Bijwerkingen enbrel

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Bijwerkingen Enbrel

Berichtdoor Eigenwijs » vr jun 09, 2006 2:40 pm

Ik gebruik nu een paar weken Enbrel voor Bechterew en ik heb behoorlijk last van bijwerkingen. Tenmiste, ik heb het idee dat het bijwerkingen zijn maar volgens mijn reumatoloog kan dat niet (allemaal) van de Enbrel komen.
De plaatsen waar ik gespoten heb worden, dik, rood, warm en jeuken als de ***, en niet alleen de plek waar ik het laatst gespoten heb maar ook de vorige 4-6 plaatsen, ik ben dus net een paddestoel. Dit is een "echte" bijwerking maar dat schijnt over te gaan na een paar weken. Koelen helpt al goed en mocht het niet overgaan... als Enbrel echt zo goed werkt als ik om me heen hoor heb ik daar wel een beetje jeuk voor over.

Maar ik heb dus ook enorm last van mijn darmen 's nachts en de dag na het spuiten (ik spuit 's avonds). Volgens de reumatoloog kan dit niet van de Enbrel komen maar ik vind het een beetje te toevallig dat het iedere keer raak is. Bechterew en Crohn zijn gerelateerd aan elkaar en bij Bechterepatiënten komen dan ook veel darmklachten voor maar ik heb hier al heel lang niet zoveel last meer van gehad. En als ik er vroeger last van had dan duurde het echt een paar dagen / weken tot het over was. Nu heb ik het alleen de dag na het spuiten, daarna is het over. Tot de volgende spuit.....
En dan heb ik het niet over een beetje onrustige darmen maar echt krom van de pijn lopen, wel naar het toilet moeten maar niet kunnen of durven omdat het voelt alsof er prikkeldraad en glasscherven door je darmen gaan. (Lekker fris verhaaltje wordt dit zo :oops: ) Mijn reumatoloog zegt dat dit dus absoluut niet van de Enbrel kan komen maar dan wil ik wel eens weten waar het dan van komt want ik vind het wel erg toevallig dat het nu ineens weer op komt zetten en alleen de dagen na het spuiten.

Verder moet ik 's nachts en de volgende dag behoorlijk hoesten, het begon met een klein kuchje af en toe maar hoe meer spuiten ik gehad heb hoe erger het wordt.
Ik heb hierdoor al bijna 2 weken moeten stoppen met spuiten omdat ik bronchitis had en een anti-bioticakuurtje moest hebben. Toen het over was mocht ik weer spuiten maar nu begint het alweer.
Ik weet dat je van Enbrel longklachten kunt krijgen maar zo vroeg al? Volgens mijn reumatoloog kan dat niet in de eerste weken al optreden maar komt dat alleen voor na langdurig gebruik. Hij denkt dat het toeval is dat ik daar nu last van heb maar ik vind het toch een beetje griezelig worden nu. Ik ben nu in totaal al 2 anti-bioticakuren verder en ik gebruik het nog maar een paar weken, wat staat me nog meer te wachten?
Misschien denk ik er anders over als de Enbrel eenmaal werkt maar tot nu toe heb ik er nog geen voordelen van en in mijn ogen behoorlijk wat nadelen.
Ik zit dan ook echt te twijfelen of Enbrel wel iets voor mij is.
Herkent iemand deze klachten?

Groetjes Kirsten.
Eigenwijs
Site Admin

re:

Berichtdoor schoppen13 » ma jun 12, 2006 8:06 pm

Ik herken de meeste van jouw klachten eigenwijs.
Bijwerkingen op de luchtwegen had ik eigenlijk gelijk al dus ik betwijfel of je reumatoloog gelijk heeft met dat het pas na langdurig gebruik optreedt.
Wat wel zo kan zijn is dat het erger wordt als je t langer gebruikt
In mijn geval was dat ook zo en ben ik moeten stoppen met enbrel.
Ik slikte zo zeker maandelijks een flinke kuur antibiotica weg.
Ik durf zo niet te zeggen of enbel wel of geen middel voor je is. Voor mij was het in ieder geval een middel dat meer klachten gaf aan bijwerkingen dan verbetering.

