Nieuw medicijn Bechterew.

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Nieuw medicijn Bechterew.

Berichtdoor Wrenchman » vr dec 25, 2015 1:19 am

Vanmorgen op de radio hoorde ik over een nieuw medicijn bij Bechterew. Ze hadden het over beschikbaar vanaf februari.

Klinkt als een mooie ontwikkeling! Ik hoop dat dit ook echt zo is en dat verzekeraars het betalen en artsen het mogen voorschrijven. Maar belangrijker, dat patiënten erbij gebaat zijn!
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Re: Nieuw medicijn Bechterew.

Berichtdoor DaisyD » vr dec 25, 2015 1:41 am

Er staat nu ook een artikel over op de site van RTL nieuws.

Nieuw medicijn, nieuw leven: 'Reuma hoort bij mij'
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/bytheway ... rt-bij-mij
DaisyD
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor vrolijkmeisje » za dec 26, 2015 5:22 pm

Doet me erg denken aan de tijd toen bij mij de diagnose R.A. werd gesteld, in 1998.
In die tijd kwamen de biologicals op. Iemand in mijn reumazwemgroepje kreeg een van de biologicals en had hele positieve verhalen, na jarenlang aanmodderen met reguliere medicatie die niet voldoende hielp.
Toen was het zo (en nog steeds), dat je er alleen voor in aanmerking komt als reguliere medicatie niet (voldoende) werkt.
Ik vond het destijds heel fijn dat te weten. Mocht de reguliere medicatie niet voldoende doen bij mij, dan was er ook die mogelijkheid. In 1998 en 2003 kreeg ik de reuma beide keren rustig met een mix van salazopyrine en mtx.
Sinds vorig jaar (dus jaren later) is de biological voor mij werkelijkheid geworden.

Ik ben benieuwd of dit medicijn meteen als gangbaar middel wordt voorgeschreven, of dat hierbij ook aan "eisen" moet worden voldaan. Zal alles te maken hebben met de kosten, en de bekendheid over de effecten op langere termijn.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Wrenchman » za dec 26, 2015 11:29 pm

vrolijkmeisje schreef:Ik ben benieuwd of dit medicijn meteen als gangbaar middel wordt voorgeschreven, of dat hierbij ook aan "eisen" moet worden voldaan. Zal alles te maken hebben met de kosten, en de bekendheid over de effecten op langere termijn.

Het aspect kosten zou getackeld moeten zijn.
Baeten en het AMC noemen het goed nieuws dat het middel, anti interleukine-17, veel goedkoper is dan het bestaande medicijn. Het oude middel kost zo'n 14.000 euro per patiënt per jaar, het nieuwe ongeveer de helft.
Afkomstig van deze link.

Verder ben ik ook erg benieuwd of en hoe dit meteen voorgeschreven wordt. Zelf heb ik het niet nodig. Persoonlijk zou ik ook liever even op gangbare medicijnen gaan dan meteen op het allernieuwste waarvan nog maar weinig bekend is.

Het is meer goed nieuws voor hen waarbij reguliere medicijnen niet (voldoende) helpen.
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Keer terug naar Medicatie