Depo Medrol

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Depo Medrol

Berichtdoor Taartje » wo apr 16, 2014 10:37 am

Ik heb gister rond 11.30 een Depo Medrol injectie gehad van 120 mgr. De doktersassistente zei dat de meeste mensen er 's avonds, en anders de volgende ochtend al effect van ervaren. Ik voel nog niks. Nog dikke, warme, pijnlijke enkels.

Wat is jullie ervaring? Hoe snel hielp dat spul bij jullie? (maw leg ik, door de woorden van de doktersassistente, de lat te hoog?)
Taartje
Lid

Reumavorm: sarcoïdose

Re: Depo Medrol

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo apr 16, 2014 11:28 am

Ik heb geen ervaring met dat type injecties. Heb ik nooit gehad. Ik heb wel vaker voorbij zien komen dat zo'n injectie wel snel resultaat kan hebben.
Maar als je enkels nog zo dik zijn als op de foto zal het stijve gevoel ook niet zomaar verdwijnen lijkt me. Dat vocht zal ook weg moeten.
Geduld is een veel gebruikt woord hier :) Ik wacht al een jaar op echt resultaat van de medicatie die ik tot me neem om de ontstekingen weg te krijgen, en ik ben niet de enige op dit forum.
Blijf ook als de injectie begint te werken even flink rustig aan doen hoor! Ik hoop dat je snel toch wat resultaat hebt!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Hermione » wo apr 16, 2014 11:57 am

Ik heb intussen twee keer zo'n injectie gehad, en ik kreeg daarbij te horen: het kan tot ruim een week duren voor je daar wat van merkt, en doe het in die tijd heel erg rustig aan om de injectie een kans te geven.
Achteraf bleek ik sarcoïdose te hebben, en dan werken dat soort injecties niet 1-2-3. Bij de eerste injectie merkte ik pas na 5 weken wat, en bij de tweede helemaal niets.
Maar goed, het kan dus nog wel even duren.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Henk » wo apr 16, 2014 3:06 pm

Mijn ervaringen met Depo-Medrol injecties...
Bij mij werden ze op een (eigenlijk wel grappige wijze) gecombineerd met één of meerdere kenacort injecties, waarbij de reumatologe de kenacort-injecties gaf (rechtstreeks in de ontstoken gewrichten) en de Depo-Medrol-injectie in m'n bil werd gegeven door een verpleegkundige.

De kenacort-injecties hadden de werking die jouw doktersassistente aan Depo-Medrol toekent en Hermione heeft volgens mij de werking van Depo-Medrol juist aangegeven.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Hermione » wo apr 16, 2014 4:27 pm

Henk, weet jij misschien of dat soort injecties alleen voor ontstoken gewrichten zijn? Ik heb nog een hele vervelende ontstoken spier in een schouder, en vroeg me af of ik daarvoor zo'n injectie zou kunnen vragen...
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor AnnemiekV » wo apr 16, 2014 6:14 pm

Ik heb bij de reumatoloog vorig jaar een spuit in het schoudergewricht gehad, Hermione. En hoewel het er rondomheen ontstoken was, dus niet het gewricht zelf, hielp dit enorm!! Na een aantal dagen resultaat. Maar geen idee wat het was, wat ze erin spoot. Bij de huisarts een spuit gehad in de schouder, maar niet in het gewricht, want dat mogen ze niet. Dus zal in de pees zijn geweest. Ook effect, maar snel weg.
Depomedrol heb ik ook gehad in de bilspier, en bij mij was de dag erna wel al effect, en dat duurde een paar weken, en dan was het helaas weer klaar.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Johanneke » wo apr 16, 2014 6:30 pm

Hoi Hermione,

Zie hieronder een bijsluiter. Ik krijg het idee dat het werkt voor van alles behalve ontstoken spieren..... :econfused:

http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h16239.pdf
Johanneke
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Hermione » wo apr 16, 2014 6:57 pm

Hrmz :econfused:
De reumatoloog gaf in oktober al aan, dat er toen teveel plaatsen waren om een injectie in te zetten, dus werd het er één in de spier. Maar hij gaf wel aan dat het mogelijk was om er één in de schouder te zetten bij die spier. Dus ik vroeg me dat de laatste tijd af, en ik vroeg me af of iemand hier dat wist.

