Methotrexaat

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Methotrexaat

Berichtdoor Nicole1968 » di feb 12, 2013 9:31 pm

Na een redelijk lange tijd stabiel te zijn gebleven op Plaquenil, lijkt het erop dat de artritis opleeft en uitbreidt... Ik heb nu een stoot Prednison gehad en als dat helpt moet ik aan de Methotrexaat. Nu heb ik eens rondgelezen hier en zie allerlei enge bijwerkingen en negatieve ervaringen. Positieve ervaringen zie ik (nog) niet. Zijn er mensen die positieve ervaringen hebben met de combinatie Plaquenil en Methotrexaat?
Nicole1968
Lid

Reumavorm: poly-artritis

Re: Methotrexaat

Berichtdoor zeeuws meisje » di feb 12, 2013 11:29 pm

ja ik! al is het wel al lang geleden

Ik slikte beide zo rond 2000. Ik had geen last van bijwerkingen op zich, alleen was ik wel moe op de dag nadat ik de MTX in nam (waren nog pillen, de spuiten had je toen volgens mij nog niet). Na een tijdje begaf mijn lever het helaas met de MTX, dus moest ik daarmee stoppen.

Gebruik nu alweer jaren arava en dat gaat wel goed. Overigens ben ik toen dus ook met de Plaquenil gestopt.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor zeeuws meisje » di feb 12, 2013 11:29 pm

ja ik! al is het wel al lang geleden

Ik slikte beide zo rond 2000. Ik had geen last van bijwerkingen op zich, alleen was ik wel moe op de dag nadat ik de MTX in nam (waren nog pillen, de spuiten had je toen volgens mij nog niet). Na een tijdje begaf mijn lever het helaas met de MTX, dus moest ik daarmee stoppen.

Gebruik nu alweer jaren arava en dat gaat wel goed. Overigens ben ik toen dus ook met de Plaquenil gestopt.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor lena77 » wo feb 13, 2013 10:21 am

Humira en mtx spuit ik al 2 jaar, en 2 plaquenil(was 4) en heb gelukkig nergens last van.
Als er al wel wat is ga ik om de zoveel tijd iets te gemakkelijk naar de wc. 8)
Heb wel een maagbeschermer door vanalles wat ik slikken moet merk ik verder ook niks van.
lena77
Lid

Reumavorm: R.A.

Berichtdoor Johanneke » do feb 14, 2013 5:43 pm

Ik heb dezelfde combi medicatie en dezelfde bijwerkingen als Lena alleen gebruik ik t pas 6 mnd

Groet Johanneke
Johanneke
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Beppiebleek » vr feb 15, 2013 10:53 am

Die combi heb ik ook geslikt en zonder bijwerkingen. Het deed alleen niet zoveel voor me, na een tijdje ben ik Humira in combinatie met 25 mg MTX gaan spuiten.
Toen ging mijn leverfunctie wat achteruit en inmiddels spuit ik alweer een tijdje 15 mg MTX zonder bijwerkingen (wel elke 4 weken bloedprikken)
Beppiebleek
Lid

Berichtdoor moon512 » za feb 16, 2013 10:46 pm

Hoi beppie
Ev een positief bericht
Ik spuit al 6 jaar mtx. 20 mg 1x per week in combinatie met naproxen en het gaat daarmee heel goed.
Ik heb erg weinig last van bijwerkingen en ook de stijf heid is niet noemenswaardig
Ik ben nu gestopt omdat we graag een 2de kindje willen dus nu hoef je niet te vragen hoe het gaat bar slecht maarja je moet er iets voor over hebben
moon512
Lid

Berichtdoor Nicole1968 » za maart 09, 2013 12:10 pm

Bedankt voor jullie reacties! Ik was hier zo weinig, daarom duurde het even voor ik reageer. Ik zal hier nu vaker zijn te vinden, want ik zuig nu alle ervaringsverhalen op als een spons. Gisteren ben ik begonnen met 6 pilletjes Methotrexaat per week. Ben wat misselijk, maar dat is het ook wel, dus het valt me mee.

Wel begin ik het er erg moeilijk mee te hebben. Ben nerveus, ben verdrietig, ben bang, ben kwaad. Ik ben nu 44 jaar en dacht na 20 jaar depressies eindelijk te kunnen gaan leven en lol in mijn leven te gaan hebben. Het ging eindelijk goed, ik was vrolijk, ik was rustig, eindelijk een vast contract in een leuke fulltime baan, getrouwd met een lieve man en we willen lekker leuke reizen gaan maken met veel wandelen en de bergen in. En dan nu verdorie deze reuma in alle tenen, alle vingers, linker enkel, rechter knie, rechter pols met een chronische peesontsteking van de peroneuspees in de rechter voet, en 2 tennisellebogen. Ook zit er vocht in beide heupen.

Hopelijk gaat de Methotrexaat wel wat doen, en kan ik weer beter uit de voeten :ewink:

Het valt me gewoon nu echt even zwaar... denk dat ik al die tijd in de ontkenning zat ofzo.
Nicole1968
Lid

Reumavorm: poly-artritis

Keer terug naar Medicatie