Op reis met injecties

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Op reis met injecties

Berichtdoor Marsha » zo feb 22, 2015 3:07 pm

Goedemiddag allemaal!

Als eerste zal ik mij als nieuw lid van dit forum even voorstellen. Mijn naam is Marsha, ik ben 25 jaar en heb sinds vorig jaar last van Reumatoïde Artritis. Dit is zeer heftig begonnen en was binnen een aantal weken verspreid naar mijn beide handen en voeten. Na vele pijnlijke maanden is de diagnose gesteld en ben ik begonnen met methotrexaat. De eerste vijf maanden had dit weinig effect en is de dosis steeds verder opgebouwd en op dit moment spuit ik wekelijks de (volgens mijn reumatologe) hoogste dosis methotrexaat. Sinds december zit ik gelukkig in een relatief 'rustige' periode en daar ben ik heel erg blij mee. Nu was ik al jaren aan het sparen om weer op een grote reis te gaan en heb besloten mij door de RA niet tegen te laten houden! Dus heb ik mijn baan opgezegd (combinatie van te veel pijn en de hoop dat na een periode van rust de reuma zou verbeteren) en ben nu druk bezig met het plannen van mijn reis.
Mijn reumatologe zegt geen ervaring te hebben met patiënten met RA die reizen, laat staan met degenen die medicatie in de vorm van injecties gebruiken. Dus ben ik zelf de afgelopen tijd op zoek gegaan. Het ziekenhuis heeft mij helaas niet verder kunnen helpen (buiten het feit dat zij een doktersverklaring voor mij kunnen opstellen). De traveldoctor heeft de vaccinaties verzorgt die ik nog wel mag krijgen, maar ook zij kon mij niet veel verder helpen met het plannen en de logistiek van reizen met Metoject injecties. Na een gesprek met de apotheker weet ik dat ik een koeltas moet aanschaffen en dat deze niet in mijn ingecheckte bagage mag als ik ga vliegen. Ook heb ik al contact gehad met een aantal vliegmaatschappijen en ben erachter gekomen dat ik met een doktersverklaring wel injecties mee aan boord mag nemen, maar dat ik verder aan dezelfde restricties van handbagage moet voldoen als andere passagiers. Dit houdt ik dat mijn koeltas niet mag afwijken van de normale handbagage-afmetingen en dat de koelelementen niet groter mogen zijn dan 100ml.
Online kan ik helaas maar heel erg weinig soortgelijke verhalen vinden, vandaar dat ik heel graag jullie ervaringen zou willen horen van reizen met medicatie! Ik loop met name aan tegen de logistiek: aangezien ik voor een langere periode op reis ga, zou ik het liefste ook voor deze gehele periode medicatie mee willen nemen uit NL. Echter lijken sommige landen het niet te accepteren als je meer dan 3 maanden aan medicijnen mee wilt nemen. Wie heeft hier ervaring mee? Alle informatie over reizen met reuma en medicijnen is zeer gewaardeerd!!
Alvast dank,

Marsha
Marsha
Nieuw lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Re: Op reis met injecties

Berichtdoor Wrenchman » zo feb 22, 2015 8:39 pm

Hallo Marsha, welkom hier.

Goed om te lezen dat je, ondanks de heftige reuma die jou getroffen heeft, nog vol met ambitie zit.

Helaas kan ik je niet helpen aan ervaring met het reizen met injecties. Maar omdat ik het een interessant onderwerp vind, wil ik wel graag aanhaken.
Zelf heb ik eens gezocht hoe een diabetespatiënt hiermee om zou gaan. Insuline is volgens mij ook beter houdbaar in de koelkast. Hier staan bijvoorbeeld wat tips.
Wat ik verder niet weet is hoe goed MTX-injecties zonder gekoeld te zijn bewaard blijven. Dus zou ik er ook eens aan denken dat er een kans bestaat dat je koeltas het begeeft. In jouw geval zou ik nooit wedden op 1 paard. Dus toch maar kijken hoe en waar je de medicijnen kan krijgen als je daar eenmaal zit?

