even voorstellen

Het forum waarin je met al je vragen en ervaringen rondom Psoriasis terecht kan!

even voorstellen

Berichtdoor @nne » ma apr 01, 2013 1:55 pm

hallo allemaal,

ik ben nieuw op het forum hier en wilde me toch eerst even voorstellen, ben ook al sinds 1,5 jaar bezig met psoriasis, of het daadwerkelijk 100% is weet ik niet, er is nog niet een keer iets onderzocht,
bedoel dan op stukjes huid of de schilfers. de dermatoloog heeft mij wel voor 99,9% ingedeeld bij psoriasis.
na het bezoek van de HA ben ik terecht gekomen bij de dermatoloog, het begon met droge handen wat ik toen toe weet aan de strenge winter van 2011, maar het voorjaar van 2012 bracht geen verbetering alleen maar steeds erger werd het, inmiddels heb ik erg veel last van mijn voeten en ellebogen, mijn voeten barsten heel vaak open zodat ik slecht kan lopen, ellebogen komen dikkere korstjes op en barsten ook open, handen gaan op en neer, vaak kloven maar de laatste 2 weken is dat zo goed als over, alleen droge schilferige plekken nu,ook mijn nagels zien er vreselijk uit,daarnaast heb ik verschillende zalven en tabletten geslikt. de neogitason (of het goed getikt is?)
en de namen van de zalven weet ik nu even niet (hahaha) ben ook nog de hele week al flink verkouden/griep, mss daarom dat ik geen namen onthou ;-)
maar dit alles heeft nog niet het resultaat opgeleverd wat de dermatoloog verwachtte, ga dus vanaf vandaag, vanavond voor het eten starten met MTX...

als ik vaak andere mensen zie met psoriasis dan vind ik dat ik een milde vorm heb, maar het heeft wel inpact op mijn leven,maar hopenlijk gaat het met de MTX een stuk beter uitzien?

groetjes @nne
@nne
Lid

Reumavorm: Handen

Re: even voorstellen

Berichtdoor schilder » wo apr 03, 2013 12:15 am

Welkom @nne,

Vervelend voor jouw dat je je eigen hier moet aanmelden, en haha ga er maar vanuit dat je Psoriasis hebt, je bent niet alleen ook wij hebben last van dezelfde symptomen.

Met al dat gesmeer van je, en slikken, wordt het tijd voor een lichbehandeling, deze lees ik niet terug in je topic ( behalve neotigason in comb lichtbehandeling).
Misschien vergeten aan te vullen!!.

Wat is het probleem met nagels toch bij de vrouwen :ewink: het lakken of aanzicht voor anderen. Maakt toch niets uit, bij mij vragen mensen altijd of ik mijn handen verbrand hebt, meeste gevallen zeg ik ja :arrow: ( ben ik van het gesprek af)...

MTX is ook niet alles, en ook geen garantie dat het werkt, het is relatief een goedkoop medicijn en kan enorme schade leveren aan je lichaam, met name de lever, houd je vooral aan de afspraken voor bloedafname eens in de 6-8weken in het begin.

Alles wat je doet is pp verschillend, zalven of medicijnen kunnen bij de een goed werken, en bij jouw net weer niet, daar valt ook jouw impact ( emotioneel gevoelig ) onder, heb je zo`n rotdag denk dan aan deze forummers hier.. die dagelijks strijden tegen nog ergere aandoeningen.

En kop op de lente( al is ie begonnen met sneeuw bwah) komt eraan en de zomer, ik duik altijd de tuin in met zaaigoed/moestuin, en kijk trots op met wat voor een groen leven ik op de wereld heb gezet, dat is echt genieten ondanks dat vervellen de hele dag.

