Enbrell voor reuma artritis en ben ook diabeet type 1

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Enbrell voor reuma artritis en ben ook diabeet type 1

Berichtdoor Adriana87 » zo aug 04, 2013 11:26 am

Hoi,
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen en alle tips/ adviezen zijn welcome.

Ik heb nu 2x enbrell gespoten... Veranderingenzijn nu dat ik nu een plakkaat op me buik heb net zo groot als een senseo pad en jeukt verschrikkelijk "komt door de tweede spuit."

Ik ziekenhuis gebeld zeggen ze ja ik kan iets voorschrijven van medicijn zodat het weg trekt ik zo ik ben geen afval bak!

Ik zo ik moet nog 2 spuiten zetten nog geen verbetering dan stop ik!

Maar weet echt niet wat ik moet hebben....reuma en diabetes medicijnen reageren fel op elkaar en weet niet meer wat ik nog kan doen want ik heb al zoveel medicijnen geslikt en ik voel me depri en sloom.. :(
Adriana87
Lid

Reumavorm: Reumaoide artritis

Re: Enbrell voor reuma artritis en ben ook diabeet type 1

Berichtdoor Johanneke » zo aug 04, 2013 2:19 pm

Hoi Adriana,

Zo in dit bericht en in je bericht onder 'Hoi' spat je irritatie, angst en verwarring van het beeld! Het is lastig als je zo weinig grip op je eigen situatie hebt. Volgens mij moet je nog even geduld hebben, het kan wel drie maanden duren voordat Enbrel werkt. En volgens mij wil de reumatoloog/reumaconsulente je vooral helpen met een zalf tegen de jeuk. Ik zou zeggen doen! Het lijkt mij vooral dat ze je in elk geval niet kreupel of dood willen maken.

groet Johanneke
Johanneke
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor krijger » zo aug 04, 2013 6:30 pm

Zo'n reactie op Enbrel komt heel vaak voor, heb ik ook gehad------> http://reumaforum.nl/viewtopic.php?f=47 ... he+reactie

Maar naar een paar keer injecteren gaat dat voorbij. Ik heb toen cortisone reme gekregen tegen de jeuk. Dat heeft niets te maken met een afvalbak zijn, maar met jou iets geven om de jeuk dragelijk te maken. Waarschijnlijk hoef je het niet eens lang te gebruiken.

Succes!

Groetjes Annet
krijger
Lid

Berichtdoor Marijo » wo aug 07, 2013 4:29 pm

Hoi,
Het zelfde heb ik van cimzia. Je kunt je er enorm druk om maken maar dat help niet.
Voor mezelf heb ik het gevoel als dit de enige bij werking is dan valt het deze keer nog al mee.
Ik ga volgende week over op 1 spuit. Hopen dat het dan beter is. Ik had last van allebei.
Maar mijn gevoel zegt. Doe is met die boosheid die overal in door klink
Je hebt daar zelf heel veel last van maar ook je omgeving.
Heel veel liefs Marijo
Marijo
Lid

Berichtdoor Adriana87 » wo aug 07, 2013 8:22 pm

Dank jullie voor je reactie's

Ik had echt het idee voor dat ik op dit fora was dat ik de enigste met deze ellende zat.

Een vriendin van mij heeft alleen diabeet en die heb geen idee wat reuma als activiteit doet met je lichaam...dus liep zo alle richtingen in Google vooral.

Derde spuit heb ik ook gehad sinds dinsdag. Maar die injectie ging goed tot dat het de volgende dag werd ik wakker met een plakkaat op me arm "zo groot als een senseo pad. Nu van morgen van het een mango en loop van de dag heel me boven arm... Brand als een idioot en jeuken verschrikkelijk heb maar een vest aan getrokken anders krap ik alles kapot.

Ging kijken voor zalf bij drogist op advies van de verpleegkundige maar ja daaaaaag ga geen 10,- uit geven voor Inie mini's creme's

Dus ik zie wel aanstaande dinsdag moet ik weer...pfff # word er nu al schago van.

En die andere plekken zie ik wel maar jeukt niet meer op me buik..
Me linker arm die ik als eerst deed die deed pas met die tweede injectie leuk mee...

Vraag me af of ik de ergste nu heb gehad .........weet ik niet meer waar ik de volgende moet spuiten want die reactie's op me lichaam.... :( :( :(
Adriana87
Lid

Berichtdoor Patries » wo aug 07, 2013 8:48 pm

Maar ja,als die zalf je nou helpt?
Dan bespaar je jezelf een hoop ellende!
Ik snap je negativiteit niet zo goed!
Sterkte met alles,groet Patries
pluk de dag...
Patries
Lid

Berichtdoor Adriana87 » wo aug 07, 2013 9:10 pm

Ja ik betaal al veel voor me gezondheid en ben het inmiddels beu....

