Medicijn niet leverbaar.

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Medicijn niet leverbaar.

Berichtdoor Olivier » ma jan 28, 2019 10:50 am

Vrijdag met spoed bij de oogarts geweest wegens een nieuwe uitbraak van Uveïtis. Kwam bij de apotheektheek voor een flesje "Pred Forte" oogdruppels, ... was niet leverbaar. Misschien a.s. woensdag. Het lijkt steeds erger te worden met de beschikbaarheid van medicijnen!?

https://nos.nl/artikel/2269422-apotheke ... nland.html
Olivier
Lid

Reumavorm: Arthritis Psoriatica

Re: Medicijn niet leverbaar.

Berichtdoor Arkan » ma jan 28, 2019 11:56 am

Dat probleem bestaat ook in België.
Bij onze apotheek zijn momenteel een 80-tal medicaties waar problemen mee zijn.

Omdat wij een vaste huisapotheek hebben houden zij in de gaten wat er nodig is voor ons en dan verwittigen zij ons wanneer het bijna uitgeput is.
Vroeger haalde ik alleen maar medicatie op wanneer een bepaald medicament bij mij op was of bijna op.
Nu heb ik van alles een doosje of een paar doosjes reserve. Maar dat kan natuurlijk alleen maar met medicatie die je dus constant neemt.

Als je een onverwacht probleem hebt en net die specifieke medicatie is er niet, dan heb je een heel groot probleem.
Zeker als er dan ook nog eens geen alternatieven voor zijn.

Het is dus een heel gekend probleem dat al een paar maanden aan de gans is, maar waar wij als Chronisch zieken niet mee geholpen zijn.

Hopelijk vinden ze snel een oplossing voor het probleem.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor Lalage » wo jan 30, 2019 10:08 am

Heel vervelend :( er wordt wel naar gekeken vanuit het ministerie, maar het lijkt een systeemprobleem (gevolg van marktwerking in de zorg) en dat los je niet zo makkelijk op.
Extra lastig is dat het je onmogelijk wordt gemaakt om een voorraadje op te bouwen, want je krijgt altijd maar strikt voor 3 maanden medicatie mee. Bovendien wissel je misschien weleens van dosis of middel.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Olivier » wo jan 30, 2019 10:33 am

Ja, het ziet er slecht uit. Ik ben acht maanden geleden al van de Enbrel afgehaald want ik zou daar de Uveïtis van krijgen die ik al enkele malen gehad heb. Nu dikke voeten, ontstoken vingerkootjes en toch weer Uveïtis en dan ook nog de kans op blijvende oogschade omdat een flesje oogdruppels van 15 euro niet meer te krijgen is.

Voor het geval het NOS artikel plots is verdwenen (wat weleens gebeurd), de aanhef luidde... "apothekers-verkopen-ondanks-tekorten-geneesmiddelen-aan-buitenland"

Ik lees hier over iemand die een recept had voor 3 flesjes en er vorig jaar november maar een kon krijgen. Op de rest moest hij wachten tot februari dit jaar. Ik hoop dat het hem lukt.

Citaat 24-11-2018: "Gisteren één flesje kunnen krijgen, andere twee zou ik vandaag mogen halen. Nu hoor ik ineens dat ik mag wachten op 5 februari. En wat nu als Pred Forte op is?"

Bron... https://www.mijnmedicijn.nl/oog-corticosteroiden
Olivier
Lid

Berichtdoor Hermione » wo jan 30, 2019 11:35 am

er zijn meer soorten prednison oogdruppels, of andere ontstekingsremmende druppels. Ik zou even met de oogarts gaan overleggen (bellen met de poli), dan kan die w.s. iets anders voorschrijven wat dan hopelijk wel op voorraad is.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Olivier » wo jan 30, 2019 6:15 pm

Hermione schreef:er zijn meer soorten prednison oogdruppels, of andere ontstekingsremmende druppels. Ik zou even met de oogarts gaan overleggen (bellen met de poli), dan kan die w.s. iets anders voorschrijven wat dan hopelijk wel op voorraad is.

Onder goedkeuring van de oogarts vandaag een flesje "Dexamethason" gekregen. Er staat een nederlands adres op de verpakking. Misschien een wat grotere kans op verkrijgbaarheid. Op de "Pred Forte" verpakking stond een Iers adres.

https://www.mijnmedicijn.nl/oog-corticosteroiden

Op bovenstaande link staan ook wat ervaringen met "Dexamethason".
Olivier
Lid

Berichtdoor Arkan » do jan 31, 2019 3:48 pm

Olivier, dat kan inderdaad kloppen. De apothekers gaan nu vooral ook in het buitenland kijken of bepaalde medicatie die bij hun uitgeput zijn, ginder misschien wel te verkrijgen zijn.
De meerkost daarvan is normaal gezien voor het ziekenfonds.

Maar wel fijn dat je dan toch, samen met de oogarts, een alternatief hebt gevonden. Succes ermee.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor Olivier » vr feb 01, 2019 2:23 pm

Arkan schreef:Maar wel fijn dat je dan toch, samen met de oogarts, een alternatief hebt gevonden. Succes ermee.

Dankje!

Het blijkt wel bekend spul te zijn... https://nl.wikipedia.org/wiki/Dexamethason
Olivier
Lid

Keer terug naar Medicatie