Prikpen in buik

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Prikpen in buik

Berichtdoor lynnes » ma jun 19, 2017 4:26 pm

hallo allemaal,

Ik zit sinds een aantal weken aan de enbrel (prikpen). Nu heb ik de afgelopen 2x een behoorlijke reactie gekregen op de injectieplaats (grote rode bult, jeuk). Daarom wil ik morgen proberen in mijn buik te prikken. Maar hoe doe ik dat? Pak ik een huidplooi waar ik het in zet? Voor mijn gevoel veert die naald namelijk gewoon weer terug als ik hem zonder een plooi te pakken op mijn oh zo strakke (ahum) buik zet.
lynnes
Nieuw lid

Reumavorm: ap

Re: Prikpen in buik

Berichtdoor Milia » ma jun 19, 2017 9:24 pm

Ja hoor gewoon een huidplooi pakken en daar in prikken, maar niet te dicht bij de navel.
Ik doe het meestal in de buik omdat ik juist het gevoel heb dat de naald terug veert als ik in mijn been prik.
Rode plekken na het prikken heb ik eigenlijk altijd wel, ook bij het in de buik prikken, volgens mij omdat er toch altijd wat
vloeistof op de huid komt. Daarom wissel ik been en buik wel eens af, maar mijn voorkeur is in de buik.
groet Milia
Milia
Lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Berichtdoor Milia » ma jun 19, 2017 9:32 pm

Oh sorry, ik zat de denken aan de MTX pen. Voor de Enbrel eigenlijk hetzelfde verhaal, die heb ik ook gebruikt maar die heb ik nu niet meer.
Daar had ik trouwens geen rode plekken van die ik van de MTX wel heb. Maar ook die wisselde ik wel eens af met buik en benen.
groet Milia
Milia
Lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Berichtdoor Pelagius » ma jun 19, 2017 9:41 pm

Ja hoor. Gewoon een plooi pakken, pen ertegen drukken en klik. Buik bevalt mij veel beter dan been.
De eerste paar keer had ik ook rode plekken en jeuk. Nu alleen nog een enkele keer een beetje. Meestal niet. Blijkbaar wen je eraan.

Bijtip: de pen 5 minuutjes onder je oksel klemmen om hem op lichaamstemperatuur te brengen. Als hij nog koud is uit de koelkast vind ik het meer pijn doen.

Succes en hopelijk heb je er net zo veel baat bij als ik.
Pelagius
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor lynnes » di jun 20, 2017 8:16 am

Bedankt allemaal! Ik ga het vanavond proberen.
lynnes
Nieuw lid

Reumavorm: ap

Berichtdoor Lalage » wo jun 21, 2017 7:59 am

Is het gelukt? Ik prikte de eerste keer in het ziekenhuis, onder begeleiding van een reumaverpleegkundige. Die kan je allerlei tips geven over hoe te prikken, bijvoorbeeld als je veel pijn hebt dat het helpt om voor en na het prikken te koelen met een koelelement met een zakdoek ertussen.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Keer terug naar Medicatie