Prednison; hoe lang profijt?

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Prednison; hoe lang profijt?

Berichtdoor Lavender » zo maart 24, 2013 5:39 pm

De afgelopen 10 dagen heb ik een kuurtje Prednison gehad, beginnend met 40 mg en weer afgebouwd naar 10 mg.
Eergisterochtend had ik de laatste.
Eerder verbaasde ik mij enorm over de snelheid waarmee veel klachten verdwenen, ik heb erg genoten van een paar dagen bijna pijnvrij en flexibel zijn :ebiggrin:
En nu... ben ik een beetje teleurgesteld hoe snel mijn klachten weer terugkomen. :?

Ik vraag me echt af of dit klopt? Zo snel effect (dag na eerste inname) en zo snel afname van het effect na stoppen?
Hoe ging dat bij jou?
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Reumavorm: R.A. & Fibro

Re: Prednison; hoe lang profijt?

Berichtdoor Hermione » zo maart 24, 2013 7:18 pm

Bij mij verschilt dat, hoe ik het krijg.

Vorig jaar heb ik een keer een injectie met 3 ml depomedrol gehad in een spier. Dat is 120 mg prednisolon. Het duurde een paar weken voor ik wat effect begon te merken, maar uiteindelijk heb ik er wel 4 maanden effect van gehad. En best wel groot effect, want ik kon weer lopen. (ik heb peesontstekingen onderaan de voeten)

Afgelopen oktober heb ik een 10-daagse tablettenkuur gehad van de huisarts, met 10 x 30mg prednison. Het effect startte de volgende dag in wat minder pijn en stijfheid, maar was een dag na aflopen van de kuur ook weer weg. Ik moest trouwens 2 dagen eerder stoppen, omdat ik bijna niet meer kon ademhalen door een intolerantie-reactie. (ondanks dat prednison zelf ingezet wordt tegen allergische reacties)

Eind januari heb ik een behandeling gehad met dexamethason (sterker broertje van prednison), en dat heette Iontoferese.
Zie hier wat dat is: http://www.pijnpolikliniek.info/index.php?page=22&section=2
Ik dacht tot nu toe, dat alleen mijn darmen daar profijt van hadden, terwijl de pleisters op mijn voeten zaten. Het was ook specifiek bedoeld voor de voeten. Maar sinds vandaag merk ik, dat ik wel degelijk effect had. Poeh, wat een pijn en stijfheid! :esad:
Net zoals bij de injectie, sloop het effect er maar geleidelijk in, zodat ik het zelf niet zo doorhad. Maar ik kon weer kleine beetjes lopen in huis. Dat is nu weer over. Daarnaast doen mijn knieën en SI-gewrichten erg zeer, ik kwam héél stijf mijn bed uit, ik zweet me weer te pletter, en ben heel erg moe. Zwart voor mijn ogen als ik opsta, zeg maar. (en nee, dat is niet mijn ijzergehalte, want die is hoog)

Ik ben ook wel benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn.

groetjes,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Blaine » zo maart 24, 2013 7:35 pm

Ou uhm helemaal niet in oktober voor het eerst een spuit gehad en in december 2x per infuus maar persoonlijk merkte ik er helemaal niks van, werd er alleen zo high als een kanarie van, uhm deed het toch wat :lol: .
Maar kan volgens mij wel kloppen want het wordt vaak gegeven als snel lapmiddel dus snel resultaat maar ook snel weer weg :wink:

@hermione, bah jij blijft ook knoeien ben je nu al wat verder met nieuwe onderzoeken en artsen aanvragen?
Afbeelding
Blaine
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Hermione » zo maart 24, 2013 7:39 pm

@Blaine (sorry Lavender, ff tussendoortje)
Nee, het schiet nog niet op. Ik heb nu de 4e verwijsbrief voor een reumatoloog kunnen regelen bij de huisarts, maar ik weet nog niet zo goed waarheen? Na 3 slechte ervaringen zijn mijn ideeën een beetje op... Ik wacht nu op een forumgenoot van hier. Zij heeft ongeveer dezelfde klachten, en is door haar huisarts voor een 2nd opinion naar een reumatoloog hier in de buurt gestuurd. Als dat goed gaat, dan ga ik daar ook heen. Nog een paar dagen wachten, en dan weet zij meer. #fingers crossed
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Blaine » zo maart 24, 2013 7:47 pm

Ik woon vast ver uit de buurt maar ik heb een erg goede reumatoloog :wink: .
Maar je hebt je verwijzing binnen nu de goede arts nog.
Lavender vind het vast niet erg :oops:
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Lavender » zo maart 24, 2013 11:09 pm

Nee hoor, dat vind Lavender niet erg, zolang ze ook maar antwoord krijgt op haar vraag hahahahhaa.

