Vlindervormige uitslag

In dit forum kun je terecht met vragen over lupus erythematosus (LE) en aanverwante aandoeningen zoals mixed connective tissue disease (MCTD).

Moderator: Martijn

vlindervormige uitslag

Berichtdoor jolanda2 » za jan 20, 2007 7:27 pm

Hallo allemaal,

Ik heb al jaren last, vooral met mn longen. kort geleden is er copd geconstateerd, maar nu wilde ik eens iets aan die uitslag in mn gezicht gaan doen en kom op internet lupus tegen. De uitslag die ik heb is jaren geleden klein begonnen en nu loopt het over mijn neus tot ver over beide wangen, ik vind mezelf op een bever lijken, rond mn ogen is het wit. de uitslag is eigenlijk nooit weg, en wordt alleen maar meer. ik voel me erg moe en heb veel spierpijn, voor de spierpijn geef ik mn werk de schuld, en mn moeheid de copd. Denken jullie net als ik dat ik een vorm van lupus heb, moet maar weer eens naar de dokter denk ik. ik hoor graag of het zo kan zijn.
groetjes Jolanda
jolanda2
Nieuw lid

Berichtdoor Martijn » zo jan 21, 2007 9:55 am

Hoi Jolanda,

Ik denk dat je genoeg plaatjes van de "vlinder" hebt kunnen vinden op het internet. De vlinder die karakteristiek is voor Lupus loopt over de wangen en over de neusbrug.
De klachten die je omschrijft - moeheid en spierpijn - horen natuurlijk bijelkaar, kunnen van de COPD komen maar zouden zeker ook van Lupus kunnen komen. Wel gaat het bij Lupus meestal om spierkrampen.

Zover ik weet komt uitslag in het gezicht niet voor bij COPD. Daarom is het denk ik verstandig om - in eerste instantie - voor die uitslag naar de huisarts te gaan. Mocht het Lupus blijken te zijn kunnen de vermoeidheid en spierpijn altijd bij de lupus betrokken worden...

Veel succes en laat van je horen hoe het afgelopen is!

Groetjes, Martijn

Ps: merk je dat de uitslag heftiger wordt als je in de zon bent geweest?
Doe als een vlinder. Rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen!
Martijn
Site Admin

Reumavorm: SLE

Berichtdoor jolanda2 » zo jan 21, 2007 3:28 pm

Bedankt voor je reactie Martijn!

Ja het is zo dat de uitslag bij warmte veel roder is en zich ook meer uitbreid. mensen vragen mij danook of ik een zonnebril heb opgehad. De uitslag beperkt zich echt tot neus en wangen. swinters was het altijd minder maar nu niet meer. Ik ben naar de longart geweest omdat ik bij een verkoudheid al snel een longontsteking krijg, er zijn longfoto;s gemaakt maar die zijn goed.
Ik ga deze week weer naar de huisarts en laat je weten wat hij zegt. Maar de uitslag heb ik al meer dan 10 jaar en is klein begonnen en nooit weg. dat hoort niet bij lupus toch?

Groetjes Jolanda
jolanda2
Nieuw lid

Berichtdoor Martijn » zo jan 21, 2007 3:32 pm

jolanda2 schreef:Bedankt voor je reactie Martijn!

Ja het is zo dat de uitslag bij warmte veel roder is en zich ook meer uitbreid. mensen vragen mij danook of ik een zonnebril heb opgehad. De uitslag beperkt zich echt tot neus en wangen. swinters was het altijd minder maar nu niet meer. Ik ben naar de longart geweest omdat ik bij een verkoudheid al snel een longontsteking krijg, er zijn longfoto;s gemaakt maar die zijn goed.
Ik ga deze week weer naar de huisarts en laat je weten wat hij zegt. Maar de uitslag heb ik al meer dan 10 jaar en is klein begonnen en nooit weg. dat hoort niet bij lupus toch?

Groetjes Jolanda

Het hoeft niet per sé zo te zijn dat de uitslag weggaat. Lupus is een ziekte die zich bij iedereen anders uit. Ook in het wel of niet weggaan van uitslag. Wel komt het heel vaak voor dat juist door de zon de uitslag veel heftiger wordt.

Groetjes, Martijn
Doe als een vlinder. Rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen!
Martijn
Site Admin

Reumavorm: SLE

Berichtdoor jolanda2 » zo jan 21, 2007 3:35 pm

Ik ga maar weer naar de huisarts bedankt zover martijn!
jolanda2
Nieuw lid

Keer terug naar Lupus erythematosus en MCTD