Arava ontwenningsverschijnselen..?

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Arava ontwenningsverschijnselen..?

Berichtdoor Rosa74 » zo sep 30, 2012 12:23 pm

Hallo forumgenoten die dit lezen,

Ongeveer anderhalf jaar lang heb ik Arava geslikt. Met succes, want de ontstekingen werden rustiger. Sinds enige maanden ben ik - i.o.m. de reumatoog - gestopt met Arava i.v.m. een kinderwens. Daarbij waren mijn bloedwaarden in orde en geen actieve ontstekingen.

Na ongeveer een maand dat ik gestopt was, kreeg ik een dikker gezicht. Het komt erop neer dat ik een gezicht heb alsof ik 80 kilo weeg, terwijl ik 60 weeg. Zoiets. Een soort van vollemaansgezicht, terwijl ik geen cortico's slik! Daarbij ben ik dus niet aangekomen qua gewicht. Het is mij op gaan vallen nadat ik een keer pittig verbrand was door de zon/ op het strand. Ik heb zogenoemd een extra onderkin erbij gekregen en er blijft vocht in mijn wangen zitten. 's Morgens na het opstaan is het nogal erg. In de loop vd dag trekt het meestal voor het grootste gedeelte weer weg. Warmte is een trigger. Nu het kouder is, gaat het wat beter.

Tot overmaat van ramp kreeg ik zo'n 2 weken terug ook nog last van mijn ogen. Enorme vochtblazen erom heen. Niet rood of jeukerig, maar wel zodanig opgezwollen dat ik echt een ander/ onherkenbaar gezicht heb. Ook weer 's morgens na het opstaan het meest ernstig. De eerste keer was de ochtend na een hydrotherapie in het revalidatiezwembad. Ik had - achteraf gezien - teveel in mijn ogen gewreven (nu heb ik de neiging om niet meer naar de hydrotherapie te gaan).

Ik heb al een traject achter de rug van specialisten. Reumatoloog, KNO (speekselkliersteentjes? of vergrote lymfeklieren?), radioloog (gelukkig geen vergrote lymfeklieren), KNO, dermatoloog etc. Het laatste vermoeden van de dermatoloog is: beschadigde lymfevaten in het gezicht. Oorzaak onbekend. Mijn speculaties zijn daarom: de verbranding als trigger? OF: het stoppen met de Arava? Zijn dit mogelijk ontwenningsverschijnselen ofzo-iets-dergelijks....?

Mijn vraag aan jullie forumgenoten is: heeft iemand - misschien - soortgelijke ervaringen.....? Zoja, wat kun je eraan doen....? Wat zijn de do's en don'ts?

Oke, ik ben benieuwd of het e.e.a. herkenbaar is.

Hartelijke groet van Rosa
Rosa74
Lid
 
Berichten: 20
Woonplaats: Den Haag e.o.
Reumavorm: RA

Re: Arava ontwenningsverschijnselen..?

Berichtdoor Lavender » zo sep 30, 2012 10:35 pm

Ik herken je verhaal niet van de Arava, maar ik was zó blij dat ik gestopt was en voelde me elke dag weer beter.
Ik herken je verhaal wel als symptomen van een schildklierprobleem, waarmee ik niet zeg dat dat het is, maar ik je wel zou willen aanraden om je waarden te laten prikken, vooral als je een kinderwens hebt. Better safe then sorry.
Hoe dan ook, sterkte en ik hoop dat je er snel achter komt en er iets aan te doen valt.
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid
 
Berichten: 762
Woonplaats: FN
Reumavorm: R.A. & Fibro

Re: Arava ontwenningsverschijnselen..?

Berichtdoor Rosa74 » ma okt 01, 2012 3:21 pm

Dank voor jouw meedenken. Schildklier is al getest en zit lager dan mijn dubbele onderkin.......... :ewink: Dat is het dus niet. Wat het wel is, weet ik nog niet. Binnenkort wordt ik opgeroepen voor een lymfescan van het gezicht - om te zien wat er nog wel en wat er niet (meer) werkt. Het e.e.a. is nogal merkwaardig vind ik. Komt het doordat ik geen medicijnen meer slik of anderszins. Woensdag ga ik ook naar de reumatoloog want ik voel mij fysiek (vnl. mijn benen) ook niet zo geweldig. Even afwachten dus.

Groetjes Rosa
Rosa74
Lid
 
Berichten: 20
Woonplaats: Den Haag e.o.
Reumavorm: RA

Re: Arava ontwenningsverschijnselen..?

Berichtdoor amberr » wo apr 29, 2015 2:58 pm

Hallo Rosa,

Wat is dit verhaal herkenbaar voor mij! Ik worstel al een aantal jaren met vocht vasthouden in mijn gezicht. Ik heb hier denk ik al zo'n 7 jaar last van...
Er is al naar een heleboel dingen gekeken. Ook wilde ik graag een lymfescan in het gezicht laten uitvoeren. Dit kon helaas niet volgens de artsen omdat het geen zin had. Uitslagen zeggen weinig en je kunt er niet veel mee, ook omdat er weinig vergelijkingsmateriaal is.
Ik ben heel benieuwd of er bij jou lymfescan iets interessants uitgekomen is en of je misschien een oorzaak hebt gevonden voor jou klacht?
Je forumbericht is inmiddels al oud maar ik hoop dat ik toch nog in contact me je kan komen.

Je mag mij (graag zelfs!) privé mailen als je dit bericht nog leest. mrs.amber@hotmail.com

Alvast heel erg bedankt.

Ook andere ideeën zijn zeer welkom.

Met vriendelijke groet,
Amber
amberr
Nieuw lid
 
Berichten: 1
Reumavorm: zwelling in gezicht


Keer terug naar Medicatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

Advertentie

cron