Verder zou ik, in jouw geval, graag willen weten waar ik terecht kan als het ineens minder goed met mij zou gaan. Dus meer bijwerkingen of juist een actievere periode. Geen gek idee om daar over na te denken toch?

Ik wil je, hoe dan ook, heel veel plezier wensen met de rest van de planning van je reis! En natuurlijk een onvergetelijke vakantie gewenst!
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor DaisyD » ma feb 23, 2015 9:35 am

Hoi Marsha,

Ik heb jarenlang de hoogste dosis methotrexaat gewoon als pil geslikt. Is dat voor jou geen optie? Dat neemt in elk geval gemakkelijker mee dan een pakket gevulde injectiespuiten.

Groetjes,
Daisy
DaisyD
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Senna11 » ma feb 23, 2015 3:51 pm

Hallo Marsha,

Welkom. Ik ben al een beetje wijzer geworden door eerder eigen onderzoek en beetje ervaring. Injecties MTX zijn niet zomaar overal verkrijgbaar. laat staan dat er een reumatoloog is die het eventueel voor kan schrijven en het dan ook kent. Ik weet niet waar je allemaal naartoe gaat maar bijvoorbeeld Curacao, die heeft geeneens een reumaloog op het hele eiland! Nu is het ziekenhuis daar ook erbarmelijjk, maar zo zie je maar. Mensen die daar reuma hebben worden door de ziektekostenverzekering verwezen naar Venezuela waar, gek genoeg, het zorgstelsel perfect is. Zelfs in Australie is er veel minder kennis. Daar hebben ze bijvoorbeeld nergens pijnpolies, die bestaan daar niet in de vorm zoals wij die hebben.

Ik heb een paar keer gereisd met spuiten en dat is met een paar voor een maand vakantie geen probleem, de doktersverklaring is zelfs hier in nederland niet eens naar gevraagd. De spuiten mogen absoluut niet warmer worden dan een 25-28 graden en je dient ze in de warmere landen altijd in de koelkast te bewaren. Dat is dus met een paar wel te doen maar voor een half jaar.....wat Wrenchman ook zegt, spreid je kansen en zoek uit waar je eventueel spuiten kunt krijgen. Opsturen vanuit nedeland kan ook een probleem zijn dus onderzoek dat ook.

Wat DaisyD ook zegt, indien jij niet (zoals ik) kotsmisselijk wordt van de pillen, zou ik zeker aanraden die mee te nemen. Denk er ook eens aan als zo'n spuit onverhoopt kapot gaat, dat is vreselijk giftig en dient op een speciale manier opgeruimd te worden. je kunt er anderen mee besmetten om het maar zo te zeggen zwangeren mogen er absoluut niet mee in aanraking komen bijvoorbeeld. En wil jij je hele vakantie lopen slepen met een koelbox of iets wat er op lijkt??

Succes met zoeken naar een oplossing!
Senna11
Lid

Reumavorm: RA/fybromyalgie

Berichtdoor jopie1982 » ma feb 23, 2015 9:37 pm

Ik reis regelmatig met mtx injecties en enbrel injecties.
Raar dat jouw ziekenhuis je geen info kan geven.
Ik krijg altijd twee verklaringen vh ziekenhuis en neem mijn medicijnenpaspoort mee.
T is wel een gedoe maar sowieso met mijn koeltas nooit problemen gehad.
Ook gebruik VS koelkast in vliegtuig geen probleem.