Die darmklachten weet ik niet of die van de enbrel komen, wel frappant dat ze elke keer optreden na het spuiten.
Op de bijsluiter staat wel degelijk diaree maagpijn en dergelijke beschreven.
Meer over enbrel kun je naast http://www.enbrel.nl ook vinden op http://www.consumed.nl

Als ik jou was zou ik toch blijven aandringen bij de reumatoloog.
Sterkte!
schoppen13
Lid

Bijwerkingen enbrel

Berichtdoor monkey » ma jun 26, 2006 8:36 pm

Hallo Eigenwijs

Ik herken veel van je klachten. Ik heb artritis psoriatica en gebruik sinds januari enbrel met daarnaast ook nog mtx. Voor mij werkt het heel goed ik heb veel minder pijn en de ontstekingen zijn stabiel tot weg. Ik heb ook last van het kuchje en later hoesten of de hele tijd mijn keel schrapen. Ook ik heb erge last van mijn darmen veel meer als daarvoor. Ook bij mij is de link gelegd naar ziekte van crohn. Mijn vader heeft deze ziekte. Het gaat me daar tekeer daar binnen ook mijn maag doet mee. Dat je last hebt van de spuitplekken heb ik ook gehad maar dat wordt wel minder. Waar ik veel last van heb zijn blaasontstekingen daar moet ik steeds een kuur voor en dan stoppen met de enbrel. Ik heb het hier nog niet met de reumatoloog over gehad ga ik in september doen.
Groetjes Monkey
monkey
Lid

Berichtdoor Eigenwijs » di jun 27, 2006 5:00 pm

Vervelend Monkey.
Misschien toch handig om eens te kijken of een andere biological minder bijwerkingen geeft, dit schiet ook niet op zo.
Ik moet over een week of 6 weer naar de reumatoloog. (Er zijn een beetje moeilijkheden met het inpassen van die afspraak... :shock: maar als het goed is krijg ik deze week bericht wanneer. :roll: )
Ben benieuwd wat hij er over te zeggen heeft.
Eigenwijs
Site Admin

Berichtdoor corry » di jan 30, 2007 8:52 pm

Het middel wordt door mijn reumatoloog ook geadviseerd,ben alleen nog niet zover met de MTX om aan de biologicals te beginnen(25 mgr.grens).Wat mij opvalt aan hetgeen ik even "doorgebladerd "heb zijn de longklachten.Heb van de arts de bevestiging dat longklachten de complicatie kunnen zijn van reuma.Ik gebruik nu al pufjes,als ik bij gebruik van de biological een verergering zou krijgen van diverse klachten zou ik moeten stoppen met dat medicijn,aldus de arts.
Ik huiver nu om tzt met iets anders te beginnen.Ik heb RA.MTX doet weinig of niks.
Nooit bewust geweten,maar grenzen verleggen is nu een dagelijks item.
corry
Lid

Berichtdoor jolein » wo jan 31, 2007 8:08 pm

hoi eigenwijs,kijk daar was ik nou bang voor die bijwerkingen en met name die longen,gelukkig kwam ik nog niet in aanmerking voor enbrel.
maar ik zou toch ook vragen om een ander biological!!
En mij is vertelt door reumatholoog dat de bijwerkingen zich uiten in de eerste maanden
En corry heb jij arava al geprobeerd? deze heb ik na mtxspuiten en pillen gekregen en moet zeggen het werkt{uitzondering van 15weken pijn in voeten}ik weet nog dat ik mtxspoot mijn bezinksel 30 was en nu na een jaar arava 21 is dus vragen kan je altijd aan je reumatholoog.
Aan beide de groetjes en sterkte

:wink: jolein
sinds 1989 RA
ZORG GOED VOOR JEZELF!
jolein
Lid

Berichtdoor corry » wo jan 31, 2007 8:16 pm

Hoi,
Met arava ben ik begonnen toen ik nog alleen last van m`n li.pols had,ik weet al niet meer de dosis,maar 1 pil per dag,heb dit +_ `n half jaar gehad,toen met spoed een vervroegde afspraak geregeld mer de r.loog omdat heupen schouders andere pols en knieen enkels
fors mee gingen doen.
Toen kwam MTX om de hoek kijken,het zouden pillen worden maar heb er op aangedrongen om dit via de spuit te nemen,dit om maagklachten te omzeilen.
corry
Lid

Berichtdoor Eigenwijs » do feb 01, 2007 12:22 am

jolein schreef:hoi eigenwijs,kijk daar was ik nou bang voor die bijwerkingen en met name die longen,gelukkig kwam ik nog niet in aanmerking voor enbrel.
maar ik zou toch ook vragen om een ander biological!!

