mogelijke oplossing voor misselijkheid bij mtx?

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

mogelijke oplossing voor misselijkheid bij mtx?

Berichtdoor vrolijkmeisje » di jun 25, 2013 6:25 pm

Op Facebook las ik een tip van een kennis:
"Dit moet ik even delen, ik hoop dat anderen er ook voordeel van hebben. Een kennis van mij heeft een chemokuur en is daar erg misselijk van. Ik heb haar aangeraden om thee te drinken, getrokken van pure gemberwortel. En ze is er ontzettend blij mee. Het werkt echt. Als ze haar medicijnen genomen heeft drinkt ze de gemberthee en de misselijkheid blijft weg. Zegt het voort!"

Nu vraag ik me af of dit ook zou kunnen helpen bij de misselijkheid die de MTX bij sommige mensen veroorzaakt. Je mag het toch aannemen, omdat het een lichte vorm is van een chemokuur. Het spulletje is kennelijk in de supermarkt te koop.

Is er iemand bekend met deze oplossing?
Ik ben net vorige week weer begonnen met 6 mtx (na een tijd zonder) en hoop misselijkheid te kunnen voorkomen. Vorige week had ik gelukkig nergens last van. Ik heb volgens mij nooit eerder zo veel geslikt als deze keer en hou er rekening mee dat er toch misselijkheid ontstaat. Ik ben dus heel benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met de gemberwortelthee!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Re: mogelijke oplossing voor misselijkheid bij mtx?

Berichtdoor Lavender » di jun 25, 2013 7:19 pm

Klopt hoor, gember werkt goed tegen misselijkheid. Ik heb bij de toko gember(zuig)snoepjes gehaald. Die heb je altijd bij de hand ;)
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Reumavorm: R.A. & Fibro

Berichtdoor vrolijkmeisje » di jun 25, 2013 8:07 pm

gembersnoepjes klinkt ook goed! lekker snoepen :-)

De gember schijnt een laagje aan te leggen in je maag (misschien zelfde principe als vet eten, maar vast een stuk gezonder :esmile: )

Ik lees nu dat het ook bij zwangerschapsmisselijkheid goed kan werken. Iemand schrijft: "Tijdens mijn zwangerschap kreeg ik de tip om thee te drinken van gember. Binnen een half uur niet meer misselijk. De gember legt een laagje aan in je maag. Thee van verse gember, klein stukje afsnijden, schillen en in heet water. Ik was al ruim 10 weken de hele dag misselijk en echt binnen een half uur niet meer. Verse gember geeft dat laagje."

Dat moet toch ook voor MTX werken lijkt me dan!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor krijger » wo jun 26, 2013 9:52 am

Ik ben nooit misselijk van de MTX maar ik zou die gemberthee tip anders absoluut proberen.

Alhoewel..ik word altijd misselijk van de gedachte dat ik moet prikken. Zou het dan ook helpen ;-)

Groetjes Annet
Laatst bijgewerkt door krijger op wo jun 26, 2013 1:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
krijger
Lid

Reumavorm: RA

Re: mogelijke oplossing voor bij mtx?

Berichtdoor Hermione » wo jun 26, 2013 11:23 am

Hmm, Annet, misschien kun je daarvoor chocola proberen?? ;)
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Keer terug naar Medicatie