Nagels

Het forum waarin je met al je vragen en ervaringen rondom Psoriasis terecht kan!

nagels

Berichtdoor joyce » di apr 11, 2006 1:49 pm

volgens de reumatoloog kan sam geen psoriatica hebben (zei hij tegen de studenten) want ze heeft geen putjes in haar nagels (!)
is dat een eerste teken?
joyce
Lid

Re: nagels

Berichtdoor Gerda » wo apr 19, 2006 1:55 pm

hallo jocye,

volgens mij niet ik heb ook psoriaris en heb het alleen op mijn hoofd en heb geen putjes inmijn nagels. ik zou het haar gewoon vragen, anders is het alleen maar onzeker voor je.

groetjes Gerda
Gerda
Lid

Berichtdoor joyce » wo apr 19, 2006 2:14 pm

hoe komt zo'n reumatoloog er op he.
herken jij ook iets van die knokkels?
bedankt..
joyce
Lid

nagels

Berichtdoor Gerda » wo apr 19, 2006 2:49 pm

nee heb ik nog nooit van gehoord. die van mij worden alleen maar rood en dik

groet gerda
Gerda
Lid

Berichtdoor joyce » wo apr 19, 2006 2:59 pm

ja rood en dik ook, maar die bultjes vind ik zo raar.
is wel de combinatie als ze rood en dik zijn komen ook die bultjes weer.
vreemd.
dank je :lol:
joyce
Lid

Berichtdoor jolijn » za mei 20, 2006 3:48 pm

ik heb al jaren psoriasis ( al vanaf mijn jeugd) en ik begin nu pas putjes in mijn nagels te krijgen. Ik heb juist begrepen van de dermatoloog dat dat vaak pas in een later stadium komt. Het kan zelfs zover komen dat je nagels bruin worden, gelukkig heb ik dat nog niet :?
gelukkig is er meer in het leven dan reuma
jolijn
Lid

Berichtdoor joyce » di mei 23, 2006 3:00 pm

je vraagt je af waarom zo'n professor dat zegt tegen zijn leerlingen.......
kan ik me echt over verbazen :shock:
joyce
Lid

Berichtdoor Edje11 » vr jun 02, 2006 9:38 am

dag

een beetje laat maar misschien heb je er iets aan.
putjes in de nagels zijn een middel om de diagnose te bevestigen. het is een hulpmiddel. de meeste psor-patienten hebben putjes, waardoor het stellen van een juiste diagnose gemakkelijker wordt.
vroeger heb ik ook die putjes gehad. maar nu niet meer. en ik heb toch echt wel psoriasis. hoe dat komt dat ze verdwenen zijn weet ik niet. ik zal het bij gelegenheid eens vragen aan mijn reumatoloog

groetjes ed
Edje11
Nieuw lid

Berichtdoor joyce » vr jun 02, 2006 9:46 am

thx ed en welkom!
alle informatie is welkom!
joyce
Lid

Berichtdoor jolijn » vr jun 02, 2006 10:59 am

als je kijkt op sites over psoriatis dan staat daar juist te lezen dat het zelden voorkomt dat de nagels aan getast raken,ik heb ze nu pas, na twintig jaar, een broer van mij die veel meer last heeft van psoriasis heeft ze niet en ook nog nooit gehad.De informatie is wat verwarrend die dokters er over hebben vindt ik, iedereen heeft zo zijn eigen ideeen.
gelukkig is er meer in het leven dan reuma
jolijn
Lid

Re: Nagels

Berichtdoor inger61 » vr aug 31, 2012 8:49 pm

Een late reactie, maar misschien wordt hier nog gelezen?
Nagelpsoriasis (psoriasis unguum) is een vorm van psoriasis die optreedt bij ongeveer de helft van alle psoriasis patiënten, bij patiënten met artritis psoriatica wordt het aantal zelfs geschat op 80%.
Dat is de omgekeerde redenering dan die van de arts van Sam.
Je hoeft dus niet persé het één te hebben om het andere te kunnen hebben.
Ik zou dus doorverwijzing vragen naar een dermatoloog.
inger61
Lid

Reumavorm: psoriatica

Berichtdoor Willemijn73 » do maart 21, 2013 5:15 pm

Hallo allemaal,

Ik pik dit draadje op, omdat ik eigenlijk al een hele tijd met diverse vragen loop.
Een van die vragen betreft mijn nagels (handen en voeten zijn gelijkwaardig aangetast).
Putjes en brokkelen: daar heb ik al heel lang last van.
Sinds een aantal jaar zijn mijn nagels geribbeld en nu beginnen er een paar bruine plekken te krijgen.
Bij mijn teen zit de plek op mijn nagelbed/riem en die begint dus los te laten (vanaf het nagelbed).

