het kan gezonder met reuma

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

het kan gezonder met reuma

Berichtdoor Rosario » vr feb 05, 2016 10:59 am

Hallo,
Waar je ook surft over reuma, overal vind je van die lijfdodende middelen waar wij zo op verzot zijn, of onze arts het voorschrijft omdat die eraan verdient.
Er zijn veel alternatieve genezers die ertegen vechten, maar helaas hebben we hier in Nederland ook het Ámerica' effect : talk, and you disappear.
Enfin, ik lees op andere fora, bijvoorbeeld een dieetforum (wat helemaal niets te maken heeft met reuma) toevallig over simpele gezonde supplementen die het lichaam gewoon in balans houden, wat ook nog eens goedkoper is (want zorgverzekeraars innen de premie maar vergoeden niets) en vaak zitten er geen chemische stoffen in.
Ik ben gaan speuren en kwam een hele goeie tegen, gebruik het al meer dan 8 maanden, en reumafonds gebeld, maar die heeft weer afspraken met farmaceuten.
Ik wil alleen zeggen, indien je op natuurlijke wijze een oplossing zoekt, wellicht niet een genezing, maar dat het dragelijker wordt, eens goed moet nadenken.
En zelfs niet zomaar lukraak allerlei nep supplementen gaan aanschaffen van de Kruidvat of zo, want die zitten ook met troep. Goed speuren, en dan kom je een goeie tegen die echt toegewijd is aan reumatoide pijnen en dergelijke. Het is er !!! En gezien ik niets mag noemen, zou ik een tip geven.. kijk ook eens op het forum van opdieet punt nl en baat het niet dan schaadt het niet want het is totaal geen troep. Ik heb er in elk geval baat bij, en met mij duizenden andere lotgenoten.
Rosario
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Re: het kan gezonder met reuma

Berichtdoor Dani- » vr feb 05, 2016 3:17 pm

Natuurgenezers verdienen niet. Doen het gratis?
Lijfdodende middelen? Hetgeen voorkomt dat ik binnen de kortste keren een nieuwe pols of knie moet? Verzot op? Onzin.

Nuance is een kunst.

Gezond oké, op zoek naar dieet, balans ook oké. Natuurgenezers enzovoorts, prima, als het jou helpt.
Kortom ik vind dit inhoudelijk niet echt medisch verantwoord adviseren..
Dani-
Lid

Berichtdoor Rosario » vr feb 05, 2016 6:41 pm

Hoi Dani,
Jij zegt dat nuance een kunst is. Zo is begrijpen ook een kunst. Het gaat om de balans tussen medicijnen en natuurlijke middelen
Jij eet toch ook niet alleen patat en snoep het hele jaar door? Je eet daarnaast toch ook gezonde dingen?
Je rookt zeker ook niet en drinkt ook nooit een wijntje?

Verzot raken wij op door anderen, of heb je zelf dan een goed advies hoe men een balans kan vinden?
Ik probeer mensen te helpen die juist die kapotte knie of pols kunnen voorkomen !! en niet als het kalf al verdronken is de put gaan dempen.
Rosario
Nieuw lid

Berichtdoor Dani- » vr feb 05, 2016 7:12 pm

Lees je stukje goed. Je oordeelt over artsen en geld verdienen aan ons. Daarna een promo stukje over natuurgenezers, daarna een negatief geluid over het reumafonds.

Ik heb geen advies, als ik die had zou ik hem onderbouwen zonder op anderen af te geven. Het klinkt zo negatief.

Jou hulp, als ik dit stukje lees, is goed zoeken op het internet en niet bij de Kruidvat. Ik snap dat je het goed bedoelt.
Dani-
Lid

Berichtdoor Lalage » vr feb 05, 2016 8:49 pm

Ik vind dit nogal vaag. Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Wat is je eigen verhaal? Had je ontstekingen en zijn ze verdwenen?
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor DaisyD » vr feb 05, 2016 11:36 pm

Nou, Lalage, ik heb even gegoogeld en ik denk dat deze persoon zich 'margot' noemt op het opdieet-forum. En ze heeft een middeltje dat ze daar probeert te verkopen! En verder mag iedereen het zelf invullen!
Groetjes, Daisy
DaisyD
Lid

