orencia

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

orencia

Berichtdoor onsmam » wo nov 23, 2011 6:34 pm

wie heeft er ervaring met orencia?
Nadat de enbrel niet meer werkte heb ik 3 maanden humira gebruikt.
Deze deed helemaal niets en nu moet ik het met prednison een beetje rustig houden
en wordt er overgegaan op orencia.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Groetjes.
onsmam
Lid

Reumavorm: ra

Re: orencia

Berichtdoor diana42 » do dec 01, 2011 12:55 pm

Hoi Hoi, ik ben vrij nieuw hier op het forum.
Ik heb al 16 jaar RA of AP daar zijn de dokters nog niet helemaal over uit. Ik heb geen huiduitslag dus ik denk zelf RA.
Maar ja eigenlijk maakt het ook niet uit hoe je het beestje noemt. Ik ben 2 november weer geopereert ik heb een kunstgewricht gekregen in mijn hand. ( de derde keer dit jaar dat ik geopereert ben). Je gaat er aanwennen, hihi.
Maar om even terug te konmen op de orencia ik heb er geen ervaring mee, maar ik ga er ook mee beginnen in januari. Ik heb bijna alle medicijnen al gebruikt, MTX, Sulfalasine, enbrel , en humira. Deze medicijnen deden niet genoeg. Nou moet ik wel zeggen dat ik weinig pijn heb, maar de processen van het kapotmaken van de gewrichten gaan wel gewoon door. Vandaar de kunstgewrichten.
Wanneer ga jij,U eventueel beginnen met de nieuwe medicijnen?
Groetjes Diana :D
diana42
Nieuw lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor onsmam » do dec 01, 2011 3:04 pm

Hallo Diana,

Ik krijg morgen mijn eerste infuus, vind het best wel spannend.
Ik heb sinds 5 jaar RA een agressieve vorm die moeilijk onder controle te krijgen was.
Ben ook begonnen met MTX die heb ik 4 jaar van 30 mg gehad, nu zit ik op 25 en sulfa daarnaast 2 jaar prednison gehad.
Na een jaar begonnen met enbrel, die werkte goed en toen heb ik afgebouwd met prednison.
Helaas sinds juni dit jaar werkte de enbrel niet meer, en had ik veel ontstekingen en pijn. Ben toen weer begonnen met prednison en humira gaan spuiten
maar die deed helemaal niets. Dus nu moet ik met orencia beginnen.
Hopelijk gaat die wel zijn werk doen.

Groetjes.
onsmam
Lid

Berichtdoor diana42 » di dec 06, 2011 5:39 pm

Hoi Hoi onsmam
Ik ben best wel nieuwsgierig hoe het gegaan is met je eerste infuus. Moet jij /u ook de eerste maand 3 keer? Ik krijg op 3 januari mijn eerste infuus, en dan op 17 januari en 31 januari en dan gewoon 1 keer in de maand. Nou ik hoor wel hoe het gegaan is en of je/u ook nog bijwerkingen hebt gehad.
Groetjes Diana :D
diana42
Nieuw lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor onsmam » di dec 13, 2011 3:10 pm

Hoi, een late reactie maar het was er even niet van gekomen.
Het infuus ging goed, was wel de hele dag ontzettend moe en heb heel de middag liggen slapen.
Woensdag moet ik op controle en vrijdag krijg ik mijn tweede infuus.
Tot op heden voel ik nog geen verbetering maar dat zou ook al wel hel snel zijn.( wat ik uiteraard wel zou willen).

Groetjes
onsmam
Lid

Berichtdoor nanny » di dec 13, 2011 3:41 pm

hallo
ik ben eind okt.2010 begonnen met orencia. vanaf januari had ik het idee dat het beter ging, ik merkte op een dag bij thuiskomst pas dat ik mijn volle rondje gelopen had met e hond en geen pijn in mijn voeten had. vanaf dat moment ging het steeds een stukje beterder.. nog steeds gebruik ik orencia. elke 4 weken naar het ziekenhuis. het infuus stroomt bij mij wel in anderhalf uur in dus heel langzaam. dan heb ik de minste bijwerkingen. hou me de rest vd dag wel rustig,ben dan wel moe. maar gaat het infuus sneller,dan barst ik van de hoofdpijn en ben misselijk. op deze manier heb ik de minste klachten.
nanny
Nieuw lid

Berichtdoor Blaine » di dec 27, 2011 3:38 pm

hier eigenlijk niks geen last van bijwerkig na infuus 1 dus dat scheelt alweer nu nog hopen op ene werking :wink:
Afbeelding
Blaine
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Blaine » do jan 19, 2012 5:12 pm

Morgen voor het derde infuus er heen, als het goed is mag ik nu sneller weg,
Dus dat is wel fijn. Heb eigenlijk geen idee of het wat doet, mijn voeten zijn voor het
Eerst in maanden minder dik en ontstoken Maarja dat kan ook toeval zijn, ik juich dus
Nog niet maar ben hoopvol 8) .
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor onsmam » vr jan 20, 2012 12:30 am

Hoi Blaine,
Dat klinkt al wel hoopvol, het kan toch weer 3 maanden duren voor het goed werkt. We hopen natuurlijk dat het eerder aanslaat.
Volgende week krijg ik mijn 4e infuus.
Hoef nu ook niet meer lang te blijven na het inlopen mag ik naar huis.
Ben wel heel moe daarna, maar ga thuis een paar uurtjes liggen en dan gaat het wel weer.
Verder heb ik ook geen bijwerkingen.
Of het helpt weet ik ook nog niet, heb wel wat meer energie maar het afbouwen met de prednison lukt nog niet erg.
Als ik naar 1 tablet ga heb ik meteen weer meer pijn en wordt alles weer stug en stijf dus toch nog maar even afwachten.
Hoop toch wel dat dit gaat werken. Maar privé heb ik nu ook meer rust dus dat zal ook wel meewerken.