Mijn reumatoloog zei dat we het er volgende week wel over zouden hebben en de ergotherapeute zou kijken of er een pedicure langs kan komen.
Dit gaat de schoonheid voorbij (snik), ik ben nu bang dat als die nagel er helemaal af ligt, ik geen schoenen meer aan krijg/kan.... En dan?

Zijn er mensen die dit herkennen en/of over kunnen adviseren?

Willemijn
Willemijn73
Lid

Reumavorm: AP+artrose

Berichtdoor schilder » vr maart 22, 2013 1:17 am

Dag Willemijn,

Maak je geen zorgen bij juiste medicatie zul je versteld staan, je nagels kunnen genezen/herstellen binnen 3-6 weken!. en wel helemaal glad.

Unguium(ongeveer deze benaming) varieert van putjes in de nagel of ernstige vervorming, waarbij de nagel voor de helft of tot helemaal afbreekt/los laat. Geen paniek, dat komt echter goed, een pedicure kan hier niets aan veranderen bij ernstige vervorming.

Tuurlijk is het een lelijk gezicht, nagels die afbrokkelen, uitzonderlijk vervormd, witte stukken...en al dat gegluur van de buitenwereld...maar kop op je bent niet de enigste op de hele wereld!

Een echt advies is er niet, maar als je je schaamte kan onderdrukken, word het al een stuk makkelijker.

Schilder...en wel met ervaring betreft nagels..
Liever niet dan wel Psoriasis
schilder
Lid

Reumavorm: psoriasis

Berichtdoor Gigi » vr maart 22, 2013 4:03 pm

Schilder, welke medicatie bedoel je? Mij werd namelijk door de dermatoloog verteld dat eigenlijk alleen mtx kan zorgen voor een verbetering van de nagels. Ivm mijn zwangerschap ben ik hiermee moeten stoppen en mijn nagels verslechteren nu dus weer. Als jij nog andere medicatie weet buiten mtx hoor ik dat graag, vind die nagels zo vervelend! Niet alleen qua hoe het uit ziet, maar het is vaak ook pijnlijk.
Gigi
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor schilder » za maart 23, 2013 12:30 am

Gigi schreef:Schilder, welke medicatie bedoel je? Mij werd namelijk door de dermatoloog verteld dat eigenlijk alleen mtx kan zorgen voor een verbetering van de nagels. Ivm mijn zwangerschap ben ik hiermee moeten stoppen en mijn nagels verslechteren nu dus weer. Als jij nog andere medicatie weet buiten mtx hoor ik dat graag, vind die nagels zo vervelend! Niet alleen qua hoe het uit ziet, maar het is vaak ook pijnlijk.

Hallo Gigi,

Jij mag indd geen orale medicatie tot je toenemen ivm zwangerschap, goed dat je reageerd, ook biologicals(injectie) zijn slecht.

Helaas pindakaas voor jouw in deze 9 maanden...of minder. Jij persoonlijk kan wel een licht-bakje voor thuis-gebruik bestellen (informeer je zorgverzekeraar) deze kan..luister goed KAN de nagels herstellen = PP verschillend, deze lichtbak is UVA of UVB, en is bedoeld voor handen en voeten en is gebonden aan een schema voor gebruik, in overleg met Dermatoloog.

Ook MTX garandeerd geen onderdrukking voor Psoriasis/Reuma/nagels/plaque,inversa etc, houd daar rekening mee, maar in de meeste gevallen werkt het redelijk!.
MTX, Dimethyl-fumaraat, biologicals is nog steeds geen zekerheid dat deze medicijn je ongemak onderdrukt.

Dus voor jouw Gigi, even je zwangerschap gezond verwerken, en daarna je uitleven op de medicatie :ewink: .

Schilder
Liever niet dan wel Psoriasis
schilder
Lid

Reumavorm: psoriasis

Volgende

Keer terug naar Psoriasis