Te veel naproxen?

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Re: te veel naproxen?

Berichtdoor Lis » wo jul 21, 2010 7:51 pm

Hoi Roma,

Ik heb zelf weinig ervaring met Naproxen, maar bij nalezen van het Farmacotherapeutisch Kompas (in het zoekveld even Naproxen typen) denk ik dat je gelijk hebt. Voor wat betreft de dosering voor volwassen bij gewrichtsaandoeningen staat hier vermeld: "...in enkele gevallen kan 1000 mg per dag nodig zijn. Deze dient slechts tijdelijk te worden gegeven, na stabilisatie verminderen tot de laagste effectieve dosering." Bij primaire dysmenorroe (dat is ernstige menstruatiepijn: zijn dat jouw klachten bij de ontregelde menstruatie?) staat een maximale dosis van 1250 mg per dag, maar ik neem aan dat ze hierbij een gebruik van slechts één of een paar dagen bedoelen.

Als ik jou was zou ik aan de arts vragen of hij werkelijk wil dat je 1500 mg per dag gaat gebruiken (en voor hoelang dan?) of dat je het misschien verkeerd begrepen hebt. Je kunt hierbij verwijzen naar het Farmacotherapeutisch Kompas, het handboek dat iedere arts op zijn boekenplank heeft staan.

Groetjes Lis
Lis
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Peetjuh » wo jul 21, 2010 8:35 pm

Het is ook aan te bevelen een keer Omeprazol in te typen (Farmacotherapeutisch Kompas)

Omeprazol kan de orale absorptie van vitamine B12 reduceren.

Symptomen Vitamine B12 tekort :
Neurologisch:
Tintelingen, doof gevoel, brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten, zenuwpijn, op “watten” lopen, uitvalsverschijnselen
Concentratiestoornissen, geheugenproblemen
Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, verspreken
Ataxie: onverklaarbaar vallen, of ergens tegen aan lopen, verlies van positiegevoel, onhandig zijn, dingen uit je handen laten vallen, dingen omgooien, struikelen, moeilijk lopen
Psychisch:
Depressie, dementie, nervositeit, psychose, paranoia, geïrriteerdheid, prikkelbaarheid, verwardheid, gedragsveranderingen
Overig:
Spierpijn en krachtsverlies
Glossitis (ontstoken tong), branderige, pijnlijke of prikkelende tong, gevoelige mond
Vermoeidheid, slaperigheid, zwakte
Misselijkheid, verlies van eetlust, gewichtsverlies
Menstruatieklachten, zoals uitblijven menstruatie, hevige menstruatie, te lange menstruatie, verergerde menstruatiepijn
Gewrichtsklachten
Kortademigheid, benauwdheid, hartkloppingen
Duizeligheid
Bleekheid van de huid
Het koud hebben
Impotentie
Onvruchtbaarheid
Haaruitval
Veranderingen in gezichtsveld, wazig zien
Darmklachten
Incontinentie en/of vaak plassen
Hoofdpijn
~Het leven is net als Ganzeborden; je kunt steeds opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten...
Peetjuh
Lid

Reumavorm: Artrose +zie profiel

Berichtdoor Lis » wo jul 21, 2010 8:50 pm

En hoe lang zou je die hoge dosis dan moeten gebruiken?

Ik vind het vreemd, waarom schrijft de huisarts je dit voor? Naproxen is een pijnstiller en ontstekingsremmer. Het kan menstruatiepijn verminderen en de hoeveelheid bloedverlies wat verlagen, maar om dat nu voor te schrijven omdat je onregelmatige menstruaties hebt? :shock: Bij een onregelmatige menstruatie zou ik eerder denken aan regulatie met de anticonceptiepil, of een doorverwijzing naar de gynaecoloog. Waarom dan Naproxen boven de maximale doseringen? Als ik jou was zou ik, voordat je hier aan begint, wat meer duidelijkheid over krijgen. Het zijn toch geen snoepjes...
Heb je voorheen de Naproxen van de reumatoloog voorgeschreven gekregen? Dan kun je bij hem (eventueel telefonisch consult, of via zijn assistente) navraag doen. En ook de apotheker zal er toch wel een mening over hebben.

Misschien klopt het allemaal wel hoor, ik ben geen arts en ik weet de beweegredenen niet. Maar ook artsen maken fouten.
Weet wat je slikt, het gaat om jouw gezondheid!

Trouwens wat Peetjuh hier schrijft daar zit ook wat in. Wie weet heb je die menstruatieklachten wel van de Omeprazol. Laat die huisarts dus eerst maar eens een vitamine B12 testje doen. Voordat ie je nog meer klachten bezorgd door te hoge doses Naproxen.

