Enbrel spuitpen

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Enbrel spuitpen

Berichtdoor scooterlady » di sep 29, 2015 11:49 pm

Ik heb nu al een poosje Enbrel voor mijn Reuma
Ik heb een spuitpen en spuit me 1x per week..ik krijg er rare plekken van soms erg blauw of rood..heb er zalf voor maar helpt niet zoveel
nu het kouder gaat worden heb ik wel last van stijfheid in me lichaam..ik sport sinds kort weer bij de fysio maar blijf stijf in me botten houden

Soms heb ik ook dat ineens mijn teentjes omhoog gaan staan door kramp en krijg ze dan met veel moeite weer op de plek maar dat geeft wel pijn
Heeft iemand daar ook last van? zou het graag willen weten of dit van de Enbrel af komt.
Binnenkort moet ik naar de verpleegkunde van mijn reumatoloog..
groetjes Corrie..
Laatst bijgewerkt door scooterlady op wo sep 30, 2015 11:14 am, in totaal 1 keer bewerkt.
scooterlady
Lid

Reumavorm: reuma artritis

Re: Enbrel spuitpen

Berichtdoor Pelagius » wo sep 30, 2015 10:00 am

Hoi,

De rode plekken met jeuk herken ik zeker. Eerst spoot ik in mijn been en was het heel erg, nu in mijn buik een stuk minder. Schijnt sowieso na een tijdje minder te kunnen worden.

Stijfheid herken ik niet zozeer in de mate waarin je het beschrijft. Ik gebruik pas sinds het voorjaar enbrel dus ik ben nog niet helemaal bekend met de seizoensinvloeden (herfst en winter).

Gr.Pelagius.
Pelagius
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Arkan » wo sep 30, 2015 12:45 pm

Hallo,

Ik spuit zelf sinds een half jaar Enbrel, wel injecties en dus niet met de pen.
Ik heb totaal geen last van jeuk of rode plekken, maar ik haal de injectie een half uurtje tot een uurtje voor ik spuit uit de frigo. Had deze tip mee gekregen om minder last te hebben.

Sinds een 2 maanden merk ik ook een enorm verschil. De stijfheid is fel vermindert, wat toch wel fijn is.
De pijn, tja beschadigde gewrichten blijven beschadigd, en die pijn, daar heb ik mee leren leven.

Wat die krampen in tenen of kuiten betreft, dat heb ik ook vaak, maar daar heb ik al jaren last van, en heeft althans bij mij, dus niets te maken met de Enbrel.
Dit zijn meestal verzuurde spieren die de klachten geven na het sporten, of zoals bij mij als ik eens een beetje verder gewandeld ben.

Groetjes
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor Lalage » wo sep 30, 2015 7:23 pm

Ik kreeg de tip om de prikkenplek voor en na het prikken te koelen met een koelelement en daaromheen een tissue. Dat helpt vast ook tegen bloeduitstortingen.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor scooterlady » wo sep 30, 2015 11:09 pm

Pelagius schreef:Hoi,

De rode plekken met jeuk herken ik zeker. Eerst spoot ik in mijn been en was het heel erg, nu in mijn buik een stuk minder. Schijnt sowieso na een tijdje minder te kunnen worden.

Stijfheid herken ik niet zozeer in de mate waarin je het beschrijft. Ik gebruik pas sinds het voorjaar enbrel dus ik ben nog niet helemaal bekend met de seizoensinvloeden (herfst en winter).

Gr.Pelagius.

Dankje wel..ja heb dat ook met die plekken ..ik mocht het niet in mijn onderbuik doen alleen mijn benen..Ik heb sinds juli de Enbrel..geen pijn meer maar wel stijfheid..
scooterlady
Lid

Berichtdoor scooterlady » wo sep 30, 2015 11:11 pm

Lalage schreef:Ik kreeg de tip om de prikkenplek voor en na het prikken te koelen met een koelelement en daaromheen een tissue. Dat helpt vast ook tegen bloeduitstortingen.

Dankje wel..dat ga ik ook proberen..soms heb ik er koorts van
scooterlady
Lid

Berichtdoor scooterlady » wo sep 30, 2015 11:13 pm

Arkan schreef:Hallo,

Ik spuit zelf sinds een half jaar Enbrel, wel injecties en dus niet met de pen.
Ik heb totaal geen last van jeuk of rode plekken, maar ik haal de injectie een half uurtje tot een uurtje voor ik spuit uit de frigo. Had deze tip mee gekregen om minder last te hebben.

Sinds een 2 maanden merk ik ook een enorm verschil. De stijfheid is fel vermindert, wat toch wel fijn is.
De pijn, tja beschadigde gewrichten blijven beschadigd, en die pijn, daar heb ik mee leren leven.

Wat die krampen in tenen of kuiten betreft, dat heb ik ook vaak, maar daar heb ik al jaren last van, en heeft althans bij mij, dus niets te maken met de Enbrel.
Dit zijn meestal verzuurde spieren die de klachten geven na het sporten, of zoals bij mij als ik eens een beetje verder gewandeld ben.

Groetjes

dankje wel..ja die krampen in me tenen kreeg ik net na de Enbrel..binnenkort maar eens vragen wat het inhoud..ik vind het vervelend want kan soms niet slapen..
en ik haal hem ook uit de koelkast en na een uur gebruik ik hem
scooterlady
Lid

Berichtdoor Milia » do okt 01, 2015 12:03 pm

[quote="scooterlady
Dankje wel..ja heb dat ook met die plekken ..ik mocht het niet in mijn onderbuik doen alleen mijn benen..Ik heb sinds juli de Enbrel..geen pijn meer maar wel stijfheid..[/quote]

Ik gebruik ook de Enbrel prikpen, spuit altijd in de buik, nooit ergens last van hooguit soms een kleine blauwe plek.
Waarom mag jij niet in de buik prikken, doe ik liever dan in mijn been.
Ik haal hem wel een half uur van te voren uit de koelkast.
Kramp heb ik ook veel maar dat had ik al voor de Enbrel.

groet Milia
Milia
Lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Keer terug naar Medicatie