Dank je dames. Die kortademigheid had ik dus ook Hermoine, in minder mate dan jij had duidelijk. Maar wel in die mate dat ik het als heel erg oncomfortabel heb ervaren. En ook lastig, want ik moet natuurlijk wél gewoon lopen met mijn hondjes.
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Berichtdoor AnnemiekV » ma maart 25, 2013 9:55 am

Herkenbaar Lavender! Ik kreeg vorig jaar een aantal keren een stootkuur. Na de eerste dag merkte ik al een forse verbetering! Maar tijdens de afbouw, zeker aan het einde, kwamen de klachten ook weer stiekem opzetten. Dus het effect was van korte duur helaas. Zo'n beetje vakantie van eigen lijf vond ik het. En even proeven hoe het zou kunnen zijn, zonder alle pijn en ongemak.
Ik vond het elke keer daarna weer moeilijk om toch weer opnieuw te moeten accepteren om een stap terug te moeten doen, omdat je zo snel ook weer went aan lekker functioneren zonder nadenken.... :wink:
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Lavender » ma maart 25, 2013 11:50 am

Ja balen he?
Ik voelde het al minder worden op de 3e dag van de 10 mg, maar dat kon ik me haast niet voorstellen. :(

Nu ja, we weten nu in ieder geval dat het werkt op mijn klachten.
Morgen weet ik of het ook effect had op mijn bloedwaarden. Hoewel ik me ondertussen afvraag of ik die niet beter een paar dagen terug had kunnen prikken...
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Berichtdoor DaisyD » ma maart 25, 2013 12:17 pm

Heel herkenbaar Lavender! Ik heb wel eens een stootkuur gehad die begon met 60mg prednison. Fantastisch: in drie uur tijd veranderende ik van een invalide wrak, in een atleet die met 2 treden gelijk de trap weer op en af kon hollen. Een wonder!! Het effect hield aan tot 15 mg. Toen werd de werking al een stuk minder. Als ik 10 of 5 mg slik kan ik net zo goed niets nemen; dat werkt amper. Het effect is ook van korte duur: zolang ik (voldoende) slik werkt het fantastisch, zodra ik stop is het effect de volgende dag al zo goed als weg. Kortademigheid heb ik er overigens nog nooit van gehad.
groetjes, Daisy
DaisyD
Lid

Berichtdoor speets » wo sep 25, 2013 6:48 pm

Ik kreeg een stootkuurtje van 10 dagen 30 mg. Daarom moest ik stoppen met de Ibuprofen en ben daardoor de eerste drie dagen heel beroerd geweest. De vierde dag begon de pred te werken en zoals boven al gezegd: het was een wonder, even vakantie van alle pijn en ziek zijn... Lekker een week lang doen waar ik zin in had, allerlei achterstallig onderhoud dat ik opeens weer aan kon en weer óveral energie voor... heerlijk!

Ik zag vreselijk op tegen het einde van de kuur, maar tot nog toe (5 dagen) valt het mee. Alleen de omschakeling terug naar de Ibuprofen was weer moeilijk, maar dat kwam misschien ook doordat ik flink over mijn grenzen gegaan was door die predpillen :?

Eigenlijk zou iedereen hier zo'n kuurtje voor zijn verjaardag moeten krijgen. En nog een met Kerst én met Pasen...
Ik was helemaal vergeten hoe het voelt om gelukkig te zijn en van het leven te genieten. Nu ik dat weer weet ben ik ook gemotiveerd om aan de mtx te gaan.

EDIT: inmiddels is mijn pred-kuur 2 maanden geleden en zit ik op 85 % van de klachten die ik had vóór de kuur. De pijn wordt langzaam erger, de beperkingen ook, maar mijn handen zijn (nog?) niet zo ontstoken als voor de kuur.
Nog een maand, dan mag ik weer aan de pred, jammie! 8)
speets
Lid

Reumavorm: HMS + AP

Keer terug naar Medicatie