ervaringen met abatacept (orencia)/ falen van biologicals

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

ervaringen met abatacept (orencia)/ falen van biologicals

Berichtdoor Ikii » wo apr 06, 2016 7:01 pm

hallo iedereen,

ik gebruik sinds 2 jaar nu biologicals, de ene teleurstelling na de ander en heb dus nu al 3 verschillende soorten achter de rug en zit nu aan de 4e soort dat dus orencia is. Ik gebruik het nu ongeveer 1,5 maand en merk helaas nog weinig na de andere biologicals merkte ik eerder effect. Helaas heb ik moeten stoppen met tociluzimab (roactemra) die wel voor mijn gevoel erg goed werkte maar door allergische reacties heb ik hiermee moeten staken.. verder zit ik op volle dosis brufen en nog leflunomide (arava). Dus mijn pillen/prikschema is redelijk gevuld en dat met de leeftijd van 19 jaar.. Mijn vraag is aan jullie heeft iemand ervaring met orencia en het vele falen van biologicals. Ik ben nog jong en hoop op nog goede ontwikkelingen maar mijn lijstje van dingen die ik hierna nog kan krijgen houdt aardig op.. :econfused:
Ikii
Nieuw lid

Reumavorm: Artritis

Re: ervaringen met abatacept (orencia)/ falen van biological

Berichtdoor Lalage » do apr 07, 2016 7:21 am

Je bent nu bij de vierde soort. Er zijn inmiddels negen biologicals beschikbaar, dus er is nog hoop! Bovendien is zes weken echt te weinig om iets over Orencia te zeggen, want pas na zes maanden is het effect maximaal. Ik ben nu bijna 3 maanden bezig met Orencia (nadat Humira niet werkte) en denk wel verschil te merken, maar dat kan ook samenhangen met een hogere dosis mtx. Volgens mijn reumatoloog moet je bij Orencia heel veel geduld hebben, maar als het eenmaal werkt, dan werkt het goed en lang. Dus laten we nog even doorzetten. En weet dat we in hetzelfde schuitje zitten, ik hoop dat dat helpt!
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Keer terug naar Medicatie