Schilder

Edit: Ik zit zelf ook aan de MTX ( tablet 8x2.5mg )maar het komt er gewoon doorheen, alsof ik niets gebruikt, dat wordt biologicals na 10x2,5mg MTX.
Liever niet dan wel Psoriasis
schilder
Lid

Reumavorm: psoriasis

Berichtdoor Dani- » wo apr 03, 2013 12:48 am

Ik hoop dat er ook positieve reacties komen van leden met psoriasis bij wie MTX wel aanslaat.. :wink:

Ik heb in elk geval positieve reacties gelezen, even zoeken binnen het forum..

welkom en sterkte!
groet
dani
Dani-
Lid

Reumavorm: RA of AP

Berichtdoor AnnemiekV » wo apr 03, 2013 7:54 am

Welkom hier, en dit forum is juist onder andere ook bedoeld om eens je ellende van je af te schrijven. Gedeelde ellende maakt het in ieder geval weer een klein stukje draaglijker, tenminste...in mijn geval.
Ik heb geen psoriasis, maar wel een vadermet psoriasis. Zelf heb ik ook een paar nagels gehad met putjes en deuken erin. Maar nog binen het acceptabele, want het trok ook weer weg, en viel niet op. vond het zelf toen vooral vreemd uitzien. Toen had ik nog amper gewrichtsklachten, dus geen aandacht meer aan geschonken.
Nu is er bij mijnwel verdenking op bechterew of ap, dus ik hou het inmiddels in de gaten. En ja, ik als vrouw kan me helemaal voorstellen wat het met je doet als je nagels er zo uitzien. Mijn vader zat bij tijd en wijle onder de plekken, maar nooit zijn nagels aangetast. Maar mensen konden wel rottig reageren als ze hem zagen, in de zomer met korte broek en mouwen. Heel veel sterkte, ik hoop dat jouw mtx gaat aanslaan!
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Elsbeth1986 » wo apr 03, 2013 8:40 am

Hoi Anne,
Welkom hier!
Ik heb zelf ook behoorlijke psoriasis, ook allerlei zalven geprobeerd en diverse keren lichttherapie, daarnaast ook fumaarzuur, maar dat deed bij mij niets. Nu ga ik binnenkort weer kuren in Israel, aan de Dode Zee. Vooral omdat ik het zat was om maar zalfjes te blijven smeren die weinig tot niets hielpen en aan de systemische therapie vind ik veel bezwaren kleven. Voor mij helpt de Dode Zee kuur tot nu toe het beste. Na 3 weken kuren kan ik ongeveer 6 maanden 'schoon' het leven door.
Ik hoop dat voor jou de MTX aanslaat! Succes!
Elsbeth1986
Lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Berichtdoor @nne » wo apr 03, 2013 5:21 pm

hallo,

fijn dat er gereageerd wordt!
ik ben idd vergeten te melden dat de neogitason in combinatie was met lichttherapie!
op dit moment heb ik weer last onder mijn voeten,voornamelijk de rechter voet het ergst, die barst gewoon open, zitten diepe kloven/lange sneden in.
duurt altijd een paar dagen voor het weer dicht is.misschien dat de verkoudheid het ook wat trager maakt?
ben maandagavond begonnen met de MTX en dinsdagavond het folium tabletje. geen idee of je van 1x iname al iets merkt van bijwerkingen, bij mij tot nu toe niet,nergens last van gehad(nog).
volgende week maandag de 8e komt mijn buurvrouw mij prikken,dat is wel zoooo handig dat ik niet zelf naar het ziekenhuis hoef te gaan,zij neemt het dan mee ;-)
de volgende prikdagen zijn 22 april,21 mei, en 27 juni dacht ik.
ja en die nagels....het was vorige week voor het eerst dat een "vreemd" iemand mij vroeg: "wat heb jij aan je nagels?"
gelukkig blijf ik er nuchter onder, moet nog eens bekijken hoe je foto,s kan plaatsen hier ;-)
wel merk ik dat ik toch behoorlijk moe ben, maar dat kan natuurlijk te wijten zijn aan de verkoudheid, ik hou het in de gaten :wink:
en nu ga ik even boven naar mijn mannetje kijken,die ligt nu ziek in bed, ik eruit van gisteren en hij erin pfff we blijven elkaar aansteken,
gelukkig snel klaar met eten maken, gisteren zuurkoolstamp een grote pan en vandaag de rest opwarmen/bakken :ebiggrin:

