Werk jij?

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

Re: Werk jij?

Berichtdoor Senna11 » do nov 20, 2014 12:54 pm

Werk nu sinds april 2014 32 uur, eerder 36 uur. Werkstress is vrij fors dus kon het niet meer bolwerken. Zit al 8 jaar bij dit bedrijf op kantoor. Is geen pretje, is zeg altijd dat ik bouwvakker had moeten worden, bij een aantal uren wat zwaarder arbeid verrichten voel ik me veel beter dan de hele dag zitten! Ben in de gelukkige omstandigheid dat ik dus een vast inkomen heb en een vrij tolerante baas (ben niet de makkelijkste geweest afgelopen 2 jaar). Feit wil wel dat er zoveel gebeurd is, ook dankzij mijn ziekten (geen promotie etc) dat ik hier wel weg wil, ben ook om me heen aan het kijken. Er wordt via een omweg wel degelijk gediscrimineerd........Er is geen plicht om bij een nieuwe werkgever te vermelden dat je ziek bent en ik ga dat dus nu (lees huidige maatschappij) niet doen bij een sollicitatie.
Senna11
Lid

Reumavorm: RA/fybromyalgie

Berichtdoor Leoo » wo feb 18, 2015 1:36 pm

Ik ben na ruim zes jaar bij mijn eerste werkgever deze maand overgestapt naar een nieuw bedrijf waar ik full time als communicatie adviseur werk. Een mooie stap omhoog, maar toch heb ik getwijfeld gezien mijn beginnende reumatische klachten.

Bij mijn vorige werkgever begon ik nog 'gezond', waardoor iedereen bij dit kleine bedrijf heeft gezien dat ik eerst last van mijn teen kreeg, toen van mijn knie en recentelijk van mijn achillespees. Ze hebben me gelukkig niet nu gezien, want sinds vorige week speelt mijn andere knie ook op en dat maakt het opstaan en rond hobbelen er niet charmanter op :ebiggrin:

Het werd daar uitstekend geaccepteerd, mijn bezoekjes aan de reumatologe waren ook geen enkel probleem en ik werd er nooit vervelend op aangesproken. Dat moet ik nu allemaal toch opnieuw opbouwen.

Daarnaast sluimert de gedachte dat ik elk moment last kan krijgen van mijn handen waardoor ik mijn werkzaamheden misschien niet meer uit kan voeren. Sterker nog: zondagavond opeens steken in mijn rechterhand! Gelukkig trokken ze de volgende dag weg. Gebeurt dit tijdens het eerste jaar toch, dan heb ik waarschijnlijk een behoorlijk probleem. Op dit moment weet nog niemand van mijn klachten, voorlopig hou ik dat ook maar zo totdat het echt niet anders kan - en tot ik een contract voor onbepaalde tijd heb gescoord natuurlijk :roll:

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hiermee omgaan. Zijn jullie overgestapt naar een nieuwe baan? Heb je het verteld? Wat was de reactie? Neem je een middagje vrij als je naar de dokter gaat met een smoesje?
Leoo
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Lalage » wo feb 18, 2015 3:45 pm

Een nieuwe baan heb ik nog niet aangedurfd en de reuma speelt wel een rol bij die beslissing. Het kost toch ook altijd veel energie en die heb ik nu niet. Maar de belangrijkste reden is dat ik mijn huidige werk nog steeds erg leuk vind om te doen. Dat is toch het belangrijkste! Want als je het naar je zin hebt geeft dat juist energie.

Bij mij heeft ook iedereen gezien hoe ik steeds slechter ging lopen en ze weten ook precies wat er aan de hand is, daar ben ik heel open over. Bij een nieuwe baan zou dat inderdaad niet handig zijn tot een vast contract en dat lijkt mij best wel lastig, omdat ik een heel open persoon ben.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Senna11 » do feb 19, 2015 4:44 pm

Dat heb ik ook, ben een open boek. Ik blijf me maar bedenken hoe ik het verborgen kan houden maar ben bang dat dat niet lukt bij een nieuwe werkgever. Desalniettemin wil ik wel weg bij mijn huidige werkgever, ik vind mijn werk niet meer leuk. Probleem wat ik ook heb is dat ik me er niet toe kan zetten net als Lalage en ook geen energie heb om fanatiek een andere baan te zoeken. Dat geeft weer frustraties......heb wel de knoop doorgehakt om een andere job aan te gaan, hier word ik niet gelukkig en ik moet nog 30 jaar! mijn partner staat daar ook helemaal achter.
Senna11
Lid

Reumavorm: RA/fybromyalgie

Berichtdoor AnnemiekV » do feb 19, 2015 5:10 pm

Mag je een aandoening verborgen houden als je op een andere baan solliciteerd? Ik heb er geen ervaring mee, maar vraag me dit uit nieuwsgierigheid af.

