Prednison afbouwen

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Prednison afbouwen

Berichtdoor Lis » wo jan 07, 2015 12:06 pm

Ik ben de Prednison aan het afbouwen. Zit nu op nog maar een half pilletje (2,5 mg) per dag. Moet ik nu nog verder afbouwen naar 0 en hoe dan? Of kan ik nu in 1 keer stoppen? Iemand ervaring?
Lis
Lid

Reumavorm: RA

Re: Prednison afbouwen

Berichtdoor Lalage » wo jan 07, 2015 5:21 pm

Hier zijn ook al topics over, gebruik de zoekfunctie maar eens.
Ik kreeg een afbouwschema van mijn reumatoloog waarmee ik zeven weken deed over 5 naar 2,5 mg en nog eens zeven weken over 2,5 naar 0. Ik ben nu bijna klaar :)
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Lis » wo jan 07, 2015 7:00 pm

Dank je Lalage, ja tot 5 mg vind ik wel veel, maar tot 0 niet, vandaar mijn vraag.
Jeetje 7 weken om een half pilletje af te bouwen :shock: Had je ook klachten tijdens het afbouwen Lalage?
Lis
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Lalage » wo jan 07, 2015 11:04 pm

kijk maar in het andere topic voor meer ervaringen...
Van 10 naar 7,5 (in één keer) merkte ik wel: paar dagen misselijk en gammel. Afgelopen tijd voelde ik me ook niet lekker (vaak hoofdpijn en erg moe), maar dat kan met van alles te maken hebben.
Maar moet jij dit niet gewoon met je arts bespreken? Op eigen houtje afbouwen is nooit een goed idee.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Marij » do mei 21, 2015 8:59 pm

Heeft iemand ervaring met pijn in de onderbenen tgv Prednisongebruik?
Ik ben - na 3,5 jaar - bijna van de Prednison af. Heb versneld afgebouwd ivm hevige nachtelijke pijn in de onderbenen. Heb het nu zelfs bij een lage dosis. Weet niet of het een gevolg is van teveel of te weinig prednison. Ga binnenkort bezinking weer laten bepalen. Wie heeft dit ook (gehad)?
Reumatoloog weet het niet, is niet bekend met deze bijwerking
Marij
Lid

Reumavorm: pmr

Berichtdoor Hermione » vr mei 22, 2015 11:56 am

ik heb 's avonds en 's nachts pijn in handen, voeten, onderbenen, maar dat komt van de dunne vezelneuropathie die ik heb dankzij de sarcoïdose. Bij een hoge dosering prednison (zeg maar 30mg/dag tot aan 20mg/dag) voelde ik dat niet meer zo. De prednison is een hele goede pijnstiller. Toen ik onder 20mg/dag kwam, voelde ik het weer.

Ik ben nu trouwens intussen bij een endocrinoloog in het Radboud, en heb van haar een langzamer afbouwschema gekregen. Op dit moment slik ik 12mg/dag. Maar dat betekent meer pijn. En dat zal alleen maar meer worden des te lager de dosering...

Ik heb pijn in de benen ook nog nooit ergens gelezen (bijsluiter en zo). Heb jij niet ook misschien wat in je benen wat pijn veroorzaakt? Last van je spieren, zenuwen, weet ik veel wat?? En wat je nu steeds meer gaat voelen nu je dosering prednison naar beneden gaat?

groetjes,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Keer terug naar Medicatie