De vlinder ?

In dit forum kun je terecht met vragen over lupus erythematosus (LE) en aanverwante aandoeningen zoals mixed connective tissue disease (MCTD).

Moderator: Martijn

De vlinder ?

Berichtdoor Pbptje » ma maart 26, 2012 12:12 pm

Hoi, ik heb wat vragen over het vlindererytheem bij SLE:
-Voel je dit alijtd?
-Kan het ook af en toe komen, met vlagen? Of is dit constant aanwezig?

Sinds 2 jaar heb ik de diagnose R.A. heowel in een ander ziekenhuis gedacht werd aan MCTD, ivm de sclerodermie en sjogren achtige neigingen. Medicatie is voor allemaal toch wel hetzelfde, dus ach wat maakt het ook uit.
Nu heb ik sinds een aantal maanden af en toe rare rode plekken in mijn gezicht: het is exact een vlindervorm: de neus is rood (als het lichaam) en op de wangen zitten aan beide kanten echte vleugels als het ware.
Zelf voel ik het niet komen, maar dan zeggen gezinsleden ineens: je hebt het weer. Hoewel het wel wat warm in mijn gezicht aanvoelt.
Maar, het komt dus maar met vlagen, af en toe (tot nu toe zo'n 4x gehad) en gaat binnen een aantal uur vanzelf weer weg. Daarnaast voel ik ook op de huid geen verdikkingen, het is alleen superrood maar verder neits. Vandaar mijn vragen aan jullie, voordat ik er mee naar de reumatoloog ga.

Kan iemand mij er wat meer over vertellen? Ik kan er niets helders over vinden op internet...Ik gebruik geen van de medicatie die SLE kan uitlokken.
Verder is denk ik nu prikken op de SLE of MCTD antistoffen nu nutteloos, ik slik al langer dan een jaar prednisolon en azathioprine, dus volgens mij zouden eventuele antistoffen al niet meer te zien zij ntoch?
Pbptje

Keer terug naar Lupus erythematosus en MCTD