Succes.
jopie1982
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Marsha » di feb 24, 2015 10:54 am

Bedankt allemaal voor jullie aardige reacties!
@Wrenchman, ik heb inderdaad ook wel eens gekeken naar hoe mensen met insuline reizen. Maar wat mij opvalt is dat de informatie vaak voornamelijk gaat over het berekenen van insuline als je vliegt ivm tijdverschil e.d. Ik ben zeker aan het uitzoeken waar ik op reis terecht zou kunnen voor nieuwe Metoject, zeker omdat het er dus op lijkt dat ik niet meer dan een 3-maanden voorraad mag meenemen.
@Daisy, helaas hadden de methotrexaattabletten totaal geen effect op mijn RA :/. Dit is ook de reden dat we zijn overgestapt op injecties. Pas na een tijd spuiten zag ik verschil dmv een rustige periode. Vraag is natuurlijk nog wel of dat de medicatie daarvoor heeft gezorgd, of dat ik gewoon in een 'rustige' periode zit..

@Senna, ik ga op een wereldreis! :) alleen de eerste tickets boek ik, daarna kijk ik waar ik zin in heb en natuurlijk hoe het met mijn gezondheid staat. Ik heb in ieder geval een reumatoloog gevonden in Australië die mij op basis van mijn doktersverklaring nieuwe MTX zou kunnen voorschrijven. Maar ik verwacht pas over een half jaar oid in Australië te zijn, ik ga nl eerst naar Afrika, het Midden-Oosten en Azië.
Bedankt voor het meedenken, ik ga zeker na hoe ik van een kapotte spuit af zou moeten komen! Ik had voor de naalden een naaldenknipper in gedachten ipv een grote naaldcontainer waar ik de gehele injectiespuit in bewaar. Scheelt denk ik toch veel in ruimte.
Wat betreft de koelbox/tas, daar heb ik me al bij neergelegd. Al sleep ik die natuurlijk alleen mee als ik ook daadwerkelijk van de ene plaats naar de andere reis, niet als ik op pad ga om dingen te gaan verkennen.

@Jopie: Goed om te horen dat er toch mensen zijn die reizen met injecties! Mag ik vragen wat voor koeltas je hebt? En gebruik je koelelementen? Zijn die (net zoals mij is verteld dat nodig is) 100ml of minder? En zijn dat twee verschillende verklaringen die jij meekrijgt, of gewoon twee kopieën?

Nogmaals dank voor jullie hulp en het meedenken!
Marsha
Nieuw lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » di feb 24, 2015 8:16 pm

Ik heb ook ervaring met injecties tijdens het reizen.
Vorig jaar naar de VS gereisd met mtx-injecties. Ik heb ze (in het doosje) laten zien tijdens het inchecken maar er werd geknikt dat het wel prima was.
Later ben ik ook met Humira en mtx op pad geweest (naar Gran Canaria). De Humira kan best een tijdje (dagen, weken, ik weet het niet meer precies. Het staat wel op de bijsluiter) zonder koeling, dus die heb ik ongekoeld meegenomen. Geen gedoe met koelelementen.
De mtx heb ik sowieso nooit gekoeld, omdat dat niet nodig is als je in gebieden onder de 25 graden bent.
Alle medicatie natuurlijk in de handbagage omdat het in het ruim veel te koud wordt.
Ik nam de gebruikte injecties weer mee naar huis in de koffer, omdat het dan niet meer erg is als ze in het ijskoude kofferruim belanden.

Ik heb dus nooit koelelementen mee hoeven nemen omdat ik niet lange tijd achter elkaar ben weg geweest.
Verder had ik altijd een medicijnenpaspoort bij me (3 keer gevlogen, ook nog een keer naar Boedapest) maar er heeft nooit iemand naar gevraagd.

Ik vind het raar dat je geadviseerd wordt om de mtx te koelen, volgens mij moet dat niet.

