Crohn en reuma...

Het forum waarin je met al je vragen en ervaringen rondom de ziekte van Crohn terecht kan!

Berichtdoor Cinder » do okt 26, 2006 1:40 am

Oke, er is goed en slecht nieuws...

Het goede nieuws is dat de diarree en buikkrampen minder zijn geworden.... Dat is dus erg fijn en een hele opluchting voor me :wink:
Maarrrr.....
Nu komen de gewrichtsklachten dus weer in alle hevigheid opzetten!
Het is echt een wisselwerking bij mij, als ik last heb van diarree en buikkrampen dan heb ik weinig last van de gewrichten, en als ik last krijg van de gewrichten dan zijn de buikklachten een stuk minder....
Heb momenteel weer enorm stijve, pijnlijke vingers.. En pijn in de rug, nek, schouders, polsen en knieen...
Erg frustrerend hoor.. Is het ene even een stuk minder, krijg ik weer last van het andere :roll:
Maar goed, ik ga alsnog naar de arts toe om dit te bespreken... Dus ben benieuwd wat hij ervan gaat zeggen :wink:
Cinder
Lid

Reumavorm: Spondylarthropatie/B

Berichtdoor jannie » do okt 26, 2006 10:13 pm

Hoi. Zou ik inderdaad wel doen ja. Wat vervelend voor je. Sterkte bij de arts. Gr. Jannie.
jannie
Lid

Reumavorm: poly artrose

Berichtdoor Cinder » za okt 28, 2006 2:33 am

Dank je wel Jannie....

Momenteel word ik ook geteisterd door een kaak- tandvleesontsteking... Echt enorm pijnlijk, zelfs zo erg dat ik vanavond een ibuprofen 800 heb ingenomen.. Die mag ik eigenlijk beter niet hebben voor mijn darmen maar de pijn was niet meer om te harden... Ben daarna in slaap gevallen en dus nu net pas wakker geworden... De pijn is nu even wat minder maar dat kan ook komen door de pijnstiller die nog steeds werkt want die heeft een retard-werking, wil dus zeggen dat ie steeds 800 mg blijft geven... Ben benieuwd wat de arts hier maandag over gaat zeggen want dit lijkt me toch ook niet echt normaal....
Cinder
Lid

Berichtdoor jannie » za okt 28, 2006 9:41 pm

Nou nou. Het hou niet op he. Wat erg voor je. Dat is zeker niet normaal. Ik hoop toch echt dat de dokter maandag wat voor je kan doen. Want dit is toch wel bar en boos. Nogmaals heel veel sterkte. Liefs Jannie.
jannie
Lid

Berichtdoor Cinder » za okt 28, 2006 11:41 pm

Dank je wel Jannie...
Ik ben bang dat ik naar de tandarts zal moeten want het zit ook echt in mijn kaak.. Ben als de dood maar ja, het zal wel moeten want dit kan ook niet langer zo...
Ik ga dus maandag ook maar even naar de tandarts bellen.. En zal het ook bespreken met de arts van het ziekenhuis....
Cinder
Lid

Berichtdoor jannie » zo okt 29, 2006 12:32 am

Oke. Dan nogmaals heel veel sterkte. Liefs Jannie.
jannie
Lid

Berichtdoor Cinder » wo nov 01, 2006 1:47 am

Ik ben gister al naar de arts geweest maar was gister een beetje van slag dus heb hier nog niets geschreven.....

