Vitamine C

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Vitamine C

Berichtdoor Wrenchman » do dec 24, 2015 12:47 am

Laatst was het nog in het nieuws, dat veel mensen vitamines en mineralen gebruiken terwijl dat helemaal niet nodig is. Veelvoorkomend is vitamine C.

Zo ook ik. Toen ik 18 was, achtte ik mij, in al mijn wijsheid *kuch*, oud/stoer genoeg om te gaan roken. Een jaar later was ik toch wel erg vaak verkouden. Maarja, dat komt dan natuurlijk niet door het roken. ;) Zal wel een vitaminegebrek zijn. Dus begonnen met vitamine C-1000. Want op het potje staat immers dat het goed is voor rokers.

Nu ik sinds januari gestopt ben, is mij opgevallen dat, los van alle andere voordelen, ik ook veel minder vaak verkouden ben. Dus ook in de loop van dit jaar gestopt met de vitamine C.

Sindsdien zijn mijn klachten milder geworden! :shock: Ik wil niet te vroeg juichen, want voor je het weet slaat het weer om en kom ik weer amper de trap op, maar zou het dan toch meehelpen? Is het dan toch net die extra belasting op je lichaam? Of is het gewoon een omgekeerd placebo-effect omdat er nou eenmaal immuunsysteem op het potje staat...

Het gaat om een winst in pijnbeleving van zo'n 10-15% als ik het een beetje in een cijfer moet uitdrukken. En dat vind ik echt een hoop. Het is wat mij betreft wachten wanneer de winter echt gaat toeslaan, want ik ben erg benieuwd hoe ik die ga beleven. Mocht het dan weer waardeloos met mij gaan, weten we ook genoeg. ;)
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Re: Vitamine C

Berichtdoor AngèleM » do dec 24, 2015 6:33 pm

Voor zover ik weet is vitamine C in water oplosbaar en plas je een teveel uit. Dus het zal niet ophopen in het lichaam. Wat misschien wel een rol kan spelen, dat daardoor de nieren extra belast kunnen worden. En dat zou weer kunnen leiden tot ophoping van afvalstoffen in het lichaam. Ik weet niet of je nierfunctie onder controle staat, vanwege medicatie.
Ik heb zelf gemerkt, dat door verminderde nierfunctie (door combinatie MTX en diclofenac) mijn klachten erger werden.
AngèleM
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Wrenchman » do dec 24, 2015 10:22 pm

AngèleM schreef:Ik weet niet of je nierfunctie onder controle staat, vanwege medicatie.

Ik heb het geregeld gehoord dat het gecontroleerd was, dus neem aan dat het goed was telkens.
Wrenchman
Lid

Berichtdoor Lalage » vr dec 25, 2015 12:12 am

Wrenchman schreef:
AngèleM schreef:Ik weet niet of je nierfunctie onder controle staat, vanwege medicatie.

Ik heb het geregeld gehoord dat het gecontroleerd was, dus neem aan dat het goed was telkens.

Als een verminderde nierfunctie in het bloed is te zien, is het al best ernstig, heb ik mij laten vertellen. Dus het zou best kunnen dat dit toch een rol speelt, ook al zijn je bloedwaarden goed.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Wrenchman » vr dec 25, 2015 12:34 am

Lalage schreef:Dus het zou best kunnen dat dit toch een rol speelt, ook al zijn je bloedwaarden goed.

Tja, net als de rest van de bloedwaarden. Die zijn ook altijd goed bij mij.
De gedachte alleen al dat het je klachten zou kunnen verminderen vind ik al interessant.

Ik ben er wel van overtuigd dat dit geen invloed heeft gehad in het ontstaan van mijn klachten. Dan zou ik nog wel ergere dingen kunnen opnoemen waaraan ik het te danken zou hebben.
Wrenchman
Lid

Berichtdoor Senna11 » ma dec 28, 2015 6:23 pm

Denk dat het ook deels een psychologisch verhaal is. Je maakt jezelf op een gegeven moment wijs dat je het nodig hebt omdat dat 10 jaar geleden ook zo was. Het kan averechts werken, vooral als je lichaam door het teveel of omdat je minder kunt verdragen of zo, anders reageert. Je lichaam verandert constant dus die behoefte ook. Ik heb het gehad met tramadol. Ik heb dat terecht heel lang moeten gebruiken om mijn pijn in de rug (ook operaties en zo) onder controle te krijgen. Ik ben vorig jaar er om bepaalde redenen mee opgehouden en vrij vlot was mijn pijn ook weg. Dokter en ik waren het er over eens dat het psychologische afhankelijkheid was, bang om te stoppen en daardoor pijn te veinzen om maar pillen te kunnen blijven nemen. Er waren al eerder inderzoeken gedaan maar ze konden na de operaties niets meer vinden wat de pijn kon veroorzaken (pijnpoli ook) dus groot vermoeden dat het alleen psychisch was naderhand. Ik wou er nooit aan maar is me toch overkomen. Is maar een voorbeeld maar denk echt dat het ook met vitamines en andere preparaten niet anders is. Niemand hoort graag dat het psychisch is, dat hebben we allemaal weleens te horen gekregen denk ik, maar ik denk desondanks dat het geen kwaad kan het eens onder de loep te nemen bij jezelf.

denk gewoon goed na voor je preparaten neemt, ik denk dat het gros van de leden al heel goed op de voeding let dus zul je, misschien afgezien van B12 en vitamine D, geen aanvullingen nodig hebben.

Leuk om misschien eens te bekijken, er bestaat een hormoon dieet boek. Daarin staat wat de verschillende hormonen allemaal met je doen en waar wat in zit.Als je dit intoetst in google kom je er wel.
Senna11
Lid

Reumavorm: RA/fybromyalgie

Keer terug naar Medicatie