Werk jij?

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

Werk jij?

Berichtdoor Martijn » di feb 19, 2008 5:15 pm

Om het nieuwe forum "Werk en reuma" in te wijden heb ik in het kader van "werk" de volgende vraag bedacht:

Werk jij? En zo ja, wat voor werk?

Ik zal zelf maar beginnen; ik studeer, werk parttime bij TNT-post, doe vrijwilligerswerk en werk af en toe als webdesigner....
Doe als een vlinder. Rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen!
Martijn
Site Admin

Reumavorm: SLE

Re: Werk jij?

Berichtdoor manja » di feb 19, 2008 6:33 pm

Ik ben volledig afgekeurd, al heel lang, help wel op de voetbal met de nieuwsbrief en van de zomer 1 middag op de speeltuin.
Afbeelding
manja
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor dolfie » di feb 19, 2008 6:42 pm

Ik ben toen direct na me middelbaar onderwijs gaan werken maar heb 1 maand gewerkt toen ik al uitviel.. ben dus sindsdien al in ziektewet maar vind het allemaal zo dubbel :? .
Telkens ik bij adviserende geneesheer moet komen van ziektewet dreigt ie ermee me eraf te gooien en me te laten gaan werken wegens me leeftijd :esurprised: hij zegt je bent nog jong je hebt al heel wat meegemaakt maar ze willen me niet laten keuren enkel omdat ik 26 jaar ben en hij lacht me gewoon uit en vraagt iedere keer hoeveel operaties nog voor je weer kan werken.
Nu ben ik sindsien vorig jaar december niet meer moeten komen maar ze weten nog niet wat er nu gaande is en hoop op meer begrip van hen en dat ze hun verstand eens gaan gebruiken :evil: en er niet meer mee uitlachen.
Leer van gisteren, droom over morgen maar leef vandaag!
dolfie
Lid

Reumavorm: sacroiliitis

Berichtdoor sas » di feb 19, 2008 7:00 pm

ik werk 30 uur, 4/5 de dus in de verkoop, ik heb vroeger in de verzorging gewerkt maar dat ging niet meer.
Eerlijk gezegd is 30 u al meer als zat maar ja de centjes moeten er liggen....
Vroeger dacht ik dat mijn beperkingen mijn grenzen waren.
sas
Lid

Berichtdoor jannie » di feb 19, 2008 7:08 pm

Nee ik werk niet meer jammer genoeg. Ben volledig afgekeurd.
Afbeelding
jannie
Lid

Reumavorm: poly artrose

Berichtdoor Lily » di feb 19, 2008 9:03 pm

Ik werk 32 uur bij een sociale dienst. Zit momenteel in de ziektewet (nog niet zo lang gelukkig), en ben nu bezig weer langzaam op te bouwen richting de 32 uur. Ik ben nog niet zo lang bekend met reuma maar ik hoop echt dat ik mijn baan kan houden! Ben daarom ook erg benieuwd naar de andere reacties.
Lily
Lid

Berichtdoor rianne » di feb 19, 2008 9:23 pm

Ik werk in een ziekenhuis, officieel 34 uur, maar nu tijdelijk 32 uur. Ook dit dreigt een beetje teveel te worden, dus hoe dit verder moet gaan weet ik niet. Het werken gaat langzaam maar zeker meer moeite kosten. Bedrijfsarts doet er wat lakoniek over,"zeg maar hoeveel je wilt werken: 6 uur per dag, 24 uur per week of misschien ander werk" Makkelijk praten, wat de consequenties ervan zijn vertelt hij niet, weet ik ook niet. Misschien heeft iemand een tip waar ik daar eens goede inlichtingen over kan krijgen?
rianne
Lid

Berichtdoor elsje » di feb 19, 2008 9:58 pm

Ja na twee jaar thuis te hebben gezeten ben ik gelukkig weer gaan werken
Ik werk in een ziekenhuis in breda als receptioniste telefoniste, dit werk doe ik al 24 jaar.
En ik vind het nog steeds harstikke leuk.
Heb met de keuringen van het uwv en de uitkeringen veel afgezien
moest na twee jaar weer gewerkt te hebben 3500 euro terug betalen aan het uwv omdat ik teveel uitkering had genoten. En bij het pggm ook nog eens 1500 euro en dit allemaal in een jaar
zit erover te denken om weg te gaan bij uwv en maar kijken hoelang ik het zo vol houd.
Heb ik tenminste niet meer dat gezeik dat ik geen ort uren mag draaien, want dan verdien je meer
Maar ik vraag me af wat het met mijn ziekte heeft te maken of ik nu door de week 8 uur werk of in het weekend
Misschien dat dit ook iemand al heeft meegemaakt en mij hierover kan inlichten.

