Foutje, foliumzuur ingenomen ipv mtx

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Foutje, foliumzuur ingenomen ipv mtx

Berichtdoor Zootopia74 » wo sep 30, 2015 7:31 pm

Hoi,

Ik heb vanavond een foutje gemaakt. Perongeluk foliumzuur ingenomen ipv mtx. Volgorde verwisseld...
En nu? Mtx mag niet op zelfde dag als foliumzuur.

Ik zou zeggen morgen gewoon mtx innemen. En dan vrijdag weer foliumzuur.

Iemand anders ander advies?

Groet
Dion
Zootopia74
Lid

Reumavorm: Artritis psoriatica

Re: Foutje, foliumzuur ingenomen ipv mtx

Berichtdoor Arkan » wo sep 30, 2015 8:15 pm

Ik ben natuurlijk geen arts, maar ik denk dat het inderdaad het best is dat je de MTX morgen neemt en de dag erna weer gewoon foliumzuur.
Beide mogen inderdaad niet op dezelfde dag.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor Hermione » do okt 01, 2015 12:24 pm

Inderdaad 24 uur wachten, en dan je mtx innemen. Maar NIET de dag erna nog een keer foliumzuur innemen, want die heb je al. En die remt de werking van de mtx (zijn antagonisten).
Je kunt hiervoor of je arts bellen, of de apotheek, en die kunnen je dit advies ook geven.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr okt 02, 2015 12:01 pm

Heb je dan 6 pilletjes foliumzuur genomen? Ik moest er wel om lachen toen ik je berichtje las. Ze lijken inderdaad op elkaar!
Je hebt vast de mtx al genomen inmiddels, maar ik zou in zo'n geval de reumaconsulent bellen voor advies.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Lalage » za okt 03, 2015 8:39 am

Hm ja ze zijn allebei geel... maar de foliumzuur zit bij mij in een plastic potje en de mtx in een doosje, dat scheelt ;)
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Arkan » za okt 03, 2015 4:30 pm

Bij mij is vergissing uitgesloten. De mtx zijn kleine witte pilletjes en de foliumzuur zijn gele capsules.
Arkan
Lid

Berichtdoor Henk » za okt 03, 2015 5:05 pm

Methotrexaat in witte tabletjes... vreemd.
Dat zou 'een oplossing' zijn voor de mensen, die bij het zien van de typisch gele kleur van de methotrexaat al misselijk worden.
Zeker wanneer je serieuze medicijnen slikt (en ook nog een halve apotheek) is het belangrijk, dat je dagelijks even rustig de tijd neemt om wat je die dag gaat innemen klaar te leggen.
Ik zou overigens de dag NA het innemen van de methotrexaat nogmaals een foliumzuur-tablet hebben genomen... maar de vrijdag is voorbij dus dat doet verder niet meer ter zake.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Lalage » za okt 03, 2015 5:14 pm

@Henk ik stop het eens per week in mijn medicijnendoos met voor elke dag van de week een deeltje met vier partjes. Het werkt heel handig, vooral als je op verschillende dagen verschillende pillen in verschillende doses moet slikken.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Henk » zo okt 04, 2015 2:03 am

Sinds ik geen medicijnen meer slik, die ik een half uur voor m'n ontbijt moet innemen (zoals risedronaatnatrium), doe ik het dagelijks na m'n ontbijt, maar een weekdoos is natuurlijk ook uitstekend.
En voor wie het moeilijk vindt, kan de apotheker de medicijnen in een zogenaamde baxterrol (een rol met zakjes met voor ieder inname moment van de dag een zakje) leveren.
Er zijn zelfs dispensers, waar je de baxterrol in kunt plaatsen, die 'melden' wanneer het tijd is om het volgende zakje medicijnen in te nemen... maar het gaat wat ver om daaraan te denken, wanneer je éénmalig je methotrexaatdag verwisselt met je foliumzuurdag. :ewink:
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Arkan » zo okt 04, 2015 6:41 pm

Henk schreef:Methotrexaat in witte tabletjes... vreemd.
Dat zou 'een oplossing' zijn voor de mensen, die bij het zien van de typisch gele kleur van de methotrexaat al misselijk worden.

Oeps, nee, ik was blijkbaar even verward toen ik dit schreef, mijn MTX is ook geel, het is de Arava dewelke witte pilletjes zijn.
Sorry

Lalage schreef: @Henk ik stop het eens per week in mijn medicijnendoos met voor elke dag van de week een deeltje met vier partjes. Het werkt heel handig, vooral als je op verschillende dagen verschillende pillen in verschillende doses moet slikken.

Dat doe ik ook zo, voor elke dag een ander doosje. Zo weet ik ook meteen welke dag het is.
Arkan
Lid

Berichtdoor Zootopia74 » vr okt 09, 2015 11:55 am

Hoi,
Ik ben weer in het normale ritme deze week!
Wel gemerkt dat mijn normale donderdag anders is dan vorige week. Mtx doet echt iets met je. Nu had ik het normale donderdag effect op vrijdag. Vrijdag was bagger...
Heb idd gele mtx pilletjes, maar gelukkig niet 6x foliumzuur geslikt!
Groet
Dion
Zootopia74
Lid

Reumavorm: Artritis psoriatica

Keer terug naar Medicatie