Berichtdoor Rosario » za feb 06, 2016 6:30 pm

Nou lekker dan, word ik nu weer voor ene Margot uitgemaakt. Ik heb het ook gezien ja, maar laat haar toch. Die is er pas bijgekomen zag ik, niks spannends hoor. De eerdere berichten in dat forum zijn belangrijker.Nee DaisyD, gelukkig niet.
En Lalage, ik heb Psoriatica RA, zit in de familie, en mijn zus heeft fibro. En ja, wij hebben er allen baat bij, gebruiken zelfs geen enkele NSAID meer.
Ik verexcuseer mij als ik mensen gekwetst heb. Ik zal het anders brengen.
We laten ons veel leiden door slechts datgene wat conventionele artsen ons aanbieden. Ik bedoel, ik neem ook wel een paracetamolletje als ik knallende koppijn heb, en dat is ook GEEN natuurlijke stof. Maar als ik een beetje hoofdpijn heb, neem ik frisse lucht, of camillethee of cardamomthee. Snap je het nu? Het gaat erom dat we ongewild in de molen meedraaien terwijl ons lichaam het eigenlijk niet nodig heeft. Of je zorgt er maar voor dat je geen koppijn krijgt door minder katers te hebben of niet te stressen of wat voor reden dan ook. Zo ook met medicijnen. Als ik het kan voorkomen dat ik met medicijnen een tijdelijke oplossing heb, terwijl ik door middel van anticipatie en voorzorg dagelijks goed voor mijn lichaam zorg, ben ik beter af. Echt, artsen zijn genieen, maar tegenwoordig hoeft niet alles gericht te zijn op enkel symptoom bestrijding, en dat bedoel ik met geld verdienen (uitzonderingen natuurlijk is niet elke arts daar op uit).
Enfin, met mij een hoop anderen in Nederland die baat hebben bij traditionelere aanpak, want zeg nu zelf: hebben indianen en oerwoudmensen ziektes zoals diabetes, reuma, adhd, stress, etc etc .... waarom eten we nu quinoa in plaats van patat? En wilt iedereen aloe vera? Maca? Acaibes? Stevia en rietsuiker? Het is zelfs een trend geworden dat we nu alle onbekende vegetaties tot ons gaan nemen....terug naar de natuur zoals die er was voordat er kleurstoffen en chemicaliën in ons eten en drinken kwam.

Maar goed, ik geef alle critici dan maar gelijk....ik ben gek. Maar een gek zondert zich altijd af, en sluit zich niet aan bij de kudde....wie is er dan eigenlijk gek?
Rosario
Nieuw lid

Berichtdoor AngèleM » za feb 06, 2016 9:03 pm

Beste Rosario, ik ben hier op het forum af en toe opgedoken als voorstander van natuurlijke/alternatieve geneeswijzen. Maar ik hik behoorlijk aan tegen de zwart-wit stelling die je hier lijkt aan te nemen. Natuurlijk? Wat je wat echt natuurlijk is, terug naar de natuur? Dat je, als je ziek wordt, er aan dood gaat, of sterk genoeg bent om het te overleven. Ga je dood, zijn jouw zwakke genen niet meer beschikbaar voor de voortplanting. En ben je sterk genoeg, kun je wel een jaar of 30 worden, lang genoeg om kinderen op de wereld te zetten.
Gelukkig zijn we niet meer een diersoort, die moet zorgen voor de instandhouding van de soort, We zijn intelligent geworden en hebben andere prioriteiten. Lang leven, gelukkig zijn en als het kan zo gezond mogelijk. We leven inderdaad in een consumptiemaatschappij waar dat laatste punt er nogal eens bij in schiet. Daar mag je zeker kritisch naar kijken, net zoals je kritisch mag kijken naar de traditionele èn de 'nieuwe' geneeskunde. En voor mij is kritisch nog heel wat anders dan zwart-wit.
AngèleM
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Dani- » za feb 06, 2016 9:17 pm

Ook Indianen en "oerwoudmensen" hebben reuma.. Ook in Azië etc..
Nogmaals je kat de moderne geneeskunde af in je eerste stuk.
Dani-
Lid

