Twee kleine vragen: kenacort/sulfasalazine

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Twee kleine vragen: kenacort/sulfasalazine

Berichtdoor tomasvand » ma jun 03, 2013 9:32 am

Hoi allemaal,

Afgelopen week heb ik een spuit kenacort in mijn knie gekregen, nadat er vocht uitgehaald is en ik moet zeggen: wat een wondermiddel! Nauwelijks meer last van de knie. Ik ben alleen wel benieuwd of iemand mij kan vertellen hoe lang het effect hiervan is.

Daarnaast slik ik sinds woensdag 2x2 tabletten sulfasalazine. Hier krijg ik een vervelende hoofdpijn van. Kan ik die met paracetamol bestrijden? Is dit een bijwerking die overgaat? Ik lees online dat hoofdpijn betekent dat je moet stoppen (omdat het juist niet weggaat) maar ook dat het tijdelijk is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt! :-)
tomasvand
Lid

Reumavorm: nog niet bekend

Re: Twee kleine vragen: kenacort/sulfasalazine

Berichtdoor Lis » ma jun 03, 2013 9:52 am

Hallo,

Kenacort is idd geweldig, het werkt razendsnel! Ik heb het ook wel eens gekregen, niet plaatselijk maar in de bilspier. Het effect houdt bij mij zo'n 6 tot 10 weken aan.

Wat de Sulfasalazine betreft: dit is een middel dat opgebouwd moet worden. Ik hoop niet dat je meteen met 2x2 tabletten bent gestart? Want dan kan je zeker flinke klachten krijgen. Bij mij werd het behoorlijk snel opgebouwd, in 1 a 2 weken en ik had in het begin ook klachten. Als het goed is verdwijnen die met een paar weken vanzelf. Paracetamol kan je er gerust bij gebruiken.

Succes!
Lis
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor tomasvand » ma jun 03, 2013 10:18 am

Hoi Lis,

Dank je voor je antwoord!

Ik hoop vurig dat ik ook 6 tot 10 weken van m'n klachten af ben, zo'n zeurderige knie is ook geen doen.

Wat betreft de sulfasalazine had ik inderdaad gehoord en gelezen dat je kunt opbouwen met een schema en dat dit de kans op bijwerkingen verkleint. De reumaconsulente vertelde hier ook over, maar zei dat ik gewoon met 2x2 kon beginnen. "Zij zal het wel weten", was mijn gedachte, al vond ik het wel enigszins apart. Als de hoofdpijn doorzet, weet ik nu dat ik in ieder geval een paracetamolletje in kan nemen. Verder even afwachten dus of het na een paar weken vanzelf wegzakt.
tomasvand
Lid

Berichtdoor afina » do nov 14, 2013 12:26 am

Hallo.

Ik heb een tijdje geleden een kenakort injectie in mijn heup gehad...bij mij hielp het helaas maar een week of twee. Nu dus op naar een heupprothese...

Sulfasalazine heb ik ook gehad, maar daar was ik allergisch voor. Hoge koorts en uitslag, dus daar ben ik na twee keer proberen weer mee gestopt.

Ik hoop dat je hoofdpijn snel onder controle is...sterkte!!
There are things we don't want to happen, but have to accept...things we don't want to know, but have to learn...and people we can't live without, but have to let go...
afina
Lid

Reumavorm: reuma psoriatica en

Berichtdoor tomasvand » do nov 14, 2013 10:03 am

afina schreef:Hallo.

Ik heb een tijdje geleden een kenakort injectie in mijn heup gehad...bij mij hielp het helaas maar een week of twee. Nu dus op naar een heupprothese...

Sulfasalazine heb ik ook gehad, maar daar was ik allergisch voor. Hoge koorts en uitslag, dus daar ben ik na twee keer proberen weer mee gestopt.

Ik hoop dat je hoofdpijn snel onder controle is...sterkte!!

