Ziek na mtx

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Ziek na mtx

Berichtdoor Patries » do nov 28, 2013 9:00 am

Hallo allemaal!!
Ik slik nu een paar maanden mtx,6 tabletten.Nu is de mtx opgehoogd naar 10 tabletten en daar ben ik gewoon 2 dagen ziek van geweest terwijl ik met de 6 tabletten nergens last van had!Heeft iemand tips hoe daar mee om te gaan?
pluk de dag...
Patries
Lid

Re: Ziek na mtx

Berichtdoor Dani- » do nov 28, 2013 12:00 pm

zoek op ziek na mtx binnen het forum en je zult veel onderwerpen en tips vinden! Bijv: http://reumaforum.nl/viewtopic.php?f=36 ... t=mtx+ziek
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Lavender » do nov 28, 2013 12:10 pm

Ik mis een duimpje smiley 8)
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Reumavorm: R.A. & Fibro

Berichtdoor Hermione » do nov 28, 2013 2:35 pm

De meeste tips ken je volgens mij al, zoals het eten/ drinken van iets met gember tijdens inname, 's avonds slikken e.d.

Een tip die ik regelmatig lees, die kan werken bij grotere hoeveelheden, is overleggen met je arts over het verdelen van de tabletten over 2-3 inname momenten. Dus in plaats van in één keer 10 tabletten, 2x 5 tabletten, of verdeling over 3x innemen.

En wat ook kan, is gaan spuiten in plaats van tabletten, dat kan ook helpen voor de bijwerkingen.

Tot slot heeft de hoeveelheid foliumzuur invloed op de bijwerkingen. Tot aan 15mg mtx per week wordt vaak 5mg foliumzuur voorgeschreven, vanaf 15mg mtx wordt 10mg foliumzuur voorgeschreven. Misschien bij 25mg mtx nog meer foliumzuur?? Dat weet ik niet, want dat heb ik niet uit hoeven zoeken, omdat bij sarcoïdose dat soort hoeveelheden mtx niet wordt voorgeschreven.

Hang in there Patries, en ik hoop dat het spul wel gaat werken voor je!!
groetjes,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor vrolijkmeisje » do nov 28, 2013 11:13 pm

Ik neem nog net zoveel foliumzuur nu ik 25 mg mtx neem (per injectie) als toen ik 6 pilletjes van 2,5 mg slikte. 5mg foliumzuur de dag na de mtx.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Henk » vr nov 29, 2013 2:30 am

Echt ziek ben ik nooit geweest van de methotrexaat, maar toen ik bij mijn reumatologe meldde dat ik bij de overgang van 6 naar 8 tabletten van 2,5 mg een beetje last had van misselijkheid, kwam zij onmiddellijk met 'de oplossing': "Dan neemt u voortaan op twee aansluitende dagen 4 tabletten bij het ontbijt en de dag daarop de 5 mg foliumzuur".

Dat werkte toen uitstekend...
Inmiddels heb ik er zoveel medicijnen voor andere kwaaltjes bij gekregen, dat moeilijk is aan te geven welk medicijn voor welke bijwerking zorgt.

Maar ik zou die 10 tabletten in tweeën delen, Patries (desnoods na even overleg met je reumatoloog/reuma-consulente).
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Patries » vr nov 29, 2013 7:57 pm

Dank allemaal voor de reacties!!
Ik zie al op tegen komende dinsdag,is het weer zo dan ga ik zeker overleggen!Dit is namelijk ook niks!
Foliumzuur gewoon nog op 5 Mg Hermione!Hoe gaat het trouwens met jou?
Nogmaals dank allemaal!
pluk de dag...
Patries
Lid

Keer terug naar Medicatie