Geen nieuws...

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Geen nieuws...

Berichtdoor Henk » do maart 21, 2013 7:51 am

... maar het vat aardig samen wat ik al eerder schreef over (o.a.) Diclofenac...
http://www.medicalfacts.nl/2013/03/20/m ... oet-niets/

Vrijheid blijheid, maar mensen moeten wel weten, welke risico's er aan hun (gemakkelijk gegeven, goedkope) medicijnen kleven...
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Re: Geen nieuws...

Berichtdoor Dani- » do maart 21, 2013 11:56 am

Eigenlijk wist ik dit al, maar als je het weer leest.....

Mag ik vragen welke pijnstilling jij gebruikt?

Groet
Dani
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Henk » vr maart 22, 2013 3:20 am

Paracetamol en ik heb ook wel eens Tramadol geslikt.
Maar doordat Methotrexaat en Prednisolon over het algemeen goed werken, heb ik voor mijn reuma weinig behoefte aan aanvullende pijnstillers (toevallig vorige week even bij een ontstoken rechterduim).

Wanneer de pijn echt niet te harden is, kies ik voor gerichte corticosteroïd-injectie(s) en/of een Depo-Medrol-injectie.
Maar goed, in mijn geval (bijna) alles beter dan Diclofenac. Van een maag-/darmbloeding word je ook niet vrolijker...

Groet,
Henk.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Berichtdoor JollekeB » vr maart 22, 2013 9:48 pm

Ja, ik zag dit via Twitter voorbij komen.......en ik vind het eng.

Ik heb een paar keer in het ziekenhuis gelegen voor een operatie aan mijn grote teen en wat mij opviel is dat ze niet vragen of je Diclofenac wil, maar dat het gewoon wordt gegeven.

Je moet maar net de pech hebben :shock:

Er stond ook dat er elke dag 1-2 mensen overlijden door het gebruik van een nsaid. Geen idee hoeveel mensen er iedere dag door het verkeer overlijden .....maar toch......

Volgens de neuroloog van mijn moeder moet je ook niet de bijsluiter lezen van een doosje aardbeien :idea: :lol:
Niets is voor eeuwig, en eeuwig is niet voor niets
JollekeB
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Henk » za maart 23, 2013 5:06 am

Wanneer op je status staat dat je er allergisch voor bent, mag je ervan uitgaan dat je geen Diclofenac krijgt.
Voor de rest ben je inderdaad overgeleverd aan de keuzes van je artsen...

Mocht twee mensen per dag juist zijn, dan overlijden er meer mensen ten gevolge van Diclofenac dan in het verkeer (2011: 661).

En toch heeft de neuroloog van je moeder ook (een beetje) gelijk. In 2011 kregen ongeveer 1,5 miljoen Nederlanders Diclofenac voorgeschreven door een arts. Wanneer daar 700 patiënten van zouden overlijden, betekent dat 1 op de 2.143. Een zelden (tussen 0,01 en 0,1%) voorkomende 'bijwerking'. Er zijn 'gevaarlijker' medicijnen...

Maar zijn er voor die medicijnen goede alternatieven, zoals voor Diclofenac? Worden die medicijnen ook zo gemakkelijk en snel voorgeschreven voor beperkte klachten?

Wanneer ik wist dat 1 op de 2.143 mensen overlijdt ten gevolge van het eten van aardbeien, dan schrapte ik ze waarschijnlijk wel van mijn menu... :ewink:
Henk
Lid

Berichtdoor Hermione » za maart 23, 2013 2:33 pm

Henk schreef:Wanneer op je status staat dat je er allergisch voor bent, mag je ervan uitgaan dat je geen Diclofenac krijgt.

Tsja, waar je al niet van uit mag gaan....

Op mijn status hoort te staan dat ik allergische klachten krijg van NSAID's, paracetamol, tramadol, polyester en nikkel. Geen idee of dat er ook staat. Bij de coloscopie die ik een paar weken geleden had werd ik zó in een ziekenhuisbed gestopt (nou ja, ik stapte er dus niet in zonder dat alles van polyester eraf was gehaald), en ik kreeg ook van alles in mijn infuus gespoten en op mijn lichaam gesmeerd zonder overleg of in status kijken.

De dagen daarna ben ik bezig geweest met allergiemedicijnen slikken en smeren, maar ondanks dat zat ik aan het eind van de week bij de huisarts voor extra medicijnen. :(
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Keer terug naar Medicatie