Ik heb al 350,- verplichte eigen risco betaald voor ra en diabetes middelen die ik nodig heb " ben gaan kijken waar die rekensom vandaan kwamen en dat was vanwegen medicijnen en hulp middelen alles word in eigen risco gedumpt".....dus heb niet zoveel zin in om nog voor 250 ml crème te kopen voor iets van 10,- eurie.

Sorry maar ik ben daar beetje zelf zeikerd in...
Maar betaal me al blauw.... Erin :roll:
Adriana87
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » wo aug 07, 2013 9:15 pm

Hoi

In je andere threat lees ik dat je een kindje wilt krijgen (JA krijgen, niet nemen...) en toch begin je nu aan Enbrel? Als je je kinderwens met de reumatoloog had besproken had je niet aan de Enbrel begonnen. Dat gaat namelijk niet samen met een zwangerschap, sterker nog, je moet (dacht ik) 6 maanden na stoppen met Enbrel wachten met een zwangerschap.

Je hebt het ook over de kosten van de gezondheidszorg. Ja, dat eigen risico ben je met reuma al heel snel kwijt (en volgens mij met diabetes ook, dus dat is niet nieuw voor je). Daar staat tegenover dat je wellicht recht hebt op een tegemoedkoming in het kader van de WTCG (wordt uitgekeerd in december) en dat zorgkosten die niet vergoed worden door je verzekeraar nog steeds kunnen worden afgetrokken van de belasting, mits je boven een bepaalde drempel komt. Ik ga er vanuit dat je een laag inkomen hebt, dus dan is die drempel wellicht haalbaar

Het gebruik van je Nederlands is niet heel erg goed, dus ik heb soms moeite om je posts te begrijpen. Wat ik er wel uit haal is dat je vooral boos bent en je onbegrepen voelt. Daarnaast spelen er een hoop medische zaken. Ik wil niet te bevoogdend zijn, maar het lijkt me dat je eerst moet proberen een balans in je leven te vinden voordat je nieuw leven op deze aardkloot zet. Maar ja, dat is mijn mening....
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor krijger » wo aug 07, 2013 9:26 pm

Ik heb al 350,- verplichte eigen risco betaald voor ra en diabetes middelen die ik nodig heb

Dan heb je geluk, dan hoef je dat tubetje creme die je vast op recept gekregen hebt, niet meer zelf te betalen :mrgreen:

En verder; Je krijgt tips van mensen hier maar je doet niets anders dan terugkomen met weer hetzelfde verhaal over je jeuk. Maar als je die créme niet wil, dan houdt alles op hé?

Succes!

Ps; Lees nu ook jouw post over dat je graag een kindje wil. Ben het eens met @zeeuws meisje. Nu lijkt mij voor jou niet de geschikte tijd voor een kindje.

Groetjes Annet
krijger
Lid

Berichtdoor Adriana87 » wo aug 07, 2013 9:40 pm

Ja bij mij is het werkt de medicijn niet gelijk dan maar weg.

Ik heb idd jeuk "brandige gevoel" ik wilde de info delen zodat iemand zich ook begrepen in voelde.
Als ze het gaan lezen. En wil ook weten of er meer mensen zijn dan alleen ik die dat hebben.

Ik heb al vele medicatie gehad en ik zie medicatie als drugs aan....."want het onderdrukt de pijn" en ja mensen met diabetes weten veel over nierdylase en amputatie die ik notabene van dichtbij heb gezien en werkelijk is gebeurd. Door de fouten van de artsen.
Dus ik ga niet elke medicijn slikken. Want ik slik ze dan niet....want oud word je toch.
Adriana87
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » wo aug 07, 2013 10:47 pm

Sorry Adriana'

Nav het bovenstaande en hetgeen je in een pb naar me hebt gestuurd kan ik alleen maar dit zeggen...

Als je lekker eigenwijs wilt zijn, doe dat dan. ALs je stom wilt doen, doe dat dan. Volg de adviezen van de artsen niet op, weet het maar beter... gooi medicatie weg, weiger andere medicatie. Het is mij om het even weet je. We proberen je hier advies te geven, ondanks al je negativiteit die je uitstraalt.

