benauwdheid bij mtx en humira

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

benauwdheid bij mtx en humira

Berichtdoor running » wo dec 03, 2014 10:53 pm

Hallo,

Ik spuit elke week 15mg mtx en 1 keer in de 2 weken spuit ik 40mg humira.
Sinds enkele maanden heb ik last van benauwdheids aanvallen s nachts, in de week dat ik beide medicatie spuit.
Van de huisarts hiervoor een prednisonkuur gekregen, welke hielp voor 2 weken.
Volgens de reumatoloog komt de benauwdheid niet door de medicijnen (mtx, humira)
Ik weet het niet, heeft iemand deze last ook al eens ervaren?
running
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Re: benauwdheid bij mtx en humira

Berichtdoor 18741 » zo jun 28, 2015 5:16 pm

benauwdheid bij mtx heb ik ook ik gebruik het nu al 7weken niet meer maar ik blijf benauwd nu hoor ik dat ik reuma op mijn longen heb
18741
Nieuw lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » ma jun 29, 2015 5:21 pm

Ik gebruik ook mtx en Humira en heb deze klachten niet. Wel altijd wat last van een droge hoest, volgens mij sinds de Humira.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor DaisyD » ma jun 29, 2015 9:21 pm

Ik heb jarenlang mtx en humira gebruikt, maar deze klachten nooit gehad. Wel een keer een longontsteking gehad in die periode, maar zelfs daar was ik niet benauwd of hoesterig van.
DaisyD
Lid

Berichtdoor iona » za jul 18, 2015 1:34 pm

Ik heb het ook benauwd sinds ik mtx gebruik (net 3 weken). Mijn arts dacht niet dat het door mtx kon komen, maar het lijkt mij duidelijk van wel.
Ben eerder ook al met Sulfasalazine direct weer gestopt omdat ik het daar zo benauwd van kreeg, ook terwijl ik Prednison slikte.
Het is wel zo dat ik altijd al een lichte vorm van astma heb, het lijkt of die ineens sterk verergerd wordt door deze medicijnen. Vervelend dat artsen hier blijkbaar geen raad mee weten.

Ik zie dat jullie berichten al redelijk oud zijn. Hoe gaat het nu?
Tja, reuma op de longen had ik nog niet aan gedacht ... Dat is nog vervelender :?
iona
Nieuw lid

Reumavorm: Reumatoïde Artritis

Berichtdoor rianne55 » ma jul 20, 2015 5:08 pm

Ik krijg van MTX telkens longontsteking. Een tijd gestopt en geen last van mijn longen. Nu slik ik 4 tabletjes. Ben benieuwd of nu de longontsteking weg blijft.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor Bella20 » wo nov 09, 2016 12:37 pm

Hoi allen,

Ik ben nieuw op dit forum en zag dit bericht. Hoewel het redelijk oud is, wil ik hier toch even m'n reactie plaatsen.

Sinds het gebruik van MTX heb ik het ook vaak benauwd, waarbij er zo nu en dan ook een vervelende hoest opkomt. Ik weet niet of dit hoort, maar de ene dag heb ik een droge hoest en de andere dag een slijmerige hoest. (Heb om e.e.a. uit te kunnen sluiten toch maar even wat kenmerken en tips opgezocht over hoest, http://www.natterman.nl/hoesten/) . Je weet maar nooit wat je over het hoofd ziet.

Mijn arts heeft me ook verteld dat het niks met MTX te maken heeft, maar ik betwijfel het. Het lijkt moeilijk alle kwaaltjes tegelijk aan te pakken, maar op dit moment wil ik heel erg van de hoest af. Lijkt jullie dit een onschuldig begin van een griepje oid, of zou ik toch moeten overstappen op andere medicijnen?
Bella20
Nieuw lid

Reumavorm: geen

Berichtdoor Dorine » do nov 10, 2016 11:04 am

Hoi,
Sinds ik mtx en humira gebruik heb ik ook vaker last van droge hoest ( mn snachts) en pijn bij slikken ( keelpijn) en droge slijmvliezen van de neus.
Vorig jaar had ik ook ' reuma op de longen' wat betekent dat er een ' reumatoide pleuritis' zit. Dit is een niet-bacteriele ontsteking van de longvliezen. Dit voel je door stekende pijn bij hoesten in je long en pijn in je schouder of boven rug. ( dit komt door de prikkeling van je longvliezen). Bij mij kwam dit doordat ik te laag zat in het gebruik van mtx. Na verhoging mtx is deze pleuritis weer weg getrokken maar ik voel nog altijd het litteken.
Het zou ook kunnen dat we door de weerstandsvermindering ( door de medicatie) eerder alle virusjes oppakken, dus ook de keelvirussen.. heel vervelend, en ik weet ook niet wat je daar nu precies aan kan doen.. ik neem af en toe paracetamol en keelpastiles en probeer hiermee de klachten wat te bestrijden.
Dorine
Lid

Reumavorm: Sarcoïdose /ra

Berichtdoor Patrik » do nov 10, 2016 9:19 pm

Dag Bella,

Mtx gebruik en hoest zijn geen goede combinatie en kunnen duiden op een complicatie, zie de bijsluiter. Het is toch aan te raden met de reumatoloog contact op te nemen.

Gr. Patrik
Patrik
Lid

Keer terug naar Medicatie