Ik heb alle klachten van de laatste tijd op tafel gegooit en de arts heeft het allemaal genoteerd... Een darmonderzoek is wat hem betreft momenteel niet nodig want dat heeft alleen nut op het moment dat ik echt heftige darmklachten heb.... De ontstekingen in de kaak en het tandvlees staat volgens hem los van de rest en moet ik met mijn tandarts bespreken...
Ja, en nu hetgene waar ik dus gister zo overstuur van was....
Mijn leverfunctie is in korte tijd sterk achteruit gegaan.. Dit kon hij zien in het bloed....
Hij zegt dat ie denkt dat het komt door de combinatie van de vele medicatie die ik heb, samen met het feit dat ik te zwaar weeg....
Doordat de lever al extra hard moet werken om alle medicatie te verwerken, en doordat er vet van mijn buik op de lever druk uitoefent, is de functie van de lever sterk achteruit gegaan...
Conclusie volgens hem; ik zal moeten gaan afvallen... Minder snoepen, en meer bewegen... En ik ben het wel met hem eens hoor, want er moeten gewoon echt kilo's af.. Maar toch twijfel ik zelf heel erg of de verminderde leverfunctie wel echt te maken heeft met overgewicht.. Ik ben zelf eerder bang dat mijn lever de salazopyrine niet zo goed aan kan.. Want ik was daarvoor al dikker geworden en pas sinds ik aan de nieuwe medicatie zit, is mijn leverfunctie ineens achteruit gegaan... Das toch raar als dat dan door overgewicht zou komen?
Maar goed, ik ga dus wel lijnen... Maar ben wel een beetje bang... Wat nou als dat niet helpt? Wat moet ik dan weer?
Heeft er hier iemand ervaring met salazopyrine en verslechterde leverfunctie en kan die mij er meer over vertellen, dan zou ik dat erg op prijs stellen....

Groetjes Cindy.
Cinder
Lid

Berichtdoor roos » zo nov 05, 2006 8:51 pm

Hey Cin...
Ja inderdaad pa is eigenwijs!
Hij heeft al zo lang last van die knie en ondanks dat hij zelf beweert dat het beter is geworden,heeft die orthopeed geen goed gedaan,das de bottendokter weet alleen nie of ik het goed schrijf. :?:

Wel klote voor je hoor dat je je zo voelt. :(
Het rare is dat ik precies dezelfde klachten heb,alleen dan iets minder hevig maar dan zou er bij mij toch ook iets te vinden moeten zijn.
Blijf je wel doorgaan met die medicijnen die je nu hebt dan?

Pa zou inderdaad eens naar een reumatoloog moeten gaan.Ik snap het niet,meestal doet hij zulke dingen toch wel?Hij vind het toch ook allemaal zo interessant op tv?Maar ja,als je het zelf bent,dan is het natuurlijk anders...
Nou, allemaal sterkte hier..
Cin koppie op :wink: en Xx
StErKeR DoOr StRijD!
roos
Lid

Berichtdoor jannie » ma nov 06, 2006 12:47 am

Hoi Cin. Wat naar toch allemaal voor je. Maar ben je zo erg zwaar dan. Zal niet mee vallen. Je heb al zoveel pijn. En dan moet je ook nog eens lijnen. Echt heel rot allemaal. En dat je leverfunctie achteruit ga is niet zo mooi. Ik hoop echt voor je dat het allemaal weer beter mag gaan. Heel heel veel sterkte. Gr. Jannie.
jannie
Lid

Berichtdoor Cinder » ma nov 06, 2006 11:37 am

Hey Roos,

roos schreef:Hey Cin...
Ja inderdaad pa is eigenwijs!
Hij heeft al zo lang last van die knie en ondanks dat hij zelf beweert dat het beter is geworden,heeft die orthopeed geen goed gedaan,das de bottendokter weet alleen nie of ik het goed schrijf. :?:

Nee, het is volgens mij ook niet veel beter geworden.. En toch blijft hij zweren bij die dokter...
Als ie nou ook eens gewoon voor zichzelf toe zou geven dat het reuma is wat in zijn knie zit, dan konden ze tenminste mischien wat meer eraan doen...
Trouwens, ik vermoed dat er meer reuma in de familie zit dan dat wij weten.. Pa natuurlijk, met zijn knie en de laatste tijd dus ook met zijn heupen.. En tante Lies, heb je wel eens goed naar haar voeten gekeken? Die zijn helemaal vergroeit met grote knobbels eraan.. Aangezien ze al psoriasis heeft, vermoed ik dat ze het ook in haar gewrichten heeft... Maar ja, ook zij is eigenwijs... En tante Annie heeft ook van die kromme voeten...

