Voeding als medicatie

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Voeding als medicatie

Berichtdoor Bartluijten » di jun 16, 2015 2:01 pm

In de loop van de jaren ben ik verschillende voedingen tegengekomen die kunnen helpen bij reuma. Nu ben ik benieuwd of er positieve ervaringen zijn rondom voeding en reuma?

Een lijst van voedingen bij reuma
Bartluijten
Lid

Reumavorm: geen

Re: Voeding als medicatie

Berichtdoor Lalage » di jun 16, 2015 9:40 pm

Die link begrijp ik niet, wat is de bedoeling van die lijst?

Mijn ervaring is dat dieet heel veel invloed heeft op mijn reuma. Vooral dierlijk voedsel (vlees, vis, zuivel, ei) kan ontstekingen triggeren, maar ook andere voedingsmiddelen zoals tarwe en suiker. Het lastige is dat het per persoon erg kan verschillen en het is dus de kunst om uit te zoeken wat voor jou werkt. Toen ik merkte dat een veganistisch dieet ervoor zorgde dat mijn ontstekingen minder werden, ben ik naar een arts gegaan die verstand heeft van voeding om te kijken of er nog meer uit te halen viel. Dat bleek zo te zijn en ik word langzaam steeds beter.
Voor mij was melk één van de ergste boosdoeners. Dus probeer eens om een paar weken geen zuivelproducten te gebruiken en kijk wat er gebeurt...
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Rosario » za feb 06, 2016 6:39 pm

Amen en halleluja, Lalage !! Zo is dat !!
Rosario
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Lalage » ma feb 08, 2016 8:11 am

Ik moet hier wel eerlijk melden dat ik het niet ga redden op dieet alleen. De reuma is erg grillig en agressief. Ik sta nog steeds achter een gezond dieet hoor, maar ik moet het combineren met de reguliere geneeskunde. En dat is best wel zuur als je sommige succesverhalen op internet leest, maar het is niet anders.
Lalage
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » ma feb 08, 2016 12:50 pm

dieet heeft bij mij totaal geen invloed. Maakt niet uit wat ik wel of niet eet. Wel of ik gezond eet . Ik eet dus weinig vlees, veel (heel veel) groenten. Geen fruit (ben er allergisch voor) en veel melkproducten (melk, kaas, yoghurt etc) en dat alles meestal biologisch of bij lokale telers/kwekers/slagers . En aangezien dat ook nog eens veel smakelijker is, hou ik dat maar vol. Natuurlijk eten we ook wel eens een kroketje of een andere snack, maar dat is hooguit 2x per jaar ofzo.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor Lalage » vr feb 12, 2016 9:23 am

Ik heb een paar dagen geleden taart gegeten, weliswaar vegan, maar wel met suiker en erg vet. Het was heerlijk, maar nu is mijn voet ontzettend dik. Net pijnstillers genomen en straks toch proberen op kantoor te komen....
Lalage
Lid

Berichtdoor Dani- » vr feb 12, 2016 11:30 am

Een half jaar vegetarisch geweest, een half jaar zonder melk.. Eet dagboek bijgehouden.. Mijn reuma reumaat vrolijk door. Ik eet verder aardig gezond, geen pakjes en zakjes, vers en gevarieerd.. Eten lijkt bij mij geen invloed te hebben.
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Medicatie