Spannend eerste keer methotrexaat....

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Spannend eerste keer methotrexaat....

Berichtdoor gerrie76 » wo apr 01, 2015 9:06 pm

Hoi allemaal,

Vandaag van mijn reumatoloog te horen gekregen dat ik vrijdag mag starten met MTX. Ik vind dit heel erg spannend. Ik wil zelf heel graag van de prednison af. Ik hoorde dat dit nog wel even gaat duren voordat de mtx werkt, dan pas mag ik de prednison gaan afbouwen.
Toch vind ik het heel erg spannend om te gaan beginnen met de mtx, een angst gevoel. Als ik alles lees en heb gehoord van de reumatoloog ivm de bijwerkingen en dat dit ook een heftig medicijn is, maakt het me toch wel heel onzeker om ermee te gaan beginnen. Herkent iemand dit? En wat zijn jullie ervaringen? Ik heb al wel het een en ander gelezen hier op het forum.
gerrie76
Lid

Reumavorm: polyartritis

Re: Spannend eerste keer methotrexaat....

Berichtdoor nathascha » za apr 04, 2015 8:35 am

hoi gerrie,

Ikzelf gebruik nu 7 weken mtx en ook ik was heel bang voor de bijwerkingen..
Maar de werkelijkheid is dat het voor iedereen anders is en je bloedwaardes worden als het goed is goed in de gaten gehouden dus dat zal je ook een veiliger gevoel geven..
Ik ben zelf wel misselijk geweest maar daarvoor mag ik meer foliumzuur nemen en ik moet zeggen dat werkt goed..
Ook heb ik1 stopweek gehad omdat ik een infectie had die mijn lichaam niet zelf weg kon werken met mtx maar na die week was ik er weer helemaal vanaf. Mijn haar valt ook uit maar dat hebben maar weinig mensen en weegt voor mij niet op tegen de pijnen..
Ook ik heb nog prednison en plaquenil en mag de prednison nog niet afbouwen omdat de mtx en plaquenil nog niet werken, dat heeft echt even tijd nodig.
Luister goed naar je lichaam en als je het niet vertrouwd gewoon even bellen maar je moet het ook echt even tijd geven..
Sterkte!

gr nathascha
nathascha
Lid

Reumavorm: R.A.

Berichtdoor Arkan » za apr 04, 2015 10:50 am

Gerrie, ik slik al verscheidene jaren MTX en ik herinner mij nog heel goed de angsten die ik had toen ik alles hierover las.
Het was angst voor niets. Buiten de aften waar ik in die beginperiode last van had, heb ik geen bijverschijnselen gehad.
MTX werkt niet in 1, 2, 3, maar het werkt wel, al neem ik het nog samen met andere medicatie. Wel nooit Prednison gehad.

Maak je geen zorgen en geef het gewoon een kans.
Het voornaamste is dat je de bijwerkingen kent en ze kunt herkennen moesten ze zich bij jou toch manifesteren. Maar er verder niet teveel energie aan verspillen. :ewink:
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor gerrie76 » za apr 04, 2015 4:55 pm

@Arkan en @Natascha, dank jullie voor je reactie.

Ik heb gisteren voor het eerst de tabletten mtx genomen. De eerste uren voelde ik me goed, daarna wat last van mijn maag en het leek net alsof ik de griep zou gaan krijgen. Na een nacht goed geslapen te hebben voelde ik me nog niet heel veel beter. Maagpijn en ik voel me vooral heel moe, en hoofdpijn/duizelig.
Ik heb op dit moment vooral veel last van mijn polsen en handen, maar dit had ik al voordat ik met de mtx begon. Ik hoop dat na een aantal keren de mtx gebruikt te hebben dit zal gaan afnemen. Voor nu moet ik de komende twee maanden nog op dezelfde dosis prednison blijven en daarna kijkt de reumatoloog verder.
Ik moet morgen 2 tabletjes foliumzuur nemen, maar ik lees hier verschillende verhalen over dat andere ze ook al na 24 uur in moeten nemen. Waar het verschil in zit??
Ik hoop ook dat het met niet fit voelen weer snel zal verdwijnen.
Over 2 weken moet ik inderdaad mijn bloed laten controleren. Ik mocht eigenlijk meteen beginnen met mezelf te spuiten, maar uit angst probeer ik nu eerst de tabletten....
gerrie76
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » za apr 04, 2015 7:50 pm

Mtx is een heel gangbaar medicijn tegen reumatische ontstekingen, dus er is veel over bekend. Mijn lichaam is er uiteindelijk goed aan gewend geraakt. Ik gebruik het nu probleemloos.
Ik had eerder wel een misselijkheidsgevoel, zelfs al vooraf, dus dat had ook iets te maken met weerstand tegen het medicijn. Ook had ik vaak hoofdpijn en vermoeidheid op de dag zelf (ik neem de mtx 's ochtends).
Ik heb ook wel last gehad van meer haaruitval dan normaal, maar volgens mij is dat al een tijdje over.
Het injecteren kan tegenwoordig ook met een drukpen. Waarschijnlijk voor veel mensen minder eng dan een injectienaald die je in je eigen lichaam moet steken.
Dus mocht je klachten houden, dan kun je altijd overstappen.
Over de foliumzuur, die neem ik inderdaad 24 uur later, maar dat komt volgens mij niet heel precies.

Het heeft bij mij in het verleden twee keer heel goed gewerkt en alle ontstekingen tot rust gebracht (in combinatie met salazopyrine). De laatste keer werkte dat niet meer en nu gebruik ik de mtx met Humira. Toen ik een keer tijdelijk moest stoppen merkte ik al snel hoe goed het spul werkte. Kreeg meteen heel veel meer klachten.

