Reactieve artritis of sle?

In dit forum kun je terecht met vragen over lupus erythematosus (LE) en aanverwante aandoeningen zoals mixed connective tissue disease (MCTD).

Moderator: Martijn

Reactieve artritis of SLE?

Berichtdoor Juniper » ma mei 23, 2011 12:20 pm

Beste allemaal,

Ik post dit bericht omdat ik vorige week ben gediagnosticeerd met reactieve artritis, maar twijfel aan de diagnose. Ik hoop dat er iemand meeleest die mij gerust kan stellen of misschien iets herkent in mijn verhaal. Ik besef me dat Lupus een ernstige aandoening is, en ik hoop dus dat ik niemand voor het hoofd stoot met mijn 'milde' klachten.

Het ging bij mij eigenlijk allemaal vrij snel. Ongeveer 2 maanden geleden werd ik wakker met een dikke, stijve en pijnlijke ringvinger. Even afgewacht en toen het na 2 weken nog niet over was toch maar even naar de huisarts gegaan. De huisarts stuurde mij direct door naar de afdeling Reumatologie van het LUMC (waar ik eerlijk gezegd wel even van schrok). Daar werd een gewrichtsontsteking vastgesteld, maar omdat dat eigenlijk de enige gewrichtsontsteking was die ik had, konden ze niet met zekerheid zeggen wat het was. Ik moest na een maand terugkomen.
Zo'n twee weken later werd ik wakker met pijnlijke en dikke knieën. Sindsdien kan ik geen 100 meter meer lopen zonder pijn en het gevoel dat m'n benen me niet meer willen dragen (wat erg extreem is voor mij). Tijdens de tweede afspraak bij Reumatologie liet de reumatoloog terloops vallen dat ze dacht aan SLE, en stelde ook een aantal vragen in die richting. Voor die tijd had ik dit eigenlijk nooit overwogen, maar een aantal van de symptomen komen bij nader inzien overeen: vlindervormige uitslag op mijn gezicht sinds ik 3 jaar geleden te lang in de zon ben geweest, eerdere nierproblemen, gevolgd door darmklachten, pijn bij te diep inademen, zonneallergie/gevoeligheid voor de zon, blauwe tenen, puntvormige bloedinkjes in de huid, vermoeidheid...
Er zijn in het ziekenhuis verschillende onderzoeken gedaan: röntgenfoto's, bloed- en urineonderzoek, MRI. Ik kreeg Diclofenac tegen de zwelling en de pijn, maar ik heb niet het idee dat het echt werkt.
Om een lang verhaal kort te maken: vorige week vertelde de reumatoloog me dat de röntgenfoto's er goed uitzagen, dat er geen afwijkingen in mijn urine zijn gevonden en dat er geen ontstekingswaarden en reumafactor in mijn bloed zijn gevonden. Ze stelde de diagnose reactieve artritis en zei dat mijn lichaam waarschijnlijk reageerde op een virus dat ik heb opgepikt.
Het vreemde vind ik dat ik in de periode hiervoor helemaal niet ziek ben geweest, en als ik het zo op Internet lees volgt reactieve artritis (binnen 1 maand) op een infectie van darmen, urinewegen of geslachtsorganen. Als ik een infectie had gehad, had ik dat toch wel gemerkt?

Excuses voor het lange verhaal! Misschien zit het wel gewoon tussen mijn oren en moet ik gewoon even afwachten hoe het loopt, maar ik maak me een beetje zorgen... Wat denken jullie ervan?
Juniper
Nieuw lid

Reumavorm: Reactieve artritis

Keer terug naar Lupus erythematosus en MCTD