandoeningen zoals mixed connective tissue disease (MCTD).

Moderator: Martijn

Welke stoffen te meten bloedonderzoek voor SLE?

Berichtdoor Leonne » wo mei 21, 2008 7:28 pm

Hallo allemaal,

ik loop al een tijdje met klachten; pijn in mijn handen, knieën, enkels (zijn niet rood en gezwollen), spierkrampen, dode vingers en tenen, nierfalen (ben ik voor in behandeling), extreem moe, jeuk en eczeemplekken, pijn op mijn longen, borststreek.

Nu moet ik morgen weer bloed prikken om mijn leverfunctie te bepalen. Ik heb het idee dat deze is opgezet (heb een opgezette buik, dokter vindt dit nauwelijks maar ik zie gewoon een bobbel aan mijn rechterkant??) Daarbij heb ik een rare gelaatskleur en het oogwit is wat troebelig.
Ik heb het met de dokter nog niet gehad over een auto-imuumziekte want volgens mij kom ik voor op zijn lijstje hypochonders.

Ik las dat bepaalde stoffen in het bloed te meten zijn die vrij specifiek zijn voor SLE. Welke zijn dit? Misschien dat ik anders nog wat aanstreep op het lab formulier. :D

Ik hoor het graag!

groetjes, Leonne
Leonne
Nieuw lid

Re: Welke stoffen te meten bloedonderzoek voor SLE?

Berichtdoor Martijn » vr mei 23, 2008 3:26 pm

Ha Leonne,

Ik ben (voor jou in iedergeval) te laat met mijn reactie, maar dat kwam doordat mijn agenda nogal uitpuilde ;).

Een stof die min of meer specifiek is voor SLE is Anti-DNA. Maar, of je zelf moet gaan zitten kruisen op het formulier... Ik zou het niet doen. De arts weet heel goed wat hij moet aankruisen om te weten te komen wat hij wil weten... ;)

In iedergeval heb je een uitgebreid klachtenbeeld, dus ik ga ervanuit dat ze je wel helemaal door de molen zullen halen. Succes!

Groetjes, Martijn
Doe als een vlinder. Rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen!
Martijn
Site Admin

Reumavorm: SLE

Berichtdoor Leonne » zo mei 25, 2008 10:24 am

Hallo Martijn,

Maar alsnog hartelijk bedankt voor je reactie. Afgelopen vrijdag belde mijn huisarts me op met het voorstel me naar een internist te sturen. Hier ging ik uiteraard mee akkoord.
Ik ben blij dat ik nu eens goed onderzocht ga worden.

groetjes, Leonne
Leonne
Nieuw lid

Berichtdoor Amby » zo mei 25, 2008 5:47 pm

Succes hoor! ik hoop dat er duidelijk voor je komt!
Amby
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Martijn » ma mei 26, 2008 6:20 pm

Leonne schreef:Hallo Martijn,

Maar alsnog hartelijk bedankt voor je reactie. Afgelopen vrijdag belde mijn huisarts me op met het voorstel me naar een internist te sturen. Hier ging ik uiteraard mee akkoord.
Ik ben blij dat ik nu eens goed onderzocht ga worden.

groetjes, Leonne

Inderdaad! Dat geeft vast een hele geruststelling. Succes bij de internist!
Doe als een vlinder. Rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen!
Martijn
Site Admin

Reumavorm: SLE

Keer terug naar Lupus erythematosus en MCTD