Op reis met injecties

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Re: Op reis met injecties

Berichtdoor Marsha » za feb 28, 2015 2:50 pm

Bedankt weer voor jullie reacties!
Ik ben van plan een koeltas aan te schaffen omdat ik in veel gebieden zal reizen waar het warmer is dan 25 graden. Ik heb alleen geen idee of er een minumumtemperatuur is waar ik rekening mee zou moeten houden. Op de verpakking van de methotrexaat injecties staat bewaren onder de 25 graden. Ik ben niet van plan veel koelelementen mee te nemen, dus ik verwacht dat de temperatuur niet ver onder de 10 graden zal komen in mijn koeltas.
@Vrolijkmeisje; bedankt voor het delen van jouw ervaringen! Ik gebruik qua injecties enkel MTX, dus gelukkig hoef ik enkel rekening te houden met deze bewaren onder de 25 graden :) Ben blij om te horen dat je vaker met injecties in je handbagage hebt gereisd en daar nog geen last mee hebt gehad.
@DaisyD: Ik ben inderdaad bij een traveldoctor geweest die zich voornamelijk bezig houdt met mensen die naar de tropen afreizen. Ik heb daar best veel informatie gekregen, maar de echt praktische zaken zoals logistiek en ervaringen daarmee hadden ze niet veel informatie over. De dokter verklaarde dat dit kwam doordat als mensen weer terug zijn van hun reis, zij meestal niet nog een keer naar de traveldoctor teruggaan en op die manier hun ervaringen uiten. Houd er voor de toekomst trouwens wel rekening mee dat er bepaalde vaccinaties zijn die je niet mag hebben als je MTX gebruikt. Dit zijn de levende vaccins zoals TBC en Gele Koorts. Vooral die laatste is in best wel veel landen nodig. Mocht je dus reisplannen hebben naar landen waar je echt een gele koorts vaccinatie nodig hebt, dan zou je drie maanden moeten stoppen met de MTX voordat je die vaccinatie kunt krijgen. Gelukkig heb ik mn Gele Koorts vaccinaties jaren geleden gehad voor een andere reis, en mag ik nu enkel geen TBC vaccinatie. Heb wel met de TBC bestrijdingsdienst Nederland gesproken hierover en zij hebben mij veel tips en advies gegeven over het herkennen van en natuurlijk voorkomen van een TBC besmetting.
@Wrenchman: Bedankt voor het meedenken! Had er nog niet aan gedacht om de koeltas zelf in mijn ingecheckte bagage te plaatsen. Nu is het zo dat ik in ieder geval in de eerste maanden van mijn reis in landen ben waar het sowieso warmer is dan 25 graden. Dan zou ik praktisch gezien enkel tijdens het vliegen van koeltas wisselen. Ik dacht zelf aan een redelijk flexibele/zachte koeltas, die als hij leger wordt, ook kleiner gevouwen kan worden, zodat ik niet de gehele tijd met een grote tas rondloop.

Ik hoop in de komende dagen in ieder geval uitsluitsel te krijgen van het Ministerie van Volksgezondheid van de VAE, waar ik een verzoek heb liggen om meer dan de maximale hoeveelheid toegestane medicijnen (3-maanden) mee te mogen nemen. Daarna weet ik ook meteen hoeveel injecties ik mee mag/ga nemen en hoe groot de tas zou moeten zijn etc.

Heeft een van jullie wel eens je bloedwaarde en lever/nierfuncties laten controleren in het buitenland dmv een bloedtest?

Dank!!
Marsha
Nieuw lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Lalage » vr jun 23, 2017 12:31 pm

Ik blaas dit onderwerp even nieuw leven in. Ik ontdekte net dat mtx-spuiten niet in de buik van het vliegtuig mag, omdat het daar heel koud kan worden. Ik wil ze wel meenemen, dus dan moeten ze in de handbagage. Moet ik dan het doosje erom laten zitten? Dit neemt wel meer ruimte in, maar er zit een sticker op met mijn naam dus wellicht helpt dat om ze mee te krijgen.
De toci (biological) laat ik thuis, want ik ga niet de hele vakantie een koeltas meeslepen en een keertje overslaan kan geen kwaad.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr jun 23, 2017 2:00 pm

Ik nam de mtx mee in de handbagage. Ik heb 1 keer actief bij het inchecken mijn medicatie laten zien, omdat het om een injectie gaat. Men had weinig interesse, dus de keer daarop heb ik hem gewoon in mijn handbagage gelaten. Ik liet het doosje er inderdaad om, op die manier voorkom je denk ik dat er problemen ontstaan.
Ik heb mijn Humira ook wel eens overgeslagen tijdens de vakantie omdat ik geen zin in gesleep had. Je mag de biological best een aantal dagen voor gebruik al uit de koelkast laten als je de gebruiksaanwijzing goed bekijkt. Ik heb het wel eens meegenomen en op plaats van bestemming weer in een koelkast gelegd tot ik het nodig had. Dus geen gedoe met koeltasjes.
Maar als je in een tent gaat ofzo, of weinig op 1 plek blijft is dat natuurlijk lastiger.
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Arkan » za jun 24, 2017 12:16 pm

Ik heb bij mijn Enbrel een koeltas bij gekregen. Die dient onder andere om de spuiten mee te nemen met het vliegtuig. Er is mij toen ook verteld dat ik ze enkel als handbagage in die koeltas mag vervoeren, en dus niet in de bagageruimte omdat het daar inderdaad veel te koud wordt.
Ik heb ik de kliniek ook een document er bij gekregen dat ondertekend is door de reumatoloog en met de vermelding dat het om noodzakelijke medicatie gaat.

