Hoe werkt lichtbehandeling

Het forum waarin je met al je vragen en ervaringen rondom Psoriasis terecht kan!

Hoe werkt lichtbehandeling

Berichtdoor schilder » za maart 23, 2013 2:19 am

Hallo,

Je hebt 2 soorten lichtbehandeling, dat is PUVA of UVB, bij PUVA ga je eerst 10 minuten in een bubbelbad, in deze bubbelbad is een medicament toegevoegd, genaamd methoxsaleen, deze is bedoeld voor(extra) lichtopname van je huid, daarna ga je de UVA-Cabine in, en bouwt je de tijd op vanaf luttele seconden tot max 21 minuten op. UVA behandeling werkt dieper in je huid op, deze is bedoeld voor hardnekkige psoriasis.

Bij UVB is het anders, ook daar krijg je een bubbelbad, maar deze is toegevoegd met natuurlijk zout( Boekelozout afkomstig uit Nederland).
Ook deze behandeling bouwt je op in de licht-cabine, maar dan tot max 12 minuten.

Beiden behandelingen kunnen tussentijds gepaard gaan met medicijn: neatigason, of met agressief smeersel(Ditranol) die overtollig huid verwijderd.

Schilder
Laatst bijgewerkt door schilder op za maart 30, 2013 1:50 am, in totaal 2 keer bewerkt.
Liever niet dan wel Psoriasis
schilder
Lid

Reumavorm: psoriasis

Re: Hoe werkt lichtbehandeling

Berichtdoor Blaine » za maart 23, 2013 7:38 pm

Puva hoeft niet speciaal in een bubbelbad hier wordt de gel direct op de plekken aangebracht en moet 10-15 minuten intrekken dan afhalen en de cabine in, ondertussen inderdaad 21 minuten, zal blij zijn als het er over 4x op zit want 20 minuten staan is voor mij veel te lang ;), ben begonnen met 15 seconden was langer bezig met uitkleden :lol:
Afbeelding
Blaine
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor schilder » zo maart 24, 2013 2:33 am

Blaine schreef:Puva hoeft niet speciaal in een bubbelbad hier wordt de gel direct op de plekken aangebracht en moet 10-15 minuten intrekken dan afhalen en de cabine in, ondertussen inderdaad 21 minuten, zal blij zijn als het er over 4x op zit want 20 minuten staan is voor mij veel te lang ;), ben begonnen met 15 seconden was langer bezig met uitkleden :lol:

Dagbehandeling Ede (GLD) i.s.m. ziekenhuis gelders vallei werkt met bubbelbaden( echt relaxed ), misschien dat het heeft te maken van de ernst v/d ziekte, Blaine zou je misschien willen melden/informeren wat voor een stoffen in deze gel zitten?. ben benieuwd hier naar.

Tip voor in de lichtcabine, mp3/4 speler in je oren :-)..

Schilder
schilder
Lid

Berichtdoor Blaine » zo maart 24, 2013 10:25 am

Ach vind het geluid niet zo erg maar dat lange staan is hem niet.
Ik heb deze therapie omdat ik een huidaandoening op mijn benen heb waardoor de huid afsterft en dit werd zo snel erger dat dit dus als laatste redmiddel werd geprobeerd en het helpt dus ik ben blij 8) .
Heb eigenlijk geen idee welke stoffen er in zitten zal maandag even gluren of het op het potje staat maar betwijfel het omdat het door de apotheek zelf gemaakt wordt. Wel staat er een doodshoofd op en de waarschuwing dat het genetische veranderingen teweeg kan brengen :roll: .
En liever heb ik ook geen bubbelbad kom ik zelf niet in en uit :lol:
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor schilder » do maart 28, 2013 11:28 pm

Blaine schreef:Ach vind het geluid niet zo erg maar dat lange staan is hem niet.
Ik heb deze therapie omdat ik een huidaandoening op mijn benen heb waardoor de huid afsterft en dit werd zo snel erger dat dit dus als laatste redmiddel werd geprobeerd en het helpt dus ik ben blij 8) .
Heb eigenlijk geen idee welke stoffen er in zitten zal maandag even gluren of het op het potje staat maar betwijfel het omdat het door de apotheek zelf gemaakt wordt. Wel staat er een doodshoofd op en de waarschuwing dat het genetische veranderingen teweeg kan brengen :roll: .
En liever heb ik ook geen bubbelbad kom ik zelf niet in en uit :lol:

Dag Blaine,

Heb je middels al info gevraagd over de gel "en haar grondstoffen".

Anders, heb je een eventuele score over je benen?.