Groetjes Elsje
elsje
Nieuw lid

Reumavorm: mctd

Berichtdoor babsy » di feb 19, 2008 10:41 pm

Na mijn school ben ik gaan werken als inpakster bij een bedrijf, dit was voornamelijk zittend werk, maar het bedrijf wilde groeien en ik kon er niet in mee groeien. Het werk werdt steeds zwaarder waardoor ik in de ziektewet kwam, na aanraden van de arbo-arst moest ik terug voor halve dagen, maar daar zat deze werkgever niet op te wachten, dus contract werdt niet verlengd. Na een tijdje thuis te hebben gezeten ben ik via een reïntegratie traject bij NS terecht gekomen als lokkettiste, dat was licht werk, dus perfect voor mij. Na er bijna 3 jaar gewerkt te hebben werd ook daar het contract niet verlengd, omdat ze me dan vast aan moesten nemen en aangezien de loket waar ik zat dicht ging konden ze dat niet doen.
Na NS bijna 3 jaar thuis gezeten (woonde toen in Arnhem). Ik werd toen in een traject gezet dat werken voor de stad heet. Je gaat dan werken bij een bedrijf die hun voor je aanwijzen met behoud van je uitkering plus 1 euro p/u extra, onder het mom van zo leer je wat nieuws. Ik ben toen bij het filmtheater in arnhem terecht gekomen voor 20 uur, dat is het maximale wat ik mag werken volgens een arbo-arts.Ik heb daar een half jaar gewerkt voor werken voor de stad, de gemeente stemde er daarna mee in dat ik daar gewoon kon blijven met behoud van uitkering plus die 1 euro p/u tot ik wat anders vond. Ik ben daar gebleven tot ik terug naar Oss verhuisde en een maand na mijn afscheid daar werd ik door ze gebeld of ik voor 15 uur op een half jaar contract wilde komen werken. Dus ik werk nu nog tot eind maart 15 uur bij het filmtheater in arnhem op het secretariaat. Nu hopen dat mijn contract verlengd wordt.
Afbeelding
babsy
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor dillie » wo feb 20, 2008 12:52 am

Ik werk 32 uur (vooral admin./telefonisch werk), daar had ik zelf al voor gekozen voordat ik reuma kreeg. Ik vind het wel steeds moeilijker vol te houden. Ik doe steeds concessies in mijn prive leven om te kunnen blijven werken. 's Avonds ben ik op en ook in het weekend moet ik bijtanken. Ik ben niet zielig hoor :) het is denk ik een keuze die je maakt. Mijn baan is erg belangrijk voor me omdat het het enige is dat ik nog echt voor mezelf heb en ja het geld is natuurlijk ook lekker :) In de tijd dat ik reuma heb (nu 7 jaar), ben ik tot nu toe 2x uitgevallen, 1x heb ik 5 maanden lang halve dagen gewerkt en 1x ben ik een week of 6 volledig uitgeschakeld geweest. Met de juiste medicijnen ben ik er tot nu toe steeds bovenop gekomen en weer aan de slag gegaan. Het is toch voornamelijk door wilskracht en doorzettingsvermogen dat ik het nog steeds volhoud denk ik. Mocht de reuma ooit weer (langdurig) erger worden dan moet ik van mezelf wel eerder aan de bel trekken en me ziekmelden. Ook al ben ik bang dat dat me m'n baan kost. Ik maak me daar best wel zorgen over :( .
dillie
Lid

Reumavorm: R.A. en artrose

Berichtdoor kika75 » wo feb 20, 2008 10:35 am

Dag allemaal,

Ook ik werk 32 uur per week. Ik werk "al" 6 jaar voor hetzelfde bedrijf waarin ik steeds de kans heb gehad om hogerop te komen.
Ik werk als secretaresse voor een groot internationaal bedrijf wat ik erg leuk vind. Ik weet dat ik in een luxe positie verkeer omdat ik vanaf het begin een vast contract heb.

Voordat ik reuma kreeg was ik 2 dagen in het jaar thuis als het echt niet anders kon, dus was het een hele omschakeling om van een gezond krachtig lichaam ineens de meest gemakkelijke dingen niet meer te kunnen doen. Ik heb geluk dat ik al een kantoorbaan had dus heb ik me niet hoeven laten omscholen of ander werk moeten zoeken.

Wel is de reuma na de geboorte van mijn zoon in 2006 heel heftig geworden, daardoor en door de lange weg die je moet afleggen voordat je de juiste medicatie hebt gevonden ben ik 1.5 jaar thuis geweest. In juni 2007 mocht ik op therapeutische basis weer beginnen, ik wilde heel graag weer meer uren gaan maken maar gelukkig heeft de bedrijfsarts me afgeremd. Je denkt dat je weer heel veel kunt als je je wat beter voelt maar een werksituatie is toch heel anders dan thuis. Je kunt niet zomaar een half uurtje niksen om even uit te rusten.

In september 2007 ben ik voor 32 uur per week gaan werken (voorheen 40 uur). Ook mijn man werkt 32 uur, zo hebben we allebei een eigen dag thuis met onze zoon naast het weekend en hij gaat voor 3 dagen naar een gastgezin. Hij heeft het daar prima naar zijn zin, als dat niet zo was denk ik dat ik een dag minder was gaan werken.