groet @nne
@nne
Lid

Reumavorm: Handen

Berichtdoor schilder » wo apr 03, 2013 11:06 pm

Elsbeth1986 schreef:Hoi Anne,
Welkom hier!
Ik heb zelf ook behoorlijke psoriasis, ook allerlei zalven geprobeerd en diverse keren lichttherapie, daarnaast ook fumaarzuur, maar dat deed bij mij niets. Nu ga ik binnenkort weer kuren in Israel, aan de Dode Zee. Vooral omdat ik het zat was om maar zalfjes te blijven smeren die weinig tot niets hielpen en aan de systemische therapie vind ik veel bezwaren kleven. Voor mij helpt de Dode Zee kuur tot nu toe het beste. Na 3 weken kuren kan ik ongeveer 6 maanden 'schoon' het leven door.
Ik hoop dat voor jou de MTX aanslaat! Succes!

Dag Elsbeth1986,

De kuur in Israel, ga jij in groepsverband met een bekende genaamd als" Pieter"(zou wel toevallig zijn)!!.
Informeer de forummers over je zorgverzekering i.v.m. vergoeding bv Menzis €2200.- meen ik.
Ik dacht dat 5 weken de kuur duurde, voor optimale werking.

Schilder
Laatst bijgewerkt door schilder op vr apr 05, 2013 12:52 am, in totaal 1 keer bewerkt.
schilder
Lid

Berichtdoor schilder » wo apr 03, 2013 11:43 pm

@nne schreef:hallo,

ik ben idd vergeten te melden dat de neogitason in combinatie was met lichttherapie!
op dit moment heb ik weer last onder mijn voeten,voornamelijk de rechter voet het ergst, die barst gewoon open, zitten diepe kloven/lange sneden in.
duurt altijd een paar dagen voor het weer dicht is.misschien dat de verkoudheid het ook wat trager maakt?
ben maandagavond begonnen met de MTX en dinsdagavond het folium tabletje. geen idee of je van 1x iname al iets merkt van bijwerkingen, bij mij tot nu toe niet,nergens last van gehad(nog).
de volgende prikdagen zijn 22 april,21 mei, en 27 juni dacht ik.
Moet nog eens bekijken hoe je foto,s kan plaatsen hier ;-)
wel merk ik dat ik toch behoorlijk moe ben, maar dat kan natuurlijk te wijten zijn aan de verkoudheid, ik hou het in de gaten :wink:
groet @nne

Dacht het al met de neotigason, ik denk als ik foto`s plaatst, voel jij je gelukkig, het kan altijd erger.
Hoe je een foto plaatst is niet zo moeilijk, de meeste werken met photo-bucket(gratis, registreren+wachtwoord) ofzoiets, en kan je foto`s plaatsen zoveel je wilt, omdat hier te plaatsen is enkel een koppeling nodig(voorbeeld:http:\\@nne\jpeg_001\photobucket.com). Werkt met URL of IMG bij nieuwe topic of beantwoorden op deze site.

We zijn het allemaal moe letterlijk en figuurlijk, wat dat betreft wijk je niets van ons af!!.
Er zijn weinig meldingen dat er direkt sprake is van bijwerkingen bij eerste inname MTX, hoeveel MG slik je dan??.
MTX verminderd wel je weerstand, maar je was al verkouden voor inname.

Resultaten MTX, je kan al na 3 weken verbetering opmerken, bedoel daarmee jeuk, je kloven en huid-verlies minderen, ook energie neemt dan toe, en stijfheid verdwijnt.

Schilder
schilder
Lid

Berichtdoor Elsbeth1986 » do apr 04, 2013 10:47 am

[/quote]

Dag Elsbeth1986,

De kuur in Israel, ga jij in groepsverband met een bekende genaamd als" Pieter Oost"(zou wel toevallig zijn)!!.
Informeer de forummers over je zorgverzekering i.v.m. vergoeding bv Menzis €2200.- meen ik.
Ik dacht dat 5 weken de kuur duurde, voor optimale werking.