:ewink:

Schilder
schilder
Lid

Berichtdoor Blaine » vr maart 29, 2013 9:42 am

Mocht maandag niet was verbrand ds straks weer heen en zal kijken voor je :wink: .
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Blaine » vr maart 29, 2013 12:05 pm

Methoxaleen, en methoxaleenhydrobenzaat zijn de ingredienten volgens het potje
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor maris » vr maart 29, 2013 8:36 pm

Bij UVB hoef je niet eerst in bubbelbadje.
Heb dit nu in totaal 5(? of 6) keer gehad, waarvan 2 keer een thuiscabine. Maar thuis zeker geen bubbelbad aanwezig.... (zelfs geen bad...)
En alle keren mocht ik trouwens mijn "gewone" zalfjes smeren... niet direcht/vlak voor het lichten, maar mocht voor slapen gaan indien nodig smeren en dan volgende dag even "lichten".

groetjes Maris

ps Blaine, de genetische verandering dat je je er dan opeens van af bent is wellicht nog wel een leuke verandering toch...? ;-) Ben je baanbrekend bezig met je lijf! ;-)
maris
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Blaine » vr maart 29, 2013 8:41 pm

Ik ben erg baanbrekend stel de artsen iedere keer voor verrassing hoe vaak ik wel niet gehoord heb dit hebben we nog nooit gezien of dit is wel erg vreemd of dit komt zo zelden voor :roll: , geloof me geen woorden die je van een arts wilt horen :lol:

Uvb heeft inderdaad geen zalf dat is alleen bij de puva, met uva dus :wink: . Schijnt ook nog we verschil in te zitten haha, ze bedenken van alles maar dit werkt voor mij tot verrassing van de arts, hij had dit als laatste probeersel uit zijn hoed geschud dus zowel hij als ik zijn verbaasd, elke 3-4 weken worden er ook foto's gemaakt van mijn benen om het verschil bij te houden haha, ik blijf bijzonder :wink:
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor maris » vr maart 29, 2013 8:51 pm

heb toch altijd gedacht dat de uva en de puva hetzelfde iets waren...??
ken trouwens iemand die wel de medicijnen slikt van de puva (of de uva, weet t nu ook niet meer...;-) ) , maar niet onder de lichtbak zit....

Maar lekker hoor dat t werkt!
Moet weer een date gaan maken met de derma....hormonen zijn uit het lijf aan het gaan en hop het komt op....maar goed, ik teken er voor nu voor, want heb liever zelf de plekken dan mijn kind. (de 1e die tot nu toe eczeemloos is..)
Maar gok dat ze wel weer een lichtkuurtje voorstelt....
maris
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Blaine » vr maart 29, 2013 10:06 pm

De puva is met psoraleen, dit kan in tabletten, gel of in bad gegeven en dan in de uva cabine.
Dan heb je nog alleen uva dus dat is alleen belichten of alleen uvb dat is dus ook alleen belichten. Ja ja wat eesoorten hebben ze toch haha. Maar wat super dat dit kindje geen exceem heeft, hopelijk blijft dat zo!!
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor schilder » za maart 30, 2013 2:12 am

maris schreef:heb toch altijd gedacht dat de uva en de puva hetzelfde iets waren...??
ken trouwens iemand die wel de medicijnen slikt van de puva (of de uva, weet t nu ook niet meer...;-) ) , maar niet onder de lichtbak zit....

Das ook bijna hetzelfde, bij PUVA gebruik je psoralenen vandaar (p)uva, de middelen worden gebruikt om de huid licht-toegankelijker te maken, in de meeste gevallen maak je gebruik v/d lichtcabine, psoralenen kunnen ook gebruikt worden zonder enige lichtcabine.

Schilder
schilder
Lid

Berichtdoor schilder » za maart 30, 2013 2:28 am

Blaine schreef:Methoxaleen, en methoxaleenhydrobenzaat zijn de ingredienten volgens het potje

Hetzelfde als in(mijn behandeling) het bubbelbad dus, maar dan in gel-vorm, neem aan dat je niet helemaal onder de pso zit(score) een score bepaalt een Dermatoloog, en is eigenlijk bedoeld als hoeveel percentage je lichaam bedekt is met Psoriasis.

Dagbehandeling Ede verwerkt allerlei patienten met huid-aandoeningen, maar is gericht op bubbelbaden.

Zal eens binnenkort wat foto`s plaatsen om enig indruk te weergeven.

Schil(f)der
schilder
Lid

Berichtdoor Blaine » za maart 30, 2013 9:15 am

Ik heb helemaal geen psoariasis, maar een huudaandoening met een moeilijke naam, wil hemwel even een keer voir je opzoeken :wink: , hierdoor sterft mijn huid af en krijg ik grote open wonden bij tijd en wijle, dit alleen op mijn benen en daarvoor heb ik deze behandeling. Wordt duidelijk ook niet veel gebruikt zegt iedereen telkens verbaasd als ik kom :x
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor schilder » wo apr 03, 2013 12:47 am

Blaine schreef:Ik heb helemaal geen psoariasis, maar een huudaandoening met een moeilijke naam, wil hemwel even een keer voir je opzoeken :wink: , hierdoor sterft mijn huid af en krijg ik grote open wonden bij tijd en wijle, dit alleen op mijn benen en daarvoor heb ik deze behandeling. Wordt duidelijk ook niet veel gebruikt zegt iedereen telkens verbaasd als ik kom :x

Ah okee,

Lichtbehandeling is natuurlijk voor meerdere huidaandoeningen beschikbaar oa eczeem, necrotiserende huidinfecties, decubitus, atrofische vormen van huid-aandoeningen, voor sommige aandoeningen zijn behandelingen beperkt.

Ik hoor het wel Blaine!.

:?: Schilder
schilder
Lid

Volgende

Keer terug naar Psoriasis