Wel klote voor je hoor dat je je zo voelt. :(
Het rare is dat ik precies dezelfde klachten heb,alleen dan iets minder hevig maar dan zou er bij mij toch ook iets te vinden moeten zijn.
Blijf je wel doorgaan met die medicijnen die je nu hebt dan?

Ja, maar bij mij zijn er ook nog steeds geen overduidelijke bewijzen in het bloed gevonden hoor.. Het enige wat zeker is is dat ik Crohn heb en de reumatoloog weet verder nog niet precies wat voor soort reuma het is die ik heb... Daar is er ook te weinig voor in het bloed te zien...

Hoewel ik me afvraag; artritis psoriatica is toch niet in het bloed aan te tonen?? Weet iemand dat toevallig?

Ik blijf voorlopig toch doorgaan met deze medicijnen.. Want tsja, volgens de arts komt het door overgewicht dat mijn lever niet goed werkt... Net of ik zo ontzettend dik ben! Er lopen veel dikkere mensen op de wereld dus die zouden dan toch ook ziek of halfdood moeten zijn? Maar ja, ik ga nog maar even met de medicatie door...
Pa zou inderdaad eens naar een reumatoloog moeten gaan.Ik snap het niet,meestal doet hij zulke dingen toch wel?Hij vind het toch ook allemaal zo interessant op tv?Maar ja,als je het zelf bent,dan is het natuurlijk anders...
Nou, allemaal sterkte hier..
Cin koppie op :wink: en Xx

Ja, ik snap pa ook niet hoor....

Nou Roos, bedankt voor je berichtje en jij ook sterkte...

Liefs Cindy.
Cinder
Lid

Berichtdoor Cinder » ma nov 06, 2006 11:40 am

jannie schreef:Hoi Cin. Wat naar toch allemaal voor je. Maar ben je zo erg zwaar dan. Zal niet mee vallen. Je heb al zoveel pijn. En dan moet je ook nog eens lijnen. Echt heel rot allemaal. En dat je leverfunctie achteruit ga is niet zo mooi. Ik hoop echt voor je dat het allemaal weer beter mag gaan. Heel heel veel sterkte. Gr. Jannie.

Hoi Jannie,

Ja, het zit allemaal niet echt mee...
En ja, ik heb zeker wel wat overgewicht maar nu niet zo enorm drastisch veel dat ik zou denken dat mijn lever daaronder te lijden heeft.. Ik denk dus echt dat het door de medicatie komt maar ja, leg dat die dokter maar eens uit :wink:
Ik ga wel proberen wat af te vallen en dan maar kijken of dat helpt... Als het niet helpt kan die dokter gelijk zien dat het daar dus niet aan ligt... Hoewel ik me wel zorgen maak; want wat als ik door blijf gaan met deze medicijnen en het word alleen maar erger?
Tsja, moeilijk allemaal...

Enorm bedankt voor je berichtje Jannie...
Liefs Cindy.
Cinder
Lid

Berichtdoor roos » di nov 07, 2006 9:34 am

NOu Cin ik zal niet zeggen dat je heeeel dik ben ofzo maar ik kan me wel voorstellen dat het gewicht je lever in de beknelling brengt.
Ik moest ook afvallen voor me maag en middenrif omdat ik daar ook iets heb...En dan ben ik nog iets dunner als jou :wink:
Afvallen is hetzelfde als roken,een arts zal dat altijd erbij zeggen omdat het altijd goed is voor je gezondheid om af te vallen.
Bovendien denk ik dat die arts er rekening mee houd,dat als hij deze opmerking niet maakt,dat je dan misschien nog dikker zal worden en dan kan het wel gevaarlijk worden misschien.
Ook is overgewicht natuurlijk slecht voor je gewrichten en zorgt het voor extra pijn klachten,aangezien er meer gewicht op je gewrichten leunt.
Dus ik denk wel degelijk dat het een heel goed idee is om af te gaan vallen. :lol: Geloof me dan voel je je ook veel prettiger...

Alhoewel,ik sterf vandaag ook weer van de buikpijn :(
StErKeR DoOr StRijD!
roos
Lid

Vorige

Keer terug naar Ziekte van Crohn