Maar het is goed om geduld te hebben, want reuma is een lastige ziekte, die niet altijd heel snel reageert op de medicatie.
Sterkte!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor gerrie76 » vr apr 10, 2015 4:05 pm

Vandaag voor de tweede keer begonnen met MTX. Het gaat tot nu toe redelijk. Af en toe wat duizelig en misselijk. Volgende week bloed laten prikken en nu nog doorgaan met de prednison.
Ik hoop dat als de mtx eenmaal goed werkt de prednison dan afgebouwd kan gaan worden. Vorige week heeft het 2 dagen geduurd voordat ik mezelf weer wat goed voelde.
Ik vraag me af hoe het komt dat er zo verschillend de foliumzuur word voorgeschreven.
gerrie76
Lid

Berichtdoor rianne55 » za apr 11, 2015 4:10 pm

Ik neem MTX voor het slapen in en dat doe ik op zaterdag. Eerst was ik misselijk op zondag,maar dat is weg. Ik slik 24 uur later 1 foliumzuur. Ik weet niet hoeveel tabletjes jij moet slikken? Ik slik er 6 en het helpt mij goed na 6 weken slikken was mijn knie weer dun.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor gerrie76 » za apr 11, 2015 7:04 pm

Hoi rianne55 het gaat nu weer redelijk goed. Voel me wel heel moe en heb het idee dat alles meer pijn doet. Ik ben begonnen met 4 tabletjes en deze worden nog opgebouwd. Ik moet twee dagen na de inname 2 tabletjes foliumzuur pakken.
gerrie76
Lid

Berichtdoor rianne55 » zo apr 12, 2015 4:54 pm

Ik slik 15 Mg dus 6 van 2 en half. Ik heb nooit 2 foliumzuur geslikt. Altijd 1 ,de werking neemt af bij 2 tabletjes.
Als mijn bloed niet goed was belde ze op en dan pas 2 tabletjes. Advies van de reumatoloog en apotheek.
En de volgende avond en niet 2 dagen later de foliumzuur.ik slikte het al jaren en ben een tijdje gestopt.
Dus nu ben ik weer begonnen. En het gaat weer prima.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor gerrie76 » wo jun 03, 2015 2:24 pm

Na twee maanden mtx tabletten te hebben geslikt en hierdoor veel bijwerkingen had, vooral veel last van maag en darmen. Ben ik sinds vandaag begonnen met mtx injecties.
De dagen dat ik last had van mijn maag en darmen werden met de week erger en ik zag er als een berg tegen op om weer de tabletten mtx te moeten gaan slikken wetende dat ik mezelf dan weer ziek zou voelen.
Nadat ik contact had opgenomen met de assistent van de reumatoloog kon ik vandaag meteen terecht bij mijn reumatoloog. Hij adviseerde me om meteen over te gaan op injecties. Omdat hij het niet verstandig vond om te stoppen met de mtx. Maar vanwegen de vele bijwerkingen en doordat ik er zelfs een paar kilo van ben afgevallen, vond hij het verstandiger om te gaan spuiten.
Gelukkig kon ik meteen terecht bij de reumaverpleegkundige die me meteen heeft laten zien hoe het moet. En het viel me best wel mee.
Vanaf volgende week ga ik het alleen thuis doen. Ik mocht ook iedere woensdag naar het ziekenhuis toe komen, maar ik vind het thuis zelf toch fijner als ik het toch kan.
Nu worden hopelijk de bijwerkingen minder en voel ik me daarna weer beter.
gerrie76
Lid

Berichtdoor tinus » wo jun 03, 2015 3:41 pm

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door tinus op wo jun 03, 2015 8:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Berichtdoor Lalage » wo jun 03, 2015 5:47 pm

Pff wat een ellende, gelukkig is er een oplossing voor!
Ik heb zelf nooit last van mtx, behalve die ene keer dat ik het vergeten was bij het avondeten en de pilletjes twee uur later nam. Toen werd ik midden in de nacht wakker met enorme maagpijn!
Ik hoop voor je dat het nu een stuk beter zal gaan. Merk je wel effect op je ontstekingen?
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor gerrie76 » wo jun 03, 2015 7:53 pm

Hoi Lalage, ik had van de tabletten ontzettend veel last van mijn maag en darmen en dit duurde de laatste 3 weken een dag of 4 en dan had ik 3 dagen geen last en dan moest ik weer de tabletten mtx innemen. Vooral afgelopen week viel me dit zo tegen en zag ik er tegen op om vrijdag weer te moeten beginnen.
Nu dus over op injecties. Hopende dat het hiermee dus beter gaat.
De ontstekingen lijken wel minder te worden, ik gebruik naast de mtx ook nog prednison. Het gaat wel beter vind ik zelf.
gerrie76
Lid

Berichtdoor Lalage » wo jun 03, 2015 9:31 pm

Van prednison zou je zeker al iets moeten merken, fijn dat je dat ook zelf waarneemt. Mtx duurt wat langer, maar als je in de toekomst de prednison gaat afbouwen zal je ook wel merken wat dat doet.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor iona » za jul 18, 2015 1:40 pm

Hetzelfde hier, nu 3 weken geleden begonnen met mtx en ik vond het ook nogal spannend door die hele lijst van bijwerkingen.
Ik heb gelukkig geen last van maag en darmen en al die meest voorkomende bijwerkingen.
Wel krijg ik het benauwd, wat blijkbaar een zeldzame bijwerking is.
Ik ben vooral ook benieuwd of het goed gaat werken tegen de pijnlijke gewrichten. Het zou nu ongeveer, de komende weken, moeten gaan werken ...
iona
Nieuw lid

Reumavorm: Reumatoïde Artritis

Volgende

Keer terug naar Medicatie