Annemiek, is waar ook, had ik niet eens meer bedacht. En daar was flink wat ontstoken in die schouder van jou!
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor Taartje » wo apr 16, 2014 7:55 pm

Bedankt allemaal. Ik ga rustig aan afwachten. :econfused: Vandaag heel de dag met benen omhoog gezeten, alleen ff zoontje opgehaald (tja daar had ik ff geen andere oplossing voor) en 5 minuten gestaan bij het koken, de rest met stoel ernaast (was makkelijk eten, dus niet uren daar gezeten). Nu nog super dikke pijnlijke, gloeiende enkels. Alles gaat ondertussen (is niet alleen van vandaag hoor maar het word elke dag erger) reactief mee doen, knieen, voorvoeten, heup, SI gewricht :( Morgen mag ik naar de fysio, hopelijk kan die wat met stroom.
Taartje
Lid

Berichtdoor Henk » do apr 17, 2014 3:37 am

Hermione schreef:Henk, weet jij misschien of dat soort injecties alleen voor ontstoken gewrichten zijn? Ik heb nog een hele vervelende ontstoken spier in een schouder, en vroeg me af of ik daarvoor zo'n injectie zou kunnen vragen...

Uit de door Johanneke gegeven link...
"Kenacort kan als depot in een spier worden gespoten. Vanuit dit depot wordt de
werkzame stof dan langzaam vrijgezet. Hierbij wordt gestreefd naar het
onderdrukken van velerlei ontstekingsverschijnselen of
overgevoeligheidsprocessen, zoals:"
onder andere
"Longaandoeningen
 longaandoeningen vaak gepaard gaande met terugkerende periode van
benauwdheid en hoesten (CARA, status asthmaticus),
eventueel veroorzaakt door overgevoeligheid (bijv. "organic dust disease"
en eosinofiele longinfiltratie) of door ontstekingen van de longblaasjes
(cryptogene fibroserende alveolitis);
 bepaalde gevallen van een systeemziekte gepaard gaande met korrelige
vormsels in bijv. de longen (sarcoïdose)."

'k Zou het zeker ter sprake brengen bij een volgend bezoek aan je huisarts. Mijn persoonlijke ervaring is, nogmaals, dat je na Kenacort-injecties in ieder geval gedurende korte tijd van je pijn bent verlost. Mijn eerste drie Kenacort-injecties kreeg ik meteen bij het allereerste consult in september 2010 aan mijn reumatologe (beide polsen plus linkervoet). Binnen een uur of wat was ik van de serieuze pijn af en ik heb er toen een aantal weken plezier van gehad.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Hermione » do apr 17, 2014 2:05 pm

Ja, ik had die bijlage ook al uitgespit. Voor de duidelijkheid: ik heb 'm dus de laatste keer in de spier in de bil gekregen. De ontstoken spieren zitten in de schouders. En de reumatoloog had toen aangekaart, dat daar ook een injectie gezet kon worden, direct náást die ontstoken spieren. Maar omdat ik ook ontstoken pezen had in de voeten, werd gekozen voor een prednisonspuit in de bil. (is ook in een spier, maar dan een andere)

Ik ga het toch eens aankaarten bij mijn longarts. Eigenlijk wil ik heel graag weer eens een echo van de voeten en de schouders, om te zien of e.e.a. nu rustig is qua ontstekingen. Hij kan wel zeggen, je mag weer rustig aan gaan lopen, maar als ik dan merk dat ik weer extra pijn krijg aan de pezen, vraag ik me af 'komen de ontstekingen weer terug (zo voelde dat), of is dit puur het weer gaan gebruiken van de pezen, die intussen verkort en verdikt zijn door het niet-gebruiken?'.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

En @ Taartje, hoe is het intussen bij jou? Merk je al iets van de injectie?? In de bijlage die Johanneke postte, stond nog een mooie opmerking: <<ook als u een positief effect merkt op de ontsteking van een gewricht, wordt u geadviseerd om het rustig aan te blijven doen>> Dussssss......

groetjes!
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor Taartje » do apr 17, 2014 2:19 pm

Lief dat je het vraagt. Ik heb nog even veel pijn, en zwelling. Het lijkt tot nu toe nog niks te doen. Ik doe echt alleen waar ik niet onderuit kan (snel douchen, en 1 x per dag zoontje ophalen van school), en verder zit ik op de bank.. met pootjes omhoog.
Vandaag heeft de fysio tape gelegd wat het vocht zou moeten afdrijven. Ben benieuwd.
Taartje
Lid

Berichtdoor Hermione » do apr 17, 2014 4:26 pm

ik ook!

succes met hangen :-)
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor Johanneke » do apr 17, 2014 8:10 pm

Ik heb het eigenlijk verkeerd geformuleerd. corticosteroïden zalf, predniso(lo)n pillen, kenacort, depo medrol, methylprednisolon infuus doen allemaal hetzelfde ontstekingen onderdrukken, waar dan ook in je lichaam. Hoe meer er ontstoken is (gewrichten, pezen, spieren of andere weefsels) hoe zwaarder het geschut. Maar uit die kenacort bijsluiter begrijp ik dat er nooit een injectie direct in een ontstoken spier wordt gezet.

@Taartje ik hoop dat het genoeg voor je is!
@Hermione ik hoop dat er zwaarder geschut voor je ingezet gaat worden!
Johanneke
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Medicatie