Schilder[/quote]

Hallo Schilder,
Ik ga idd in groepsverband naar Israel, en Pieter ken ik daar ook wel van! Jij dus ook? Grappig!
Menzis vergoedt vanaf een verzekering van 2 sterren €2150 per jaar, je moet dan minimaal 3 weken kuren. 4 is eigenlijk optimaal, maar financieel en qua tijd is dat niet voor iedereen haalbaar. Voor mijzelf is 3 weken ook voldoende, al is het wel hard werken.

Groet,
Elsbeth
Elsbeth1986
Lid

Berichtdoor schilder » vr apr 05, 2013 1:08 am

Haha,

Wat is de wereld klein, bedankt voor je eerlijke antwoord over "Pieter", niets negatiefs hoor maar Pieter organiseerd dit al jaren en is overal bekend met Psoriasis, en heeft veel ervaring met de dode zee/en onkosten.
Ik meen toch 5 a 6 weken kuren voor sommigen!.(misschien extreme patienten)

Vakantie is het niet echt..nee, vele beschouwen het als een instensieve behandeling.

Schilder
schilder
Lid

Berichtdoor Elsbeth1986 » vr apr 05, 2013 9:53 am

Pieter is idd heel actief in de psoriasiswereld!
Ik ben trouwens geen Nederlander tegengekomen die daar langer als 4 weken verbleef hoor! Denen wel, die krijgen het geheel vergoedt van de staat en blijven gewoon net zo lang tot het helemaal is weggetrokken.
Is het niets voor jou Schilder?
Elsbeth1986
Lid

Berichtdoor schilder » za apr 06, 2013 12:53 am

Elsbeth1986 schreef:Pieter is idd heel actief in de psoriasiswereld!
Ik ben trouwens geen Nederlander tegengekomen die daar langer als 4 weken verbleef hoor! Denen wel, die krijgen het geheel vergoedt van de staat en blijven gewoon net zo lang tot het helemaal is weggetrokken.

Doe pietertje maar de groeten (als je hem ziet) v/d schilder, hij zal wel grijnzen als ie dat hoort...haha.
Ik blijf stellig bij langer als 4 weken kuren aan de dooie"zoals hij dat zegt" voor een goed resultaat.

Nee de behandeling is niets voor de schilder, ben niet zo van de nudisten, en daarbij ben ik een beweeglijk persoon die uberhaupt niet uren in de zon kan liggen.

Denemarken beschikt over maar 1 grote zorgverzekeraar, dat was vroeger(2) in Nederland ook, en was het beter geregeld.

Schilder
schilder
Lid

Berichtdoor Elsbeth1986 » za apr 06, 2013 8:31 am

schilder schreef:
Elsbeth1986 schreef:Pieter is idd heel actief in de psoriasiswereld!

Doe pietertje maar de groeten (als je hem ziet) v/d schilder, hij zal wel grijnzen als ie dat hoort...haha.
Ik blijf stellig bij langer als 4 weken kuren aan de dooie"zoals hij dat zegt" voor een goed resultaat.

Nee de behandeling is niets voor de schilder, ben niet zo van de nudisten, en daarbij ben ik een beweeglijk persoon die uberhaupt niet uren in de zon kan liggen.

Denemarken beschikt over maar 1 grote zorgverzekeraar, dat was vroeger(2) in Nederland ook, en was het beter geregeld.

Schilder

Blijf jij maar stellig bij langer als 4 weken, maar er is niemand die dat doet..
Elsbeth1986
Lid

Berichtdoor schilder » do apr 11, 2013 11:04 pm

Elsbeth1986 schreef:
schilder schreef:
Elsbeth1986 schreef:
Ik ben trouwens geen Nederlander tegengekomen die daar langer als 4 weken verbleef hoor! Denen wel, die krijgen het ?

Blijf jij maar stellig bij langer als 4 weken, maar er is niemand die dat doet..

Waarom de Denen wel langer als 4 weken voor een beter resultaat?

Schilder :ewink:
schilder
Lid

Keer terug naar Psoriasis