MTX en Enbrel samen...

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

MTX en Enbrel samen...

Berichtdoor Paulina » di nov 06, 2012 9:38 pm

Hallo ff een vraag, kan je enbrel en mtx tegelijk samen spuiten
Kreeg eerst steeds te horen dat het niet op de zelfde dag mocht
Dus deed ik zondag 's de MTX spuiten en woensdag de Enbel met de prikpen
Nu kreeg ik bij de reumatologie te horen dat het weer wel de zelfde dag mag
Hebben jullie ervaring met op de zelfde dag gebruiken van deze 2 medicijnen?
Alvast bedankt!
Paulina
Lid

Reumavorm: RA en Poli artrose

Re: MTX en Enbrel samen...

Berichtdoor simone1984 » di nov 06, 2012 10:04 pm

Hallo paulina

Ik heb ook mtx en enbrel tegenlijk gehad. Nu na jaren ineens vervelende bijwerkingen van mtx,dus mtx gestopt. Maar ik zette beide spuiten ook altijd op dezelfde dag.

Groetjes simone
simone1984
Lid

Reumavorm: Artritis psoriatica

Berichtdoor loukie » vr nov 09, 2012 2:42 am

Paulina, vandaag te horen gekregen dat ik naast mtx ook enbrel moet gaan spuiten. Tijdens de voorlichting is mij verteld dat het beter is om ong twee dagen tijd tussen beide prikken aan te houden. Ik spuit MTX op maandag en zij stelde voor om de enbrel spuit dan om op woensdagen toe te dienen.
Aan deze kant dus nog geen ervaring. Wat zijn jouw ervaringen met deze combinatie?
loukie
Nieuw lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor sylvia35 » vr nov 09, 2012 3:57 pm

hoi

ik heb ook eerst mtx en enbrel gespoten maar nu met mtx gestopt ivm de bijwerkingen. ook ik moest er dagen tussen laten zitten, ik spuit op maandag enbrel en spoot dan op donderdag mtx.

gr sylvia
sylvia35
Lid

Reumavorm: ap

Berichtdoor Paulina » za nov 10, 2012 1:36 pm

Hoi Loukie
Ik gebruik nu 2 jaar MTX,en ben er ook al twee jaar ziek van ,mijn reumatoloog wil me er maar niet afhalen ,omdat ik anders te snel weer ontstekingen krijg zegt hij,ik heb tabletten geprobeerd daar werd ik vreselijk misselijk van ,toen gaan spuiten. ,maar ook daar werd ik misselijk van ,
(((Nu gebruik ik sinds 4 maanden Enbrel erbij ,)))bij de Enbrel heb ik helemaal GEEN bijwerkingen ((( ,maar ben er heel erg GOED op vooruit gegaan))) ,ik gebruik daar de prik pen van ,samen met de MTX tabletten ,waar ik nog steeds ziek van wordt,nu moet ik vanaf donderdag weer de MTX gaan spuiten. Samen met de Enbrel prikpen ,vandaar mijn vraag of dat tegelijk samen kon ,omdat ze dat op de reumatologie hadden gezegd ,maar ik hoor er veel verschillende menigen over. Dus ga ik het toch verdelen denk ik,de MTX spuiten daar hoopt de reumAtoloog dat ik er dan minder ziek van wordt omdat het gelijk in het bloed komt ,en niet via de maag ,hij zei als ik je van de MTX ga afhalen dan ben je zo weer terug bij het oude ,ja en dat wil ik natuurlijk ook niet om weer zo ziek te zijn,ben nu redelijk stabiel ,of hoe je het kan noemen,maar wel een heel stuk beter ,heb al wel al eens een ander reuma medicijn gehad,maar daar kreeg ik last van mijn darmen vAn dus dat is ook gelijk gestopt ,
Hoop voor jou het goed gAat aanslaan want mijn reumatoloog zeg eigenlijk horen deze medicijnen een beetje bij elkaar ze versterken de werking samen ,
Heel veel succes en sterkte nog !!!
Groetjes van Paulina
Paulina
Lid

Berichtdoor loukie » zo nov 11, 2012 3:43 am

Hoi Paulina,
Bedankt voor je reactie. Jeetje, twee jaar lang MTX. Bij mij is afgelopen juni AP vastgesteld. Prednison en MTX 15mg (6 pilletjes) gekregen. Toen bleek dat dit niet werkte na 9 a 10 weken over gegaan op MTX spuiten 25mg. Nu dit na vier weken ook niet werkt gaan we over anderhalf of twee weken ook Enbrel erbij spuiten. Mij is ook verteld dat deze medicijnen elkaar versterken. Begrijp ik het goed uit jouw verhaal dat het eerst beter ging met MTX en daarna weer slechter waardoor je nu enbrel erbij krijgt?
Hier is het nu afwachten op een oproep van de longarts waar ik waarschijnlijk volgende week al terecht kan.
Wat zijn de bijwerkingen waar je het meest last van hebt dan? Ik merkte het verschil tussen pillen en spuiten wel.
Jij natuurlijk ook sterkte, dat je je snel wat beter voelt!!
loukie
Nieuw lid

Berichtdoor Paulina » zo nov 11, 2012 1:54 pm

Hoi Loukie
ja ik heb eerst een hele weg moeten af leggen voor dat ik de Enbrel erbij kreeg ,
Allerlei andere medicijnen bij de MTX moeten gebruiken. ,maar hielp maar even of helemaal niet ,
Heb veel spuiten met zware prednison gehad ,dat hielp ook maar heel kort ,dus dat kon ook niet meer ,maar de MTX ging maar door ,ja idd al ruim twee jaar en nog steeds niet lekker ervan ,
Het meest waar ik last van heb bij de MTX is toch wel dat ik er vreselijk misselijk van wordt het gevoel om de hele dag te moeten overgeven wat dan ook helemaal niet lukt ,het is echt zo,n weeïg gevoel bah echt een naar gevoel ,had er ook haar uitval van vooral in het begin en later kreeg ik ineen keer een kop met krullen vanaf ik de MTX gebruik ,heb nooit van mijn leven krullen gehad echt heel apart...
Nu maar weer afwachten wat de spuiten gaan doen ,hoop dat ik er en stuk minder misselijk van wordt ,dus af wachten maar weer...wordt er af en toe wel moe van ,dan weer dat proberen dan weer dit proberen
Groetjes weer...
Paulina
Lid

Berichtdoor loukie » ma nov 12, 2012 2:34 am

Hoi Paulina,
Ik vind het nu al moeilijk te behapstukken en ik loop nog lang niet zo lang met klachten (eigenlijk vanaf januari dit jaar). Dus ik kan me voorstellen dat jij je af en toe wel ellendig kan voelen. Erg vervelend dat je er zo ziek van wordt, ik werd wel misselijk en duizelig zo af en toe maar niet zo erg als jij het beschrijft. En dat je nu krullen hebt is ook heel apart. Deze week voor het eerst voor het eerst MTX en enbrel spuiten? Voor mij gaat het nog sowieso twee weken duren. Gisteren bericht gehad dat ik de 16e en 21e naar de longarts moet. Pas wanneer alles goed is krijg ik de spuiten. Ik zie trouwens dat we niet dezelfde vorm van reuma hebben. Slik/spuit jij nog meer medicijnen? Dit jaar twee prednison spuiten gehad maar dat hielp echt geen drol dus dat sla ik voortaan ook af. Sterkte ermee!
Groetjes!
loukie
Nieuw lid

Keer terug naar Medicatie