Groetjes Lis
Lis
Lid

Berichtdoor Peetjuh » do jul 22, 2010 8:53 pm

Lis schreef:Trouwens wat Peetjuh hier schrijft daar zit ook wat in. Wie weet heb je die menstruatieklachten wel van de Omeprazol. Laat die huisarts dus eerst maar eens een vitamine B12 testje doen. Voordat ie je nog meer klachten bezorgd door te hoge doses Naproxen.

Even ter verduidelijking, voordat je arts het af doet als 'onzin'

Deze klachten komen dan dus niet door de omeprazol, maar door het Vitamine B12 tekort, wat wél weer door de omeprazol kan/is ontstaan...
~Het leven is net als Ganzeborden; je kunt steeds opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten...
Peetjuh
Lid

Berichtdoor Sefi » do jul 22, 2010 11:07 pm

Dus volgens je arts zou Naproxen je cyclus weer in orde kunnen brengen?
Heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
Groetjes,
Sefi
Sefi
Lid

Reumavorm: Artrose HMS FM

Berichtdoor Lilly » vr jul 23, 2010 9:39 am

Wat Peetjuh ook al zegt, zou ik je willen aanraden om te vragen om een bloedtest op je vitamine B12.
En wat je klachten betreft lijkt het me logischer dat hij/zij je eerder door zou sturen naar een gyn, dan deze actie...
Maar goed, probeer een bloedtest te krijgen... Ik had (om andere redenen dan jij) ook gevraagd (aan mijn reumatoloog) of mijn bloed ook getest kon worden op B12 (tekort).
Dat was geen probleem. Ik mocht zelfs zelf het vakje aankruisen. (Anders moesten ze een heel nieuw formulier maken en opsturen)
Succes ermee!!

Groetjes,
Lilly
Afbeelding
Lilly
Lid

Reumavorm: RA en Bechterew

Berichtdoor duime-lotje » vr jul 23, 2010 9:47 am

heeft je huisarts je niet verteld dat als je een auto-immuun ziekte hebt, je een grotere kans hebt vervroegd in de overgang te komen.
Ik ben nu 41, maar loop al zeker 6 jaar te "klooien" met mijn hormonen; vervroegde overgang.
gr. Ilse
duime-lotje
Lid

Reumavorm: relapsing polychondr

Berichtdoor Peetjuh » za jul 31, 2010 9:32 am

Dat je een grotere kans hebt om vroeger in de overgang te komen met een auto immuunaandoening
is voor mij ook nieuw, van het B12 tekort wist ik dus wel...

@ Roma, je kunt aan je huisarts vragen het al vast te laten onderzoeken, als het dan te laag (of laag-normaal)
is kun je later aanvullende onderzoeken laten doen, de uitslag van een Vitamine B12 is vaak met 1 of 2 dagen
al bekend, met jouw klachten zou ik ook vragen of je meteen een Vitamine D kunt laten bepalen, die geeft ook
gewrichtsklachten en wordt vaak over het hoofd gezien omdat de klachten toegeschreven worden aan de reuma
(of eventuele andere auto immuun aandoening)

Groetjes,
Petra
Peetjuh
Lid

Berichtdoor pierre » za jul 31, 2010 4:15 pm

Ik heb het al eens geschreven maar als ik het woord naproxen lees dat werk bij mij als een rode Lap op een stier! ik heb in het verleden dit middel 20 a25 jaar gebruikt aan 1000-1500 mg per dag, na dat ik hartklachten kreeg en met spoed was opgenomen was kwam eruit dat de naproxen mijn nierfunctie behoorlijk verslechterd had ( EN JAMMER GENOEG KAN DAT NIET MEER VERBETEREN) de art heeft in het verleden niet goed genoeg mijn bloed hier omtrent gecontroleerd. door dit geval ben ik nu moeilijk behandelbaar met de gebruikelijke medicijnen met alle gevolgen van dien, het is best een goede pijnstiller maar pas op!!!

Groetjes Pierre
pierre
Lid

Reumavorm: ra+ap

Berichtdoor Peetjuh » wo aug 11, 2010 9:12 am

roma schreef:Wat wel naar voren kwam was een te laag Hb en ijzergehalte (extreem laag), dus ik moest naar de huisarts en ijzerpillen vragen.

Ik wil niet opdringerig overkomen, maar ik zou de huisarts eerder vragen om Vitamine B12 te onderzoeken.

Bij mensen met een auto-immuunziekte werkt het immuunsysteem niet perfect. Hierdoor hebben ze meer kans op de ontwikkeling van meerdere auto-immuunziekten, waaronder pernicieuze anemie*. Het is daarom goed hier altijd op bedacht te zijn en eventuele (nieuwe of rest-)klachten niet automatisch toe te schrijven aan de reeds bekende ziekte. Indien de bestaande auto-immuunziekte goed behandeld wordt, maar er klachten blijven bestaan, is het verstandig om op vitamine B12 te testen.
BRON : Stichting Vitamine B12 tekort.

