mtx en humira

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

mtx en humira

Berichtdoor mar60 » vr maart 17, 2017 6:26 pm

hoi allemaal
Ik ben een beetje in verwarring, mijn reumatoloog wil dat ik humira ga gebruiken maar ook doorga met de MTX. daar baal ik van want ik vind MTX vreselijk, ik heb altijd meer pijn 3 dagen erna en voel me soort schizofreen.. nu zegt ze dat de enige reden is dat sommige mensen het eiwit van de humira afbreken als ze geen mtx erbij gebruiken.. dan denk ik dus "dat kun je toch uitproberen?" wie gebruikt er humira zonder mtx?? en hoe is dat gegaan? dank marleen
mar60
Lid

Reumavorm: overig

Re: mtx en humira

Berichtdoor Arkan » za maart 18, 2017 8:21 am

Ik gebruik ook nog steeds MTX samen met Enbrel, dus dat komt op hetzelfde neer.
Arava heb ik langzaam mogen afbouwen, maar pas nadat ik een jaar Enbrel spoot.
Ondertussen neem ik ook nog steeds Motifene en ondertussen neem ik ook nog Tramadol.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor siebren » zo maart 19, 2017 5:12 pm

Hallo,

Ik ben met rituximab begonnen,maar moet ook doorgaan met de mtx.
De mtx versterkt de werking ven de biological
siebren
Nieuw lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor mar60 » do maart 23, 2017 6:06 pm

siebren schreef:Hallo,

Ik ben met rituximab begonnen,maar moet ook doorgaan met de mtx.
De mtx versterkt de werking ven de biological

Maar wie zegt dat het de werking versterkt? Mijn reumatoloog zei dat het voorkomt dat je evt de humira afbreekt, bij sommige mensen is dat zo... dus preventief?
mar60
Lid

Reumavorm: overig

Berichtdoor Lalage » do maart 23, 2017 10:17 pm

mar60 schreef:Maar wie zegt dat het de werking versterkt? Mijn reumatoloog zei dat het voorkomt dat je evt de humira afbreekt, bij sommige mensen is dat zo... dus preventief?

Er is veel onderzoek gedaan naar medicatie bij reuma (omdat het helaas veel voorkomt) en daaruit blijkt dat de combinatie van mtx met een biological het beste werkt tegen ontstekingen (als mtx alleen niet voldoende is), dus daarom is dat zo in de richtlijn beland. Maar als jij zoveel last hebt van de mtx, dan moet je dat gewoon bespreken, want dat kan toch een reden zijn om te kiezen voor alleen een biological zoals Humira.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Keer terug naar Medicatie