Groetjes.
onsmam
Lid

Berichtdoor onsmam » ma feb 20, 2012 2:11 pm

Hoi Blaine, Hoe gaat het nu? Werkt de Orencia al?

Groetjes, Tiny
onsmam
Lid

Berichtdoor Blaine » ma feb 20, 2012 2:55 pm

Ik een heel verhaal getypt en wat krijg je met plaatsen fatal error, plop weg website zucht dus even opnieuw.

Ik ben blij met de medicijnen want het helpt zeker, ik ben veel minder stijf, de ontstekingen worden minder, lopen gaat makkelijker en ik herstel sneller à,s ik wat gedaan heb. Direct na het derde infuus voelde ik het langzaam aan beter gaan, ging met stapjes vooruit tot iets meer dan 3 weken na het laatste infuus, was de eerste keer dat er 4 weken tussen zat, toen ging het ineens met sprongen achteruit dus dat was balen, afgelopen vrijdag ook verteld aan de arts die op zaal liep die dag, en ze heeft het ook o opgeschreven, volgende keer heb ik op donderdag controle en op vrijdag weer infuus, dus moest het wel goed in de gaten houden en als het deze keer weer zo was dan is het misschien nodig dat het iets aker gegeven wordt als eens per 4 weken dus maar even aankijken. Merk nu ook dat het weer langzaam de goede kant op gaat.

Hoe is het met jou dan? Heb je het idee dat het helpt? Jij bent natuurlijk al een behandeling verder :wink:

Groetjes Ingrid
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor onsmam » di feb 21, 2012 1:34 pm

Hoi Blaine,
Ja ik heb er nu 4 gehad en a.s. vrijdag zou nummer 5 zijn maar die is even uitgesteld.
De pijn en stijfheid zijn een heel stuk minder maar ik kan nog steeds niet afbouwen met prednison. is het niet mijn gewrichten die dan weer gaan ontsteken dan is er wel weer iets anders zodat het niet gaat. Ben vanaf half januari aan het proberen om helemaal af te bouwen maar zo gauw ik dan een dag over moet slaan krijg ik koorts.
Vorige week hoge koorts en na overleg met het ziekenhuis moest ik gelijk komen voor longfoto's en bloedprikken. Gelukkig geen longontsteking maar de bloedwaarden waren te hoog en de prednison moest gelijk weer omhoog en ook het infuus is even uitgesteld.
Nu gaat het wel weer maar ben nog steeds heel moe.
Maar we blijven moed houden, ik hoop dat ik gauw weer wat meer energie heb en dat alles aanslaat.
Fijn voor jou dat je er al resultaat bij hebt en ik hoop dat dat zo blijft.
Groetjes, tiny
onsmam
Lid

Berichtdoor rianne » wo feb 29, 2012 8:04 am

Hallo.
Ik ben ook sinds januari gestart met Abatacept .eerst weinig effect maar na het derde infuus opeens verbetering, minder pijn en stijfheid. Maandag moet ik voor het vierde infuus en daar ben ik wel blij mee!! Want nu heb ik het gevoel dat het spulletje uitgewerkt raakt. Ik hoop dat het na maandag weer wat beter gaat en dat de werking dan wat langer aanhoudt. Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie gaat.

Sterkte met alles
Rianne
rianne
Lid

Berichtdoor Blaine » do maart 01, 2012 11:29 am

@ tiny, ooh wat balen zeg dat je ineens moest stoppenen dat de afbouw van de prednison nog niet lukt,
Heb je intussen je volgende infuus al gehad en gaat het al wat beter, en is de oorzaak van de koorts al gevonden?

@ rianne, klinkt bekend, ik heb ook het idee dat 4 weken te lang er tussen is,fijdat het voor je lijkt te werken

@ hier, na het vorige infuus inderdaad na 5 dagen weer vooruitgang en nu gaat het weer vrij aardig herstel vrij snel van dingen die ik doe envoel me gewoon net wat lekkerder al heb ik de laatste dagen wel wat meer last van mijn heup maarja dat heb ik sinds de zwangerschap dus of dat wel alleen van de reuma komt is de vraag.
15 maart controle bij de arts ben benieuwd.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Blaine » vr maart 16, 2012 4:09 pm

Vandaag weer infuus gehad, en eigenlijk hetzelfde verhaal als vorige keer, het ging erg goed tot die laatste week en toen was het weer bagger, dit aangegeven en de arts gaat navragen en kijken of ze hier nog wat aan kunnen doen door vaker toedienen maar had geen idee of dit kon of mocht, dus even afwachten.
Al met al ben ik blij met mijn nieuwe medicatie :wink:

@ Tiny, hoe is het daar?
Afbeelding
Blaine
Lid

Volgende

Keer terug naar Medicatie