Plaquenil

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Re: Plaquenil

Berichtdoor Johanneke » ma nov 12, 2012 5:13 pm

Hoi Ruud,

Klopt, het duurt wel 2 tot 3 mnd. Ik kan inmiddels ook antwoord geven op mijn eigen vraag. Volgens mijn reuma consulente kunnen klachten na drie dagen stoppen met plaquenil al terug komen. Dan moet de plaquenil wel al werken natuurlijk.

groet Johanneke
Johanneke
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Ruud1968 » za dec 01, 2012 3:36 pm

De eerste bijwerkingen van Plaquenil zijn ook bij mij een feit. Ik heb nu een aantal eczeem-achtige plekjes op mijn kuiten en enkels.
Schijnt volgens mijn huisarts een van de mogelijke bijwerkingen te zijn, hij heeft me nu een eczeem creme (Fucidine) voorgeschreven...
tuut tuut tuut
Ruud1968
Lid

Reumavorm: prille RA

Berichtdoor Paulien4y » wo sep 11, 2013 9:57 am

Ik gebruik sinds ongeveer een half jaar Plaquenil 2dd met goed resultaat. Wel heb ik last van jeuk en verschijnen er her en der rare platte bultjes...de plek jeukt, ik ga krabben en er verschijnt een verdikking. Als ik er niet meer aan kom, verdwijnt het weer. Verder lijkt het erop dat ik niet meer tegen de zon kan, een half uurtje in de zon geeft geeft gevoel van verbranding, terwijl je dan nog niks ziet. Ben echt een zonmens en kon uren in de zon liggen, maar de laatste vakantie ben ik doodziek geworden door een strandwandeling van een half uurtje en heb ik 2 weken in de schaduw door moeten brengen.
Ik weet dat het een bekende bijwerking is, maar verdwijnt dit weer of blijft dit gedurende het Plaquenil gebruik??? Dat zou voor mij écht een straf zijn!! (Ben wel heel blij dat de reuma nu eindelijk rustig is hoor!).
Hebben jullie ook last van duizelingen en soms een raar gevoel in het hoofd? Gaat dat nog weg??
Paulien4y
Lid

Reumavorm: Palindroom reuma

Berichtdoor Johanneke » wo sep 11, 2013 5:42 pm

Hi,

Dat je niet meer tegen de zon kan is echt een bijwerking van de plaquenil. Ik kon niet goed tegen de zon, maar nu verbrand ik echt binnen 5 minuten. Je moet goed blijven smeren omdat je huid extra gevoelig is door de plaquenil. Tja en die duizeligheid komt er ook door, ik heb er in de loop van de tijd minder last van. Zo af en toe komt het opeens weer op.
Johanneke
Lid

Berichtdoor Paulien4y » vr sep 13, 2013 7:26 am

Dank voor je reactie Joanneke....
Ik vind het écht balen, ben zo'n zonmens....en was 2 weken in de Dominicaanse Republiek......wat ben ik beroerd geweest!!
Maar goed om te weten, dan houd ik daar rekening mee.
De Plaquenil helpt me (eindelijk) té goed om mee te stoppen!! :ewink:
Paulien4y
Lid

Reumavorm: Palindroom reuma

Berichtdoor Ratio » za jun 07, 2014 3:06 pm

Nou, ik heb het ook ervaren hoor, de bijwerking van de plaquenil! Ik ben net een uurtje wezen fietsen met een driekwart broek aan en mijn onderbenen zitten onder de jeukende uitslag. :(

Ik had nooit last en heb echt gesmeerd. Maar dat helpt kennelijk niet meer. Lange dunne broeken dragen dan maar deze zomer. Met mijn armen is trouwens niets aan de hand. Toch gewenning?
Start waar je bent, gebruik wat je hebt en doe wat je kunt.
Ratio
Lid

Berichtdoor Johanneke » za jun 07, 2014 3:15 pm

Ik moet zeggen dat het bij mij nu minder heftig, geen verbranding wel heeeeel veeeel sproeten. Je armen zijn waarschijnlijk iets minder gevoelig dan je onderbenen. je armen komen meestal meer in de zon dan je benen.
Johanneke
Lid

Berichtdoor susan_ » wo sep 02, 2015 10:31 am

Hoi hoi,

Ik slik nu 1.5 jaar plaquenil, ik heb nooit last gehad van bijwerkingen.
Maar sinds 3 maanden heb ik alleen maar diaree, en een opgezette buik, maar verder geen buikpijn of zo.
Weet iemand toevallig of je na langer gebruik nog steeds bijwerkingen kan krijgen?
Mijn huisarts zei dat ik een verstopping had dus laxseer middel moeten gebruiken maar helaas mijn diaree is er niet mee opgehouden. Ik denk zelf dat het aan de plaquenil ligt
Groetjes Susan
susan_
Lid

Reumavorm: oligoartritis

Berichtdoor Johanneke » wo sep 02, 2015 10:38 am

Hoi Susan,

Ik denk dat het waarschijnlijker is dat je door de plaquenil wat sneller een griepje oppikt en daar dan weer wat moeilijker van af komt. Ik neem als stelregel als mijn klachten na twee weken niet minder worden, ga ik even naar de huisarts.
Johanneke
Lid

Berichtdoor susan_ » za sep 19, 2015 12:50 pm

Hoi Johanneke,

Ik ben bij de huisarts geweest een tijdje terug en die zei dat ik een verstopping in mijn darmen had, dus moest aan de laxeermiddelen... het heeft niet geholpen. Dus weer terug maar ze zegt dat het na 1.5 jaar niet meer aan de plaquenil ligt.
tot op de dag van vandaag nog steeds diaree.
Volgende maand weer naar rematoloog dus daar maar even mijn probleem voorleggen
Groetjes Susan
susan_
Lid

Reumavorm: oligoartritis

Berichtdoor Johanneke » ma sep 21, 2015 6:52 am

Ik hoop dat d reumatoloog je kan helpen. Drie maanden met diaree rondlopen. Is niet goed. Sterkte en veel water blijven drinken!
Johanneke
Lid

Vorige

Keer terug naar Medicatie