De koeltas gebruik ik ook voor vervoer als we bijvoorbeeld voor een paar weekjes naar de camping gaan. Misschien eens vragen aan je behandelende arts, koeltassen zijn ook verkrijgbaar bij de apotheek, althans hier in België toch.

In de koeltas steek ik dan ook al mijn andere medicatie. Is altijd handig om alles bij de hand te hebben. Als mijn bagage moest zoek raken heb ik toch nog mijn medicatie bij me, wat eigenlijk belangrijker is dan zeep, shanpoo of schoon ondergoed, want kan je overval kopen.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor vrolijkmeisje » za jun 24, 2017 12:20 pm

Die koeltas gebruik ik alleen om de medicatie mee naar huis te vervoeren als ik het heb opgehaald bij de ziekenhuisapotheek.
Veel te groot om mee te nemen op vakantie :)
En wordt de rest van je medicatie niet te koud als je dat allemaal bij elkaar stopt in een (ik neem aan met koelelementen gekoelde) tas?
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Arkan » zo jun 25, 2017 9:22 am

Nee vrolijk meisje, de rest van de medicatie wikkel ik dan wel in een doekje en ik zorg dat ze niet bovenaan tegen het koelelement komen.
Ze is inderdaad niet echt klein, maar toch vind ik ze wel handig omdat ik er ook andere dingen in stop. Ik gebruik ze eigenlijk vaak.

Voor het ophalen van mijn Enbrel bij de apotheek gebruik ik ze nog het minste, alleen bij tropische temperaturen zoals afgelopen week. Ik woon maar 5 minuutjes wandelen van de apotheek vandaan, dus.
Arkan
Lid

Berichtdoor Lalage » zo jun 25, 2017 1:50 pm

Gooien jullie de gebruikte naald dan zo in de prullenbak? Of misschien ingepakt in wc-papier ofzo. Want ik ga geen naaldencontainer meeslepen... ik weet niet meer hoe ik dat vorige keer heb gedaan.
Lalage
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo jun 25, 2017 2:34 pm

Ik heb de drukpennen ingepakt weer mee naar huis genomen. Ik kan het niet over mn hart verkrijgen het maar ergens in een prullenbak te gooien.
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Arkan » zo jun 25, 2017 7:10 pm

Ik neem de naaldenknipper mee in mijn zakje, is tevens naaldencontainer en is echt niet groot.

Heb die in het hospitaal gekregen.

Afbeelding

Vind het een handig ding en er kunnen 1500 naalden in. Kan je het spuitje zelf gewoon weggooien. Niemand kan er zich nog aan verwonden.
Arkan
Lid

Berichtdoor Lalage » zo jun 25, 2017 8:52 pm

Ik heb net geprobeerd om de dop er weer op te zetten na het prikken en dat lukt prima, dus ik denk dat ik het zo ga doen. Bij spuiten met zo'n veer waardoor de naald zich weer terugtrekt is de naaldencontainer ook niet echt hard nodig. Maar wellicht is het ook omdat er nog een beetje geneesmiddel kan achterblijven dat als apart afval verwerkt moet worden.
Lalage
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo jun 25, 2017 9:57 pm

Ik ga er inderdaad vanuit dat er een restje chemisch afval achterblijft in de pen.
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor nine61 » zo sep 24, 2017 10:11 am

Leuk dit topic.
Tijdens het reizen gebruik ik de frio koeltasjes.
https://frio.nl/
Ze zijn eigenlijk voor insuline, maar werken prima met mijn MTX spuiten. Het blijft echt heel lang koel en je hebt er alleen water voor nodig.
nine61
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo sep 24, 2017 10:54 am

Dat ziet er inderdaad handig uit! Veel compacter dan zo'n koeltasje met koelelementen. Dank voor de tip!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Arkan » zo sep 24, 2017 5:30 pm

nine61 schreef:Leuk dit topic.
Ze zijn eigenlijk voor insuline, maar werken prima met mijn MTX spuiten. Het blijft echt heel lang koel en je hebt er alleen water voor nodig.

Dat ziet er inderdaad heel handig uit, en veel compacter dan mijn tasje.
Als ik het goed begrijp is het voor zowel pennen als de gewone spuiten bruikbaar.
Arkan
Lid

Berichtdoor AnnemiekV » zo sep 24, 2017 10:39 pm

nine61 schreef:Leuk dit topic.

Dit tasje heb ik ook gebruikt in de vakantie, en werkt super! Blijft lang koud. Ik heb het voor mijn Humira gebruikt.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Vorige

Keer terug naar Medicatie