door Hermione » do aug 04, 2016 11:47 am
als je aan het afbouwen bent, terwijl je al langere tijd prednison slikt, dan heb je daar ook klachten van. En niet te onderschatten hoor, het is echt afkicken. Je krijgt dan tijdelijk meer ontstekingen, je krijgt afbouwklachten, en je kunt je ongelooflijk rot voelen. De vermoeidheid, die bij ontstekingsziektes natuurlijk er al is, wordt echt een stuk forser.
Afbouwklachten zijn bijv.
# spierkrampen
# hartkloppingen
# koude rillingen
# meer zweten
# misselijk
# moe
# slecht slapen
# mentaal labiel
# spier- en gewrichtspijn
# spierzwakte
# slecht zicht met ogen
# Veel hoofdpijn
Echt hoor, onderschat dat niet. Ik kom van de 30mg/dag, en na een jaar lang 30/25/20 te hebben geslikt, mocht ik verder afbouwen. Onder de 15mg/dag ben ik af gaan bouwen met stappen van 1mg per keer. Onder de 9mg/dag lukte dat niet eens meer, ik kreeg echt te veel klachten. Nu zit ik op 7mg/dag, en heb 'even' een pauze ingelast van een paar maanden. Eerst een beetje normaal de vakantie doorkomen, nog een paar artsbezoeken er achteraan, en dan ga ik weer een poging doen. Maar dan gebruik ik een afwisselend schema gecombineerd met kleine stapjes. En dan nog heb ik enorm veel last van het afbouwen. BIj iedere stap kan ik er rekening mee houden, dat ik 4 weken zo goed als niets kan. (normaal kan ik al weinig, maar toch vind ik het verschil nog groot)
Dus wel iets om serieus rekening mee te houden, dat daar ook een deel van de klachten vandaan kunnen komen.
groetjes,
Hermione