Meten = weten....

Groetjes,
Petra
Peetjuh
Lid

Berichtdoor Lis » wo aug 11, 2010 12:51 pm

Ik had ook altijd een Hb van 7.3. Mijn ijzer was goed. Na vele maanden doorzeuren bij de huisarts dat ik zo'n last had van de lage Hb, besloot hij dat verder te onderzoeken en toen kwam er een B12 van 107 uit. Veel te laag volgens mij, volgens de huisarts "wat aan de krappe kant". Terwijl ik inmiddels al heel erg ziek was. Ik kon niets meer, was compleet uitgeput, kon niet meer helder denken en ik heb uiteindelijk zelfs mijn baan moeten opgeven. Ik dacht dat de klachten van de (toen net ontdekte) reuma kwamen, maar achteraf bleek alles veroorzaakt door het B12 tekort. Na vele B12 injecties (waar ik overigens ook om heb moeten zeuren, mijn huisarts vond 1 injectie wel genoeg) ben ik uiteindelijk opgeknapt.
Ik begrijp niet dat artsen er zo moeilijk over doen om, als er toch bloed geprikt moet worden, even dat vakje B12 aan te kruisen.

Aan jouw klachten te zien is een B12 tekort heel goed mogelijk. Je vergiftigt jezelf nu met een overdosis Naproxen terwijl dat misschien helemaal niet de oplossing is. Als ik jou was zou ik tegen de artsen zeggen dat ik pas Naproxen wil slikken als een B12 tekort uitgesloten is. Het gaat toch om je gezondheid...

Groetjes Lis
Lis
Lid

Berichtdoor Peetjuh » wo aug 11, 2010 3:04 pm

Lis schreef:Ik had ook altijd een Hb van 7.3. Mijn ijzer was goed. Na vele maanden doorzeuren bij de huisarts dat ik zo'n last had van de lage Hb, besloot hij dat verder te onderzoeken en toen kwam er een B12 van 107 uit. Ik begrijp niet dat artsen er zo moeilijk over doen om, als er toch bloed geprikt moet worden, even dat vakje B12 aan te kruisen.

107 is niet een beetje krap inderdaad, dat is een regelrecht tekort!
Met alle gevolgen van dien!

Goed dat je ervoor gevochten hebt!
Heb je nu wel de juiste behandeling gekregen?
En voel je je beter?

Groetjes,
Petra
Peetjuh
Lid

Berichtdoor heldeka » do aug 12, 2010 10:49 pm

Ik gebruik Methotrexaat.

Een maand terug gebruikte ik MTX 15 mg en Naproxen pillen voor de pijn.

Op een gegeven moment kreeg ik na weer een bloedonderzoek van de reumatoloog
bericht dat er iets met mijn lever en nieren aan de hand was.

Ik moest toen even stoppen met de MTX en Naproxen en toen bleek na weer
een bloedonderzoek dat mijn lever en nieren weer goed te werk gingen.

Na onderzoeken is gebleken dat ik naar MTX 10 mg over moest gaan en
absoluut GEEN Naproxen meer slikken, want ik kon niet tegen de combinatie
van Naproxen met de MTX.
heldeka
Lid

Reumavorm: artritis-psoriatica

Re: Te veel naproxen?

Berichtdoor Henk » vr jan 22, 2016 5:56 pm

viewtopic.php?f=47&t=5245&p=57757#p57757

Daar zou ik nog iets aan toe willen voegen, maar laat ik het maar niet doen...
Ook 'degma2' heeft ongetwijfeld zijn/haar problemen en wil graag wat vriendelijke aandacht... :roll:
'k Wil hem/haar een flinke dosis Nembutal aanraden (die waarschijnlijk ook in zijn/haar winkeltje wordt aangeboden). :twisted:
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Re: Te veel naproxen?

Berichtdoor AngèleM » vr jan 22, 2016 7:54 pm

Henk schreef:http://www.reumaforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=5245&p=57757#p57757

Daar zou ik nog iets aan toe willen voegen, maar laat ik het maar niet doen...

Kijk, daarvan krijg ik nu een grijns van oor tot oor :ebiggrin:

Ook 'degma2' heeft ongetwijfeld zijn/haar problemen en wil graag wat vriendelijke aandacht... :roll:

Wat attent van je, ik dacht dat het gewoon onze huisdealer was :esad:

'k Wil hem/haar een flinke dosis Nembutal aanraden (die waarschijnlijk ook in zijn/haar winkeltje wordt aangeboden). :twisted:

Elkaar helpen, daar is dit forum voor (en nu ga ik even googlen).
AngèleM
Lid

Reumavorm: AP

Volgende

Keer terug naar Medicatie