Dit bericht is alweer een tijdje geleden. Ik ben intussen inderdaad gestopt met Enbrel en overgegaan op Humira. Daarmee gaat het een stuk beter. :wink:
Eigenwijs
Site Admin

Berichtdoor manja » do feb 01, 2007 1:49 am

Fijn te horen dat de Humira werkt bij je Wijs!
Afbeelding
manja
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor jolein » do feb 01, 2007 2:16 pm

zeker fijn voor je dat dit wel goed voor je werkt eigenwijs
groetjes jolein
sinds 1989 RA
ZORG GOED VOOR JEZELF!
jolein
Lid

Berichtdoor corry » do feb 01, 2007 5:39 pm

Hoi Eigenwijs,

Heb je zelf ook een stem om de Embrel te mogen stoppen of bepaalt de arts alles?

Bij de 2de opinie in Nijmegen die ik zelf wilde ,zei de arts meteen dat voor mij Embrel in aanmerking kwam terwijl ik zelf min of meer koos voor Humira gezien de toedienings manier.

Fijn dat er een positieve ommekeer is bij jou! :)
corry
Lid

Berichtdoor Eigenwijs » do feb 01, 2007 6:49 pm

corry schreef:Hoi Eigenwijs,

Heb je zelf ook een stem om de Embrel te mogen stoppen of bepaalt de arts alles?

Bij de 2de opinie in Nijmegen die ik zelf wilde ,zei de arts meteen dat voor mij Embrel in aanmerking kwam terwijl ik zelf min of meer koos voor Humira gezien de toedienings manier.

Fijn dat er een positieve ommekeer is bij jou! :)

Je hebt altijd het recht om medicijnen te weigeren als je je er niet goed bij voelt. Het is jouw lijf, uiteindelijk ook jouw verantwoordelijkheid en jij moet er mee leven.
Als mijn reumatoloog daar niet achter had gestaan was ik ook gestopt.
Ik zou gelijk van arts wisselen als ik een arts zou hebben die niet open zou staan voor mijn opvattingen over hoe ik met mijn ziekte om wil gaan.
Medicijnen krijgen is weer een ander verhaal maar ik kan me eigenlijk geen reden bedenken waarom een arts wel Enbrel maar geen Humira voor zou willen schrijven. In goed overleg moet dat haast wel te regelen zijn.
Kaart het gewoon eens aan.
Artsen zijn soms net mensen, je kunt er best mee praten. :wink:
Eigenwijs
Site Admin

Re: Bijwerkingen Enbrel

Berichtdoor SweetMizzy » wo maart 10, 2010 6:00 pm

Hoi!

Dit is wat ik er over heb kunnen vinden :

De bijwerkingen van Enbrel:

Andere bijwerkingen die tijdens de behandeling met Enbrel kunnen optreden bij volwassenen zijn: infecties (waaronder tuberculose), hoofdpijn, loopneus, uitslag, galbulten, jeuk, pijnlijke maag of van streek is, diarree, meer hoesten, gevoel van zwakte, pijn, duizeligheid, keelpijn, koorts, verhoogde bloeddruk, ontstoken of ge�rriteerde neusbijholten, misselijkheid, blauwe plekken, mondzweren en haaruitval.

Dit komt van de website: http://www.huidarts.com/cgi-bin/behandl.pl?cgifunction=form&fid=1112647092

Ik heb sinds een half jaar de diagnose APs. En vanaf vandaag wil de reumatoloog ook overstappen op Enbrel. Ook omdat het goed schijnt te werken tegen de huidklachten. Op deze website, worden wel degelijk al jou klachten genoemd.. Ik zou die website uitprinten en jou arts er mee om zijn oren gooien!

Groetjes!

Sweetmizzy
SweetMizzy
Nieuw lid

Reumavorm: APs

Berichtdoor duime-lotje » wo maart 10, 2010 8:08 pm

HOi,

ik heb helemaal geen bijwerkingen van de Enbrel!!

gr. Ilse
duime-lotje
Lid

Reumavorm: relapsing polychondr

Berichtdoor puntje » wo maart 10, 2010 8:41 pm

Ik heb bijna geen bijwerkingen van de Enbrel. Alleen als de spuit is gezet wil ik het liefst heel lang slapen. Ene kant niet erg, maar het is overdag in ochtend als deze door een verpleegkundige wordt gezet. Deze komt speciaal aan huis, via de vrienden van enbrel.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Volgende

Keer terug naar Medicatie