Blijkbaar zit je daar niet op te wachten, want het is te duur. Of niet goed. Of een drug. Er zijn veel reumamedicijnen die pas na een aantal maanden werken. Of waarbij alleen in je bloed te zien is dat het werkt. Maar jij weet het beter natuurlijk... want oud word je toch... hoop je...
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor Marijo » do aug 08, 2013 12:42 pm

Ik ben het helemaal met zeeuws meisje eens. Het is niet goed of het deugt niet. Je bent niet de enige die enorme problemen heeft met medicatie. Iedereen heeft wel wat en we probeert toch door te gaan. IK heb een extra dure verzekering af moeten sluiten omdat ander mijn fysio niet betaalt wordt. Dan kan ik eigenwijs zijn en zeggen het is me allemaal te duur. Dan zit ik over een paar jaar in een rolstoel. Mijn man is diabeet. Als je je zelf goed verzorgt en goed met je medicijnen om gaat dan kan je daar prima mee leven. En hoef je helemaal geen enge dingen te krijgen. Hij is nu bijna 65 jaar en in goed gezondheid. En voor die prikplekken die ik ook heb. Ze zijn nu bijna weg en dan moet ik al bijna weer prikken dus dan begint het weer. Ik denk dat het vanzelf wel beter wordt. En ik heb zalf van de huisarts gekregen triamcinoloni. Werkt als een tierelier.
Probeer naar mensen en artsen te luisteren. En wees minder eigenwijs. Dan staan mensen ook open voor je om je te helpen. Je duwt ze nu van je af.
Marijo
Lid

Berichtdoor Adriana87 » zo aug 11, 2013 11:56 am

Sow ik wist niet dat jullie zo jullie tenen werd getrapt.

Ik ben eigenwijs en idd sommige heeft tijd nodig maar ik heb kort lontje geduld. Bij mij per direct werken en anders niet.

Spuit plekken heb ik litekenweefsel aan over gehouden.
Artsen kennen de theorie en niet de praktijk ervaring van de reuma zelf alleen het boekjes verhaal.
Als je niks zegt tegen de artsen kunnen ze je idd niet helpen..."dus dan moet je je mond opentrekken."

Ik kom iedere week in 't Zkh en weet veel over Zkh in mijn ervaringen.

Heel mijn rechterbovenarm is vuur room en is net een grote schijf en niet krabben ja uhhh dat word lastig. Heb het iedere x gekoeld en trekt weg...alleen bij iedere spuit z'n joekel van plakkaat zit ik niet te wachten en ja uhh ik heb zelf dun haar en daar hou ik niks meer van over want het zit allemaal in mijn borstel.

Iemand die dicht bij mij staat heeft een hiel amputatie en twee tenen amputatie gehad. En die zit vast aan een rolstoel en nierdylasie.

Dus artsen weten het beter..."hun fout hun oorzaak is dat van"

Dus daarom gebruik ik niet graag medicatie en pijn dat went gegeven moment wel.

Ik ben moeilijk ik ben hard! Dat weet ik!

Ik heb in het ziekenhuis gelegen en ben ook diabeet zegt de verpleging wil je appelsap of ju"orange ik zo ik ben diabeet...of wil je me nog langer hier hebben.

Toen was oow dat stond hier niet in dossier...
Moet je nagaan.

"Zijn mijn ervaringen van het Zkh"
Adriana87
Lid

Berichtdoor Patries » zo aug 11, 2013 1:31 pm

Je reacties worden er niet aardiger op!
Mensen proberen je hier te helpen hoor!
En het is nu eenmaal een feit dat de medicijnen tegen reuma niet gelijk werken,dat heeft tijd nodig!Ik heb zelf AP en gebruik sinds 2 maanden mtx en het helpt ook nog niet!Dan kan je 2 dingen doen,of overal tegen aan gaan schoppen of proberen er het beste van te maken!Ik heb erg veel pijn door de ontstekingen,maar ga niet bij de pakken neer zitten!
En adviezen die ik hier krijg neem ik ter harte!
Nogmaals sterkte en probeer wat positiviever te worden!
pluk de dag...
Patries
Lid

Berichtdoor Marijo » zo aug 11, 2013 1:43 pm

Patries helemaal met je eens. En de vraag wie is er snel op hun tenen getrapt. Nou wij niet. Maar als je begrip wilt hebben moet je niet overal tegen aan lopen te schoppen.
Je doet als of je de wijsheid in pacht hebt. Je praat over artsen die volgens jou alles volgens het boekje doen daar mee scheer je alle artsen over een kam. Ook de artsen die verdomt goed zijn. Zoals de mijne. Die doe je daar mee enorm te kort. Op deze manier kweek je geen respect.
Iedereen heeft hier zijn eigen verhaal en we proberen daar bet begrip en respect op te reageren. Want we bedoelen het allemaal goed. Maar je als het allemaal beter weet.
Dan ben ik er klaar mee.
Marijo
Lid

Volgende

Keer terug naar Medicatie