Spannend eerste keer methotrexaat....

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Re: Spannend eerste keer methotrexaat....

Berichtdoor gerrie76 » wo feb 03, 2016 10:43 pm

Na verscillende ziekenhuis opnames voor mijn reuma, gaat het sinds enkele weken weer niet goed. Steeds weer krijg ik ontstekingen en ben ik ontzettend moe!!! Vandaag weer op controle geweest en weer een depo spuit. De laatste was in december, de mtx verhoogd nu naar 25 mg en weer onderzoek naar sle. Het blijft spannend. Ik heb uiterlijk alle symptomen maar het bloedonderzoek wijst het nog niet uit.
Ik heb overal pijn, kan mijn huishouden en de zorg voor de kinderen op dit moment niet doen. Ben zo moe en heb zoveel pijn.
Ik hoop dat de depo gaat werken en de ophoging van de mtx ook.....
gerrie76
Lid

Reumavorm: polyartritis

Berichtdoor gerrie76 » zo jul 03, 2016 9:48 pm

Inmiddels alweer 14 maanden aan de MTX. Van tabletten overgegaan op injecties. Van 15 mg naar 25mg. Omdat helaas de reuma te actief werd. In de tussentijd om de drie maanden ook nog een depo injectie. Sinds 3 maanden dagelijks prednison erbij. De ene dag gaat het beter dan de andere dag. En soms denk ik waarom kan het ondanks de vele medicatie niet beter gaan....
Mijn reumatoloog kijkt het nog even aan, en heeft het er al met me over gehad om straks over te stappen op Humira.
Ik sta hier alleen zelf nog niet zo positief tegen over.... Lees er best veel over op internet. Ik ben heel benieuwd of iemand ook van MTX overgestapt is op Humira en wat de ervaringen hierbij zijn.
gerrie76
Lid

Reumavorm: polyartritis

Berichtdoor vrolijkmeisje » ma jul 04, 2016 7:37 am

Ik gebruikte eerst mtx samen met salazopyrine. Het gaf niet voldoende verbetering. Toen gestopt met salazopyrine en gestart met Humira. Ik verdroeg deze combinatie van medicatie meteen veel beter. Verder werd mijn reuma ook rustiger. Ik ben er dus positief over. Nadeel is dat je afweersysteem minder goed werkt. Ik heb dus wel langer tijd nodig om verkoudheden te overwinnen. Op die momenten laat ik de Humira wel eens in de koelkast liggen (en de mtx ook) en meteen weet ik weer waarom ik die medicatie ook alweer neem want vrij snel gaan mijn handen/polsen weer meer pijn doen.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor DaisyD » di jul 12, 2016 8:47 am

Hoi Gerrie,
Ik ben ooit van 25 mg MTX samen met prednison, overgestapt naar 25 mg MTX en Humira. Geweldig: er ging een wereld voor me open en ik voelde me weer topfit en ik had zo goed als geen reuma activiteit meer. Verschil met jou is wel dat ik klassieke RA heb en dat ik pas een half jaar reuma had toen ik al met de Humira startte. Mijn gewrichten waren dus nog niet zo erg beschadigd. Het zal trouwens waarschijnlijk niet zo zijn dat je van MTX overstapt op Humira: de MTX blijft en de Humira komt erbij.
DaisyD
Lid

Reumavorm: RA

Vorige

Keer terug naar Medicatie