Hoi Afina,

Dank je voor je bericht! De hoofdpijn is weggegaan toen ik stopte met de sulfasalazine. Net als jij kreeg ik er ook koorts en uitslag bij. Hele vervelende rode vlekken en vlekjes die op mijn borst begonnen maar op een gegeven moment zowat overal zaten. En ik maar gewoon doorslikken, omdat het van de dokter moest :roll: Sindsdien heb ik nog geen ander medicijn gebruikt....

Onlangs ben ik wel onder het mes gegaan. Na een MRI van mijn knie dacht het ziekenhuis een scheurtje te zien in mijn meniscus. Daarom heb ik een scopie gehad. Gelukkig bleek dat er helemaal niets mis was met mijn meniscus. Op een menigte ontstekingen na was er eigenlijk niets geks te zien. Geen schade aan mijn kraakbeen, botten of wat dan ook. Van die vlokjes e.d. is een monstertje genomen, evenals van het vocht in de knie, maar helaas bleek daar niets bijzonders uit.

Voordeel was wel dat ze de knie gespoeld hebben en weer hebben volgestopt met een nieuwe coctail. Momenteel is deze denk ik weer zo goed als uitgewerkt, want de knie speelt weer op. Hij is warm en wordt langzaamaan weer wat dikker, daarnaast lijkt het alsof mijn opstartproblemen na een tijdje zitten wat erger worden. Dat kan natuurlijk ook door het koudere weer komen...

Als ik zo hoor dat jij aan een heupprothese toe bent, heb ik in ieder geval nog weinig tot niets te klagen! Hopelijk hoef ik daar met mijn 30 jaar nog niet over na te denken.

Sterkte de komende periode!
tomasvand
Lid

Berichtdoor afina » do nov 14, 2013 11:35 am

Hallo Thomas.

Dank je voor je steunbetuiging :)
Ik schijn ook nog redelijk jong te zijn voor een heupprothese, maar 30 is nog een heel stuk jonger. Ik hoop voor je dat dit nog niet aan de orde komt.
Mijn arts liet mij wel gelijk stoppen en vroeg alleen of ik het na een paar dagen ( als de verschijnselen weg waren ) nog eens te proberen om zeker te zijn dat het van de sulfasalazine kwam...dinsdagavond eentje genomen en de volgende dag weer gelijk ziek...eigenlijk nog zieker dan de eerste keer, terwijl ik ze toen vier dagen geslikt had.

Ik hoop dat je knieklachten idd met het koudere weer te maken hebben, hoewel we natuurlijk de komende maanden nog niet van het koudere weer af zijn :ewink:

Wat de operatie betreft...ik zie er natuurlijk best tegenop aan de ene kant....maar zo kan ik ook niet doorgaan, dus ik zal toch blij zijn als het zover is. Het schijnt dat de pijnklachten gelijk veel minder zijn en dat klinkt heel goed!
Het enige wat wel eens vervelend is, is dat iedereen me naar een ander ziekenhuis wel hebben :roll: Ga maar daar heen...daar zijn ze zo goed enz.

Sterkte met je knie...hopelijk is er met medicatie iets aan de pijn te doen.

Fijne dag, Afina
There are things we don't want to happen, but have to accept...things we don't want to know, but have to learn...and people we can't live without, but have to let go...
afina
Lid

Reumavorm: reuma psoriatica en

Berichtdoor *Anja* » ma feb 10, 2014 6:54 pm

Het is wel een oud topic zie ik.

Ik ben ook begonnen met Sulfa. Ik had het ook niet zo snel door waar mijn klachten precies vandaan kwamen. Uitgeput, hoofdpijn en gevoel verhoging te hebben.

Opeens bedacht ik mij, dat ik twee verschillende merken had gebruikt. De eerste van Sandoz en de tweede van Pharmachemie. Ik had klachten bij de sulfa van Pharmachemie. Ik ben overgestapt naar de Sulfa van Centrapharm en dat gaat goed. Verandering van merk is dus zeker iets om te proberen.

Als veranderen van merk niet helpt, ligt het aan de stof sulfapyridine, want niet iedereen kan daar even goed tegen.
*Anja*
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Medicatie