Lupus erythematodes tumidus

In dit forum kun je terecht met vragen over lupus erythematosus (LE) en aanverwante aandoeningen zoals mixed connective tissue disease (MCTD).

Moderator: Martijn

Lupus Erythematodes Tumidus

Berichtdoor mathilde » za jul 23, 2011 3:12 pm

Graag wil ik me voorstellen: ik ben Mathilde, vandaag nieuw op deze site. Ik heb al lange tijd een autoimmuunziekte, nl. de ziekte van Graves, een schildklieraandoening.
In de afgelopen jaren heb ik in toenemende mate artrose klachten gekregen, vooral aan kniegewricht en handen. Begin mei j.l. heb ik een knieprothese gekregen. Het herstel verloopt voorspoedig, maar helaas kreeg ik rare uitslag, vurige rode plekken op mijn rug.
Eind juni 2011 heb ik te horen gekregen dat ik Lupus Erythematodes Tumidus heb. Er is mij plaquenil voorgeschreven, 2 maal daags 200. De dermatoloog gaf aan dat die medicijn maag- en darmklachten kon veroorzaken, dus ik kreeg het eerst twee weken op uit te proberen of ik het kon verdragen. Ik heb idd 2 dagen darmklachten gehad, maar daarna ging het beter. Ik vind het een heftig medicijn. Heb soms een raar gevoel in mijn ogen en mijn haar wordt dunner.
Ik ben snel lid geworden van de Lupus patienten groep om zoveel mogelijk info te verzamelen over deze aandoening en de consequenties die dit heeft voor mijn alledaagse leven en de verdere toekomst. Zo heb ik begrepen dat ik mij tegen (zon)licht moet beschermen. Ik smeer mij nu dagelijks in met gode zonnebrandcreme, ook op bewolkte dagen. Heb inmiddels UV 50+ beschermende kleding in een sportzaak gevonden en probeer buiten zoveel mogelijk een pet/hoed te dragen om mijn hoofdhuid tegen (zon)licht te beschermen. Heb ook een UV 50+ beschermende parasol besteld.
Ik sta open voor alle tips van mensen die deze aandoening ook hebben en hoor graag van jullie.
mathilde
Nieuw lid

Reumavorm: LE en artrose

Re: Lupus erythematodes tumidus

Berichtdoor star » di feb 18, 2014 12:37 am

helaas is over deze vorm heel weinig informatie te vinden en zoals jij heb ook ik het heel erg op mijn rug :(
star
Nieuw lid

Reumavorm: AP en LE

Keer terug naar Lupus erythematosus en MCTD