Ik werk nu 13 uur op dagbesteding,maar er komt een reorganisatie aan, en er gaan heel veel ontslagen vallen. En uiteraard veel binnen dagbesteding, want dat kan goed wegbezuinigd worden. Dus kans is groot dat ik dan eruit vlieg, en opnieuw moet gaan solliciteren elders. Ik ben geen type wat het verborgen houdt, ik denk dat ze dat aan mijn neus zouden zien, hihi! Diegenen die straks wel werkzaam blijven bij ons, worden op de woongroepen gezet. In mijn geval betekend dat, dat ik onregelmatige diensten moet gaan draaien, volop in de verzorging....en mijn 13 uur mogen uitgestreken en verdeeld worden, dus kan zomaar zijn dat ik een werkweek van 32 uur krijg, en dan weken lang maar her en der een paar uurtjes, of dagelijks werken voor een paar uur, tijdens de pieken. En daar ben ik ook niet blij mee want juist met de regelmaat die ik nu heb, kan ik redelijk uit de voeten. Maar goed, wie dan leeft, dan zorgt.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Leoo » vr feb 20, 2015 3:58 pm

Hoi AnnemiekV,

ik heb bij drie werkgevers aan de tafel gezeten om mijn nieuwe baan binnen te hengelen en in geen van die gesprekken kwam mijn gezondheid aan bod, ook niet in de vervolggesprekken. Al moet ik wel zeggen dat je aan mij niets kunt zien als ik aan tafel zit (behalve de zenuwen :roll:). Ik denk dat werkgevers er van nature vanuit gaan dat je gezondheid goed is, tot ze iets aan je merken.

Volgens mij ben je niet wettelijk verplicht om aan te geven dat er iets 'mis' met je is. Of het handig is om dat te verbergen wanneer het je werkzaamheden in de weg zit, of je bv begeleiding nodig hebt is een tweede.
Leoo
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor AnnemiekV » vr feb 20, 2015 10:31 pm

Aan mij zie je ook niks, hooguit als ik wat slecht loop. Maar inderdaad, dat vroeg ik me af, of het wettelijk verplicht is om een aandoening te melden. Nou zou ik nooit solliciteren op banen waarvan ik bij voorbaat al weet dat ik het niet red. Maar ja, stel ik wordt ontslagen, dan krijg ik een sollicitatieplicht, en moet ik een aantal sollicitaties binnen een bepaalde tijd doen. Tegenwoordig valt er niks meer te eisen bij een nieuwe baan, je mag al blij zijn als je voor een gesprek uitgenodigd wordt. :wink:
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Wrenchman » vr feb 20, 2015 10:48 pm

Vandaag aangedurfd om echt officieel een gesprek aan te gaan over wat er speelt met mijn gezondheid. Dit wel nadat ik een voortreffelijk functioneringsgesprek had gisteren. En ik kan nog fulltime werken... Het heeft mij heel erg opgelucht, mede omdat er heel goed op gereageerd werd.

Maar ook ik zou het niet snel aandurven om te veranderen van werkgever als je gezondheid niet top is. Dus ik ben zeer gelukkig dat ik goed op mijn plek zit.

Ik wil hen die ook nog eens werkgeversproblematiek 'aan de kop hebben' in ieder geval sterkte wensen. Kost alleen maar extra energie.
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor mr magna » ma okt 12, 2015 1:17 am

Hallo,

Ik heb nu sinds 4 jaar alweer denk ik,RA het zit overal en dan weer niet.
de meesten van jullie kennen het vast wel.
Ik werk als metaal bewerker (snijder) in een fabriek het is niet altijd gemakkelijk en soms erg pijnlijk maar
ik laat het mijn baas en chef het zo goed als niet merken.
Soms kan het niet anders omdat ik dan bijna de trap naar de kantine niet op kan komen of mijn armen niet zonder
pijn kan gebruiken of niet door de knieeen kan.
En toch raar maar waar vraagt mijn chef of ik nog wel reuma heb (zo onwetend) :econfused:
Bij mijn werk en zoals ik hier ook veel lees doen ze niks aan mogelijke verlichten van het werk ze laten je gewoon ook zaterdags werken
en meerdere machines bedienen of extra personeel halen ze bij je weg.
En mocht je er wat over klagen krijg je gewoon van mijn baas de mogelijkheid om te vertrekken ook al werk je er meer dan 10 jaar
je krijg te horen dat ze me niet kwaad aankijken hoor als ik weg zou gaan .aardig van hun he.
Maar ik heb heel erg veel situaties van mijn pijn en de reacties van mijn werk met datum en tijden en wat het probleem was
op het bewuste moment op papier gezet en heb er al bijna een boekwerk van.
Ik weet niet of ik het ergens voor nodig ben maar ik heb het wel.
We zullen zien wat de tijd brengt maar als mijn baas mij op straat wil zetten ben ik klaar voor een verzet met alle informatie die ik heb verzameld.
Sterkte aan iedereen ik snap wat het is
mr magna
Nieuw lid

Berichtdoor Lalage » ma okt 12, 2015 7:25 pm

Vandaag vroeg iemand wat mijn toekomstplannen qua werk zijn. Ik antwoordde dat ik al zo dankbaar ben dat ik nog steeds kan werken en dat ik hoop dat nog heel lang te kunnen...
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Vorige

Keer terug naar Werk en reuma