Berichtdoor Rosario » zo feb 07, 2016 2:44 pm

AngeleM en Dani,
zoals ik al zei, mijn eerste stukje was ook eigenlijk een beetje de verbouwerering dat (niet) iedereen goed nadenkt. Klopt inderdaad, dat het niet net als dierlijk instinct is, maar ik kijk niet zwart op wit. Ik pak de algemeenheid. Net zoals iedereen in het algemeen zegt dat we kaaskoppen zijn, of : 'die zuinige hollanders'
Het gaat erom, en jij hebt het beter verwoord dan ik kennelijk, de balans zoeken tussen traditionele en conventionele geneeskunde.
In elk geval, dank voor de reacties, dat zet mij wel weer op de rails om woorden voortaan beter te kiezen.
Rosario
Nieuw lid

Berichtdoor Reumafonds_AnneMarie » ma feb 08, 2016 12:59 pm

Interessante discussie is hier ontstaan. @Rosario Aangezien ik bij het Reumafonds werk, wil ik toch graag even in gaan op jouw uitspraak dat het Reumafonds afspraken zou hebben met farmaceuten. Daar kan ik namelijk heel kort over zijn: dat hebben we niet. We doen er alles aan om zo neutraal mogelijk informatie te geven. Ik hoor dan ook graag waarom je denkt dat we deze afspraken hebben, want als we ergens onduidelijk zijn in onze berichtgeving, dan pas ik dat graag aan.
Reumafonds_AnneMarie
Lid

Berichtdoor Dani- » ma feb 08, 2016 1:29 pm

Bovenstaande stukje is de reden dat ik fel reageer. Er wordt een mening op het reumaforum geplempt, zonder na te denken, zonder onderbouwing.

Ik denk toch echt dat hier mensen komen die reuma in welke vorm dan ook hebben en hulp zoeken, of een luisterend oor.
Dan heb je niets aan een mening of een frustratie die gewoon nergens op slaat.

Ik mis een nuchtere opmerking van Henk hierin en kan hem niet vervangen..
Dani-
Lid

Berichtdoor Rosario » ma feb 08, 2016 4:11 pm

Ik leer in elk geval dat de dingen anders kunnen zijn dan voorgeschoteld wordt. Ik zei al eerder, zonder medicijnen gaan we wellicht dood, omdat we er al aan gewend zijn. De welvaart zorgt hiervoor, en ik doe er ook aan mee hoor, ik heb ook een auto etc.. ik eet ook een hamburger bij de MacD waar 230 keer zoveel meer conserveeringsmiddelen in zitten dan toegestaan.
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat we dit goed in de gaten moeten houden, en niet direct in moeten gaan op bv. een reclame van Marlboro omdat die meneer zo mooi sexy een sigaret opsteekt. Zo ook met voeding en genezing. Moderne geneeskunde is perfect als het gaat om ingrepen bij levensbedreigende situaties. Als mijn lever het begeeft omdat ik 4 flessen whiskey per dag drink,dan doe ik dat toch zelf?
AnneMArie, ik belde 8 maanden geleden Reumafonds en die zei doodleuk tegen mij dat medicijnen onderbouwd zijn en dus men dat moet gebruiken ,en qua onafhanlijkheid is het meer dat ze geen namen of merken noemen. Maar goed, het zij zo.
Sorry als ik schenen heb geschopt, of tenen heb getrapt, shoot me..maar iedereen veel gezondheid gewenst en wees gegroet allen....
Rosario
Nieuw lid

Berichtdoor rianne55 » ma feb 08, 2016 6:01 pm

Heb nu geen medicijnen en ik rook niet en drink geen alcohol . En ik kook niet met pakjes. Maar voor een onderzoek moest ik met alles stoppen. Kan je wel vertellen dat ik nu overal ontstekingen heb en ben weer blij ,als ik met medicijnen van de dokter mag beginnen.ik geloof er niet meer in dat er middelen zijn ,waar je van je reuma afkomt.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor Reumafonds_AnneMarie » di feb 09, 2016 11:35 am

@Rosario Dank voor je toelichting. Vervelend dat je dit zo hebt geïnterpreteerd. Het is niet zo dat het Reumafonds negatief staat tegenover alternatieve behandelingen. Het is wel zo dat we kijken naar wat wetenschappelijk is onderbouwd en mensen daar zo goed mogelijk over willen voorlichten. Daarom hebben we twee jaar geleden het boek ‘Reuma & alternatieve behandelmethoden’ uitgegeven. Zie ook: http://www.reumafonds.nl/actueel/nieuws ... elmethoden
Reumafonds_AnneMarie
Lid

Volgende

Keer terug naar Medicatie