Wel heb ik gemerkt dat een arboarts liever heeft dat je zelf beslist om minder uren te gaan werken omdat je geen fulltime baan meer aankunt dan dat je voor een deel wordt afgekeurd. Dit betekend dan wel dat je een groot stuk van je inkomen moet missen, terwijl je al meer kosten moet maken omdat je in huis dingen moet aanpassen, andere auto moet kopen e.d. Dus de kosten lopen op en je salaris gaat omlaag.
Ik probeer dus ook zo lang mogelijk deze 32 uur per week te blijven werken.

We hebben toen ik ziek werd direct een andere auto moeten kopen omdat ik niet meer zelfstandig in en uit de auto kon komen, laat staan auto rijden.
En op dit moment zijn we druk bezig om een ander huis te kopen. We hebben nu b.v. de wasmachine op zolder staan, maar ik kan niet zo goed meer traplopen en wil dit op de benedenverdieping kwijt kunnen (zo zijn er nog wel 5 dingen te noemen waar ik dagelijks tegenaanloop in huis wat ik niet goed kan).
We verkeren gelukkig in een luxe positie waarin we kunnen beslissen om iets anders te kopen, ik weet uit ervaring dat dat niet altijd zo is.

Maar ik dwaal af.........

Ik ben een van de gelukkige die een arboarts heeft getroffen die niet alleen aan de werkgever denkt maar ook aan de werknemer.
En dat ik al een kantoorbaan had toen ik ziek werd.

Ik wens iedereen leuk werk toe en een fijne werkgever!
En is dat niet zo dan kom je hier maar lekker klagen :ewink:

Groetjes, Kika
kika75
Lid

Berichtdoor paola » wo feb 20, 2008 1:24 pm

Momenteel werk ik niet, ben ook gestopt toen ik ra klachten kreeg, werkte toendertijd nog in de horeca en dat viel zwaar tegen. Belandde daarna in de ziektewet, had zo'n rare arboarts die me gelijk wou afkeuren. Vond ik grote nonsens , want ik was nog maar net ziek geworden en vond het absoluut niet nodig om zo snel afgekeurd te worden. In mijn ogen zijn er veel andere mensen die zo'n ziektewet uitkering veel harder nodig hebben dan ik, dus heb ik het toen zelf stop gezet.
Nu blijf ik voorlopig ik nog thuis, totdat de kleine wat groter is, dan wil ik weer gaan werken, het liefst een administratieve baan. Maar dat is voor in de toekomst pas.
paola
Lid

Berichtdoor Blaine » wo feb 20, 2008 2:19 pm

Hallo,

Ik werk op dit moment niet ben wel druk bezig met het op starten van een reintegratie project omdat het zelf niet lukt om passend werk te vinden. Ben altijd bedrijfsleidster/ assistent geweest in verschillende winkels en dit is lichamelijk best zwaar en ga het nu niet meer redden om de hele dag te staan en lopen. Het probleem is dan dat je wat anders moet gaan doen maar daar heb je geen ervaring in en wordt je dus niet aangenomen.
Hoop dus over niet al te lange tijd weer te werken maar ga wel hooguit 30 uur werken ipv de 40 uur die ik altijd deed.
Hopelijk gaat het nu eindelijk een beetje op schieten met mijn project want dat duurt allemaal wel heel lang :( .
Groetjes Ingrid
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Margriet1962 » wo feb 20, 2008 11:24 pm

Hallo,
Ik werk sinds 2000 in een universiteitsbibliotheek. De laatste tijd nog maar 12 uur per week. Wilde erg graag weer meer uren werken maar omdat ik 7 maanden geleden reuma kreeg wacht ik daar voorlopig nog even mee. Het is gelukkig grotendeels een bureaubaan. Boeken wegzetten hoef ik niet te doen als ik teveel klachten heb. Van mijn baas en collega's krijg ik gelukkig veel steun en begrip.
groetjes,
Margriet
Margriet1962
Lid

Berichtdoor onsmam » do feb 21, 2008 12:26 pm

hallo,
tot november 2006 had ik een leuke baan voor 27 uur in de week.
Helaas zit ik vanaf die tijd in de ziektewet en werk nu sinds een paar maanden 2x 2uur in de week, op therapeutische basis.
Voorlopig zit er ook nog niet meer in omdat de reuma nog steeds niet onder controle is en de bedrijfsarts het nog onverantwoordelijk vindt als ik meer ga werken.
Ook de uurtjes dat ik werk is niet in mijn eigen baan, omdat het werk wat ik deed constant heel belastend is voor mijn handen en dat nu nog te zwaar is.
Ik hoop toch nog terug te komen in mijn werk, en moet zeggen dat ik heel veel begrip krijg van mijn werkgever en mijn collega's.
Het bedrijf waar ik voor werk wil een arbeidsdeskundige inschakelen om te kijken of er wat ander werk is voor mij binnen hun bedrijf, maar dat kan pas als alles een beetje gestabiliseerd is zeggen ze.
Ik wacht voorlopig nog maar even af maar de tweejaar grens komt zo wel steeds dichterbij.

groetjes, Tiny
onsmam
Lid

Volgende

Keer terug naar Werk en reuma