Als je echt lange tijd weggaat moet je inderdaad wel erg veel meenemen, dat lijkt me best ingewikkeld.
Wel een super vooruitzicht! Hopelijk ga je er iets op bedenken!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » di feb 24, 2015 8:18 pm

Jopie, deed jij de mtx ook in een koeltas?
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor jopie1982 » di feb 24, 2015 10:04 pm

Mtx heb ik niet in de koeltas. En gewoon in hand bagage.
Enbrel wel in de koeltas met koelelementen met meer dan 100ml.
Ik heb hiervoor speciale reispapieren van leverancier en ziekenhuis en gaat prima.
jopie1982
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Lis » wo feb 25, 2015 3:24 pm

Ik ga volgende week voor vier weken naar Spanje en neem twee Cimzia injecties mee. Ik heb hiervoor een friozakje besteld want dat blijft langer koud dan een koeltasje (zo'n 24 uur minstens). Van het ziekenhuis krijg ik een medische verklaring in het Engels, en een medicijnpaspoort. Het ziekenhuis regelt alles voor me, hoef zelf bijna nergens aan te denken.
Lis
Lid

Berichtdoor Senna11 » wo feb 25, 2015 4:16 pm

Marsha, wat geweldig een wereldreis, ik ben jaloers........geniet ervan!
Senna11
Lid

Reumavorm: RA/fybromyalgie

Berichtdoor DaisyD » do feb 26, 2015 11:07 am

Deze vraag intrigeert mij aangezien ik zelf zowel Cimzia als MTX injecteer. Ik zal dus zelf wellicht ook nog wel eens tegen dit probleem aan gaan lopen! Maar ik las laatst iets over de Radboud Travel Clinic. Die begeleiden (onder andere) mensen met auto-imuunziektes die naar de tropen gaan met hun medicatie en vaccinaties. Zouden zij je niet kunnen adviseren?
groetjes,
Daisy
DaisyD
Lid

Berichtdoor Wrenchman » do feb 26, 2015 8:24 pm

Even praktisch gezien. Als ik het zo lees, is dan die koeltas strikt noodzakelijk? (het formaat vliegtuigcabine) Of kun je het ook zo doen?;

-Overal waar het warm is, spullen in de koeltas.
-Op het vliegveld, koeltas in de koffer en injecties in je handbagage. (eventueel tegen een blikje frisdrank aan als het warm is?)
-In een vliegtuigcabine loopt de temperatuur toch niet hoog genoeg op? Dan is het formaat koeltas al niet zo'n issue meer denk ik dan en is je blikje niet meer nodig. Die mag je niet meenemen het vliegtuig in, dus die heb je lekker opgedronken. :D

Corrigeer mij vooral waar nodig, aangezien ik waarschijnlijk nog iets over het hoofd zie.
Wrenchman
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » za feb 28, 2015 1:02 pm

Het maakt uit of je injecties meeneemt die gekoeld moeten blijven (zoals Humira) of waarbij dit alleen nodig is als de temperatuur boven de 25 graden komt (zoals bij MTX).
Verder maakt het uit hoe lang je weg gaat. Als je 2 week weg gaat hoef je de Humira niet gekoeld te houden.

In de bijsluiter van de Humira staat: wanneer nodig (bijvoorbeeld als u op reis bent), mag een enkele Humira voorgevulde pen bewaard worden bij kamertemperatuur (tot maximaal 25 °C) gedurende maximaal 14 dagen. Zorg ervoor dat de spuit beschermd wordt tegen licht. Eenmaal uit de koelkast gehaald voor bewaring bij kamertemperatuur, moet de pijn binnen 14 dagen gebruikt worden of worden afgevoerd ook als deze in de koelkast wordt teruggelegd.

(Voorgaande passage is getypt door mijn pas aangeschafte spraakherkenning. Afgezien van het woord Humira deed hij dit foutloos. Ik ben erg blij met dit programma en kan het iedereen die pols- of handproblemen heeft aanraden.)
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Wrenchman » za feb 28, 2015 2:17 pm

vrolijkmeisje schreef:(Voorgaande passage is getypt door mijn pas aangeschafte spraakherkenning. Afgezien van het woord Humira deed hij dit foutloos. Ik ben erg blij met dit programma en kan het iedereen die pols- of handproblemen heeft aanraden.)

Klinkt goed! Wat fijn dat je er zo goed mee geholpen bent! Was het erg wennen?
Wrenchman
Lid

Volgende

Keer terug naar Medicatie