Al 10 jaar Crohn en nu reuma?

Het forum waarin je met al je vragen en ervaringen rondom de ziekte van Crohn terecht kan!

Al 10 jaar Crohn en nu reuma?

Berichtdoor Marieke1984 » zo apr 15, 2012 11:50 am

Hallo mensen!

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Marieke,27 jaar en sinds 2002 is heb ik de de ziekte van Crohn.

Ik gebruik nu 4 jaar Humira om abcessen/fistels te onderdrukken en dat werkt wel redelijk moet ik zeggen.

Nu sinds ong. 3 weken heb ik erge last van mijn heupen/bekken, onderrug, schouders,nek, als ik even gezeten of geslapen heb erg last van mijn knieen. 'S octends moeilijk lopen, omdat mijn voeten dan pijnlijk zijn. Ook beide polsen en handen pijnlijk,en lijk wel of ik minder kracht heb in mijn handen. Heb trouwens geen last van zwellingen,warme gewrichten of roodheid. Ook heel vaak last van koude handen trouwens. En vreselijk moe! Nu was ik al moe van de Crohn,maar ben nu nog moeier gewoon :shock: En ong. 2 jaar geleden is vastgesteld dat ik een lichte scoliose heb.

Nou heb ik vorige week bloed laten prikken bij de huisarts en daar is uitgekomen; RF <20 en Anti-CCP 2,30. Mijn bezinking en CRP is ook wat verhoogd,maar dat zou ook door de Crohn komen,want daar gaat het nu ook niet echt heel goed mee moet ik zeggen, al weken last van diarree namelijk.

Nu heeft mijn huisarts voordat ik bloed ging prikken, gezegd tegen mij, 'als er niets uit het bloed komt dan moet je maar naar een fysio gaan'. Dit vond ik wel heel erg makkelijk gezegd. Dus nu ga ik morgen naar een andere huisarts en ga ik vragen om een verwijsbrief voor een reumatoloog.

Mijn vraag is, herkent iemand dit? Is dit een soort van reuma? Ik zat te denken aan R.A. of Bechterew. En ik gebruik dus al een paar jaar Humira,maar dat wordt toch ook gebruikt voor reuma?

En ik heb al heel het internet doorgezocht naar anti-ccp en dan lees ik; 'anti ccp in het bloed betekent meestal dat iemand R.A. heeft of R.A. zal krijgen'. Mijn anti ccp is dus 2,30, nog heel laag volgens mij, maar dan ben ik het toch aan het ontwikkelen ofzo? Ik snap niet dat mijn huisarts zo makkelijk hier over doet namelijk....

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden, want ik zit hier echt over te piekeren wat het nou zal zijn...

Veel liefs,

Marieke
Marieke1984
Nieuw lid

Re: Al 10 jaar Crohn en nu reuma?

Berichtdoor Hannelore1976 » zo apr 22, 2012 4:50 pm

Hoi marieke

Anders maak je een afspraak met de huisarts die je door verwijs naar de reumatoloog.
Crohn en dat je nu reuma heb kan makkelijk.Mischien onderzoeken.
Hoe is het nu met je liefs en sterkte Hannelore
Leer van gisteren - Droom voor morgen - Leef vandaag.
Hannelore1976
Lid

Reumavorm: bechterew en Fibromy

Berichtdoor jolanda0507 » ma okt 02, 2017 8:12 pm

Hoi Marieke ik heb reumatoïde artritis al 24 jaar...ben nu 54 en he b sinds twee jaar crohn. Heb daardoor humor gekregen in samenwerking met Mtx hen nu sins een maand of 8 heel veel pijn en reumatoloog ziet niets aan mijn bloed deze week bij ndl arts geweest en die zegt dat het absoluut van humira komt dat is nml een bijwerking dus hopelijk kun je hier iets mee
jolanda0507
Nieuw lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Lalage » di okt 03, 2017 9:06 pm

Je kunt ook reuma hebben terwijl je bloedwaarden goed zijn. Zelf werd ik ook eerst naar de fysio gestuurd. Pas bij de vierde keer huisarts, toen ik amper meer kon lopen, kreeg ik een doorverwijzing naar de reumatoloog. Als je last hebt van pijn en stijfheid in de ochtend en het trekt in de loop van de dag weg, dan denk ik meteen aan reuma... want overbelasting kan het dan niet zijn, lijkt mij. Dus je zou 't in elk geval willen laten controleren door iemand die weet hoe je de gewrichten moet voelen.
Goed dat je weer teruggaat naar de huisarts. Vertel vooral hoe dit je hindert in je dagelijks leven: wat kan je niet meer dat je eerst wel kon?
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Keer terug naar Ziekte van Crohn