MTX en Plaquenil

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

MTX en Plaquenil

Berichtdoor Ratio » di mei 20, 2014 1:41 pm

Ik ben vanochtend bij de reumatologe geweest na de eerste drie maanden medicatie. Ze was tevreden over de goede bloedwaarden (geen afwijkingen meer), maar niet over het feit dat het niet gelukt is de Prednison af te bouwen. Hierdoor is het niet goed mogelijk om te bepalen wat de MTX gedaan heeft.

Hoewel mijn voeten er goed uitzagen (nu wel, zal je net zien) nam ze mijn pijnklachten wel serieus. Daarom en om de Prednison toch te kunnen afbouwen heeft ze er plaquenil bij gegeven en een verwijzing naar de podoloog voor zooltjes. En nu maar weer afwachten...

Ik lees hier op het forum dat je hier toch ook wel bijwerkingen van kunt krijgen, maar de kans is gelukkig klein. En van MTX heb ik - op een moeie dag na het slikken na - ook geen bijwerkingen. Wel voel ik na het slikken een paar dagen of er een pilletje in mijn keel blijft steken. Herkent iemand dat?
Start waar je bent, gebruik wat je hebt en doe wat je kunt.
Ratio
Lid

Reumavorm: RA

Re: MTX en Plaquenil

Berichtdoor Lalage » za mei 31, 2014 11:54 am

Dat herken ik niet Ratio. Maar ik gebruik dit topic maar even om te delen dat ik hier enorm zit te balen. Ondanks mtx 25, plaquenil én prednison gaat het juist slechter. De ontstekingen in mijn voeten komen terug en twee van mijn vingers proberen een record dik worden te vestigen. Ik baal er zo van! Nu ga ik echt aftellen tot mijn afspraak bij de reumatoloog. Kom maar op met die biological, want dit werkt blijkbaar niet :(
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Ratio » za mei 31, 2014 12:25 pm

Wat naar om te horen @Lalage! Maar misschien moet je het toch nog even de kans geven. Wel goed om te horen dat je inmiddels aan het idee van Biologicals gewend bent.

Met mij gaat het gelukkig wel iets beter. Na de verergering van de problemen met mijn voeten begint het langzaam terug te gaan naar het 'oude' niveau. Van voor de verergering dan hè, niet van voor de RA.

Aan de plaquenil kan het nog niet liggen, dus ik hou het er maar op dat de MTX nu toch z'n werk gaat doen. Hopelijk zet de verbetering door.

En ik hoop echt voor je dat de medicatie bij jou ook z'n werk gaat doen :!:
Start waar je bent, gebruik wat je hebt en doe wat je kunt.
Ratio
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Hermione » za mei 31, 2014 12:40 pm

Lalage, wij kunnen elkaar heel voorzichtig de hand schudden. Ondanks prednison en mtx blijven hier maar de ontstekingen doorkomen. En nu, na afbouw van 20mg - 17,5mg prednison per dag is het regelrecht feest, en zit ik met w.s. speekselklierontstekingen. En de SI gewrichten doen ook gezellig mee.
En ook ik dender nu op een biological af...

@Ratio
fijn om te horen dat het wat beter gaat! Ik hoop van harte, dat dit doorzet.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Keer terug naar Medicatie