MTX en vermoeidheid

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

MTX en vermoeidheid

Berichtdoor mar60 » za okt 08, 2016 11:01 am

hoi allemaal... ik kon in het forum mijn combi vraag niet helemaal vinden dus maar even een nieuw topic. Ik spuit sinds 4 weken MTX 10 mg met 10 mg prednison. De ontstekingen waren in no time naar een behapbaar niveau maar de dag na spuiten ben ik zo enorm moe..alsof ik een jetlag heb. De hele dag zombie en 2 dagen later gaat het dan wel weer. Is dat normaal? gaat dat over? of blijft dat een bijwerking. De reumatoloog wilde eerst verhogen naar 20 mg maar nu toch maar even niet. Ze zei ook meteen anders maar biologicals maar als ik dat zo lees hier en daar zijn die bijwerkingen ook niet misselijk.. Mijn doel was eignelijk boel in de remissie brengen en weer stoppen met deze troep.. maar nu ik in het medisch circuit zit merk ik dat ik toch ook meegezongen wordt in het "pillen denken" minder pijn is fijn maar zo moe niet... ik neem thc en cbd erbij om goed te kunnen slapen en dat helpt.. maar is er iets te doen aan die moeheid? ik werk 5 dagen in de hulpverlening en moet mijn hersens er wel bij kunnen houden. dank voor reageren.
mar60
Lid

Reumavorm: overig

Re: MTX en vermoeidheid

Berichtdoor Lalage » za okt 08, 2016 12:11 pm

Vermoeidheid na mtx is de meesten van ons op dit forum wel bekend... al heeft het voor de één meer impact op het dagelijks leven dan bij de ander. Je kunt er weinig aan doen, behalve hopen dat je mag afbouwen als het beter gaat, maar dan moeten de ontstekingen helemaal weg zijn. Weet dat er veel mensen in hetzelfde schuitje zitten: worstelen met vermoeidheid (ook van de onstekingen), medicatie en bijwerkingen.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Hermione » za okt 08, 2016 12:18 pm

yep herkenbaar. Ik slik nu ruim 3 jaar mtx, en die dag vermoeidheid na inname is wel gebleven ja.
Wel is het zo, dat je lichaam went aan dat medicijn, en de meeste bijwerkingen worden met de loop van een paar maanden wat minder. Nou ja, tot je een ophoging krijgt, en dan heb je daar weer een paar maanden wat meer last van.
Ik krijg trouwens meer energie van de mtx, en dat betekent bij mij dus, dat ik 6 dagen in de week meer energie heb dan ik had, en die ene dag is eigenlijk zoals ik eerder alle dagen was. Ik vind het meer dan de moeite waard om het te blijven gebruiken.
Mijn vorige arts wilde de mtx stoppen, en binnen notime was ik weer een zombie die niets kon. Nieuwe arts gezocht (wilde ik al ruim 2 jaar, om allerlei redenen), en die trok zijn wenkbrauwen op tot aan het plavond, en heeft me terug op de mtx gezet, plus dosering verhoogd, plus controle over een paar maanden: als het niet genoeg doet gaat het nog verder omhoog.
En jawel, ik heb weer meer energie. Dus die ene dag is het mij wel waard! Ook merk ik dat de plekken waar ik ontstekingen heb, wat minder pijn doen, dus hopelijk doet het daar ook zijn werk.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Henk » za okt 08, 2016 4:04 pm

Wanneer je bij 'zoeken', hierboven rechts, achter Het ReumaCafé, MTX vermoeidheid invult, krijg je niet minder dan 1394 hits... Vermoeiheid en misselijkheid (bij de tabletten) zijn zeer vaak gehoorde